Délmagyar logó

2017. 04. 28. péntek - Valéria 13°C | 23°C Még több cikk.

Még ma is nagyon gyakran bedőlünk a csomagolásnak

Hódmezővásárhely - Még tanulnunk kell a tudatos vásárlást. Nem figyelünk arra, hogy a leggazdaságosabb csomagolású terméket vegyük le a polcról, elcsábít a külcsín. Mérgelődünk, ha mák helyett szinte csak cukrot veszünk, pedig csak az összetevőket kellene alaposan átböngészni.
Hajlamosak vagyunk sokat és fölöslegesen vásárolni. Nem szánunk időt a termékek összetevőinek átböngészésére. Bedőlünk a dizájnos csomagolásnak, az akcióknak, pedig néhányuk csak marketingfogás. Nem vagyunk tudatos vevők. Röviden így összegezhetők vásárlási szokásaink Bán Sándor, a vásárhelyi fogyasztóvédelmi egyesület elnöke szerint. A szakembert arra kértük: kísérjen el bennünket egy üzletbe: mire kellene figyelnünk egy-egy bevásárlás alkalmával.

Első útja az egyik belvárosi nagyobb üzlet csemegepultjához vezetett. Elégedetten állapította meg: jól láthatóan feltüntették, melyik csomagolt szaláminak mennyi az ára. – Itt egyértelmű, mennyiért teszi a kolbászt a kosarába a vevő. Máshol viszont előfordulhat, csak a pénztárnál derül ki: a drágább terméket vette le a polcról a vásárló. A többség kényszerűségből ki is fizeti. Megéri átrágni magunkat azon, melyik ár mihez tartozik – állapította meg Bán Sándor.

Bán Sándor szerint alaposabban meg kellene néznünk, mit veszünk. Fotó: Miskolczi Róbert
Bán Sándor szerint alaposabban meg kellene néznünk, mit veszünk.
Fotó: Miskolczi Róbert

Mint ahogy az összetevők figyelmes átnézése is megtérül. Elsőként azt tünteti fel a gyártó, amiből a legkevesebb van a termékben. Egy zacskó mák esetén, ha a cukor felirat áll elöl, az utolsó helyen pedig a mák, akkor ne várjuk, hogy csak mákot veszünk. Gyakori üzleti fogás: a megszokott árat kérik egy doboz kekszért, de 10–20 grammal kevesebbet tartalmaz a csomagolás, amit fel is tüntetnek, csak nem figyelünk rá. A gyártónak már nem éri meg eladni ugyanannyiért, viszont nem akarja emelni az árat, így a tartalmat csökkenti.

Kezeljük fenntartással az akciókat is. Főként a műszaki cikkek és a ruhaneműk kedvezményeit. Előfordul, az akció előtt egy hónappal felviszik a termék árát, s ebből engednek 15–20 százalékot, így ugyanannyiért szerezzük be. Bán Sándor szerint nem foglalkozunk azzal, hogy a leggazdaságosabb csomagolásban vásároljuk az árut. Inkább halmozzuk a műanyag tejesüvegeket, így a szemetet. Pedig ez lenne a tudatos vásárlás alapja – állapította meg. Elcsábulunk a reklámoktól is. Kísértenek a tömegével, ízlésesen kirakott akciós termékek, amelyekből így akkor is veszünk, ha nincs is rá szükségünk.

Olvasóink írták

  • 1. OPP 2009. augusztus 04. 12:13
    „Inkább nem kell kirakni minden szemetet a boltban a polcra.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pálffy szívesen költözne Vásárhelyre

Hódmezővásárhely - Szívesen költözne Vásárhelyre Pálffy István, aki személyes hangvételű útikönyvet ír a városról. Tovább olvasom