Délmagyar logó

2017. 10. 24. kedd - Salamon 9°C | 13°C Még több cikk.

Megbontanák a kőfalat

Már elkészült, s hamarosan a közlekedésfelügyelethez kerül az a vásárhelyi útépítési terv, amelynek köszönhetően tehermentesítenék a Zrínyi utcát, illetve a belvárost, valamint észak-dél irányú összekötő út létesülne. A munkálatok során meg kell bontani az 1880-ban épült árvízvédelmi kőfalat. A műemlékvédelmi hivatal ennek nem látja akadályát.
A Királyszék utcánál jelenleg még nem fér át egy személyautó a kőfal alatt. Az átjárót kiszélesítenék. Fotó: Tésik Attila
A vásárhelyi Zrínyi utca, melyen a Bodzási útról egészen a Kossuth tér díszburkolatáig lehet autózni, egyre nagyobb forgalomnak, ráadásul teherforgalomnak van kitéve. Évekkel ezelőtt felmerült, hogy ezt az utcát, ezáltal a belvárost is valahogy tehermentesíteni kellene.
A terület jelenlegi önkormányzati képviselőjének, Hegedűs Zoltánnak az elődje, vagyis az édesapja, már számtalanszor felvetette: meg kell oldani ezt a kérdést. Ha minden jól megy, akkor már a fia képviselőségének idején felkerülhet az i-re a pont, vagyis megépülhet az elkerülő út.

– A megrendelt tervet a napokban el is készítették. Ennek lényege, hogy a Zrínyi utca és a Bodzási út találkozásánál egy csomópontot létesítenénk, s a teherforgalmat a Zrínyi utcával párhuzamosan futó föl-
desútra terelnénk, amelyet természetesen előtte leaszfaltozunk, kétsávúsítunk – mondta Mucsi László, a városfejlesztési és üzemeltetési iroda városfejlesztési csoportvezetője.

A már említett keskeny földút, amely 850 méter hosszú, a Kodály Zoltán utcában folytatódik. Így többek között a Bodzási úti sertéstelepről, illetve a várost szegélyező földekről érkező teherforgalom kikerülheti a belvárost, s a Tóalj utcánál rá is csatlakozhat a 47-es főútra. A tehermentesítésen kívül az útnak abban is nagy szerepe lenne, hogy északi és déli irányban összekötné Vásárhelyt, így gyorsabb lenne a közlekedés.

A kőfalnál. Ez az út jelenleg még földes, ezt szélesítenék ki és aszfaltoznák le mint elkerülő utat. Fotó: Tésik Attila
– A Zrínyi utcával egy darabig párhuzamosan futna az új út. A személyautóval közlekedőknek az is segítene, hogy összekötnék a két utat. Erre pedig a legalkalmasabb a Királyszék utca. Mivel a két utat elválasztja egymástól az árvízvédelmi kőfal, ezt meg kell bontani – folytatta a csoportvezető.

A kőfal műemlék jellegű építmény. A Királyszék utcánál jelenleg is van már rajta egy kis átjáró, de ez olyan keskeny, mintegy 1,5 méter széles, hogy csak gyalogosan vagy kerékpárral lehet rajta átmenni. Ezt szélesítenék ki ötméteresre.

Az önkormányzat a napokban a közlekedésfelügyelthez küldi a terveket engedélyeztetésre. A felügyelet feladata, hogy ezt továbbítsa a megfelelő szakhatóságoknak, így többek között a műemlékvédelemnek is.

– Hamarosan leülök Csáki Imre vásárhelyi főépítésszel, hogy megtárgyaljuk a városfejlesztési terveket. Ha mód van rá, akkor nem gördítünk akadályt a kőfal szakszerű megbontása elé – nyilatkozta Széphegyi László, a megyei műemlékvédelmi hivatal vezetője. Az önkormányzat szakemberei úgy számolnak, hogy 2007 első negyedévében megérkeznek a különféle engedélyek, s ezt követően indulhat a kivitelezés.


126 éve épült

Az 1876-os árvíz után merült fel elsőként, hogy védművel kellene körbevenni Vásárhelyt. Három esztendővel később, a nagy szegedi árvíz idején hozzá is fogtak a munkához. A körgát 1880-ra el is készült. A körtöltés összesen 25 kilométer hosszú. A gát déli része 4220 méter, melyből több mint három kilométer falazott. Ezen a déli falon négy helyen, a Kaszap, a Szentkirály, a Szőnyi és a Szegedi utcában készült kocsilejáró. Olyan bolthajtásos kaput, amelyen csak gyalogosan vagy kerékpárral lehet átmenni, kilencet építettek. Idővel ezek közül kettőt, a Kapitány és a Hunyadi utcában lévőt kiszélesítették, hogy az autók is átférjenek alatta. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rövidebb útvonal, kevesebb megálló Vásárhelyen

A Szeged és Szarvas között közlekedő buszok hat, a Szeged–Vásárhely gyorsjáratok pedig két… Tovább olvasom