Délmagyar logó

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 28°C Még több cikk.

Megjárta a bíróságot a Vásárhelyi testamentum

Hódmezővásárhely - Többéves huzavonát követően a bíróság zárta le Erdős Péter festőművész Vásárhelyi testamentum című alkotásának ügyét. A művész és az önkormányzat 5 millió forintos adásvételi szerződést kötött, hogy a városé legyen az alkotás. A művész pert indított, mert nem fizették ki az árát. Az önkormányzat szerint azért nem, mert a határidőig nem cserélte le róla a régi, tanácsi címert.
Mindent Vásárhelyről

A delmagyar.hu hivatalos Hódmezővásárhely Facebook-oldala, nem csak vásárhelyieknek.

A bíróság tett pontot a közelmúltban az egyik vásárhelyi festőművész, Erdős Péter és az önkormányzat közötti többéves huzavonára. A történet 1976-ra nyúlik vissza, amikor Erdős Péter a városháza égésekor a toronysisakról lehullott vörösréz lemezeket felhasználva elkészítette a 24 lemezből álló kompozíciós együttest – a Vásárhelyi testamentum című nagyméretű művet. A művész akkor egyéni kiállításán mutatta be, majd az alkotás a Városvédő és Szépítő Egyesület Mátyás utcai épületébe került.

Ezt követően a városvezetés azt kérte, hogy a művész letétjeként a városháza földszinti előcsarnokába helyezzék ki. Akkor vették le onnan, és került a polgármesteri hivatal raktárába – most is ott van –, amikor az ügyfélszolgálati irodákat kialakították.

– Erdős Péter 2006 januárjában a város akkori polgármesterének, Lázár Jánosnak címzett levélben azt írta: a művet nem megrendelésre, hanem saját elgondolása alapján készítette mintegy 2 évig, azokból a lemezekből, amelyek a városháza tornyának leégésekor a toronysisakról lehullottak. Ezen örökítette meg a Vásárhelyhez kötődő jeles emberek portréját, a városra jellemző tárgyi és táji motívumokat, és a település eredeti, illetve a 70-es években hivatalos szocialista címerét. Kérte az akkor már 15 éve a városháza előcsarnokában található mű megvásárlását. Felvetette, hogy kicseréli a szocialista címert egy portréra, Galyasi Miklóséra – idézte fel a történetet Göbl Vilmos vásárhelyi sajtóreferens.

Az ominózus alkotás most a polgármesteri hivatal raktárában van. Fotó: DM/DV
Az ominózus alkotás most a polgármesteri hivatal raktárában van.
Fotó: DM/DV

„Az ítélet önmagáért beszél"

– Nem hiszem, hogy magyarázkodnom kellene, a bíróság ítélete önmagáért beszélt. Nem gondolom, hogy megkárosítottam volna a vásárhelyieket, hiszen a leégett városházi torony lemezeit már semmire sem lehetett használni, 3 művész vitte el. Érteket teremtettem azzal, hogy műalkotást készítettem belőle. 1990-től díszítette a városháza falát úgy, hogy a tanácsi címer is rajta volt. Az adásvételi szerződésben pedig az állt, hogy a nem érvényes címert a vevő cseréli le a megadott határidőig a közreműködésemmel, de addig nem került le a falról. A kamatokat azért nem ítélte meg a bíróság, mert 2011-ben, amikor egyeztettem az alkotásról a városházán, a fizetés reményében lemondtam az addigi kamatokról. Az azt követőkről nem mondtam le, de számla hiányában, amit hiába vittem be az önkormányzathoz, nem fogadtak be, nem ítélhette meg a bíróság – közölte Erdős Péter.

Végül 2006 júliusában 5 millió forintos adásvételi szerződést kötött az önkormányzat Erdős Péterrel. A szerződésben meghatározták: a művész lecseréli 2006. augusztus 7-éig a régi címert. Ezt követően fizetik ki neki két részletben a vételárat. Miután határidőre nem teljesítette vállalt kötelezettségét, az önkormányzat több alkalommal, így 2009-ben és 2010-ben is jelezte: szállítsa el az alkotást. Ennek Erdős nem tett eleget, helyette levélben kérte a vételár kifizetésének időpontját. Az önkormányzat végül 2011 tavaszán elállt a nem teljesített szerződéstől, és felszólította a domborítás elszállítására Erdőst.

Az alkotó időközben – nem tudni, hogy mikor, mert sem előzetesen, sem utólag nem tájékoztatta az önkormányzat kulturális feladataival foglalkozó munkatársait – elvégezte a cserét. A nemrég lezárult perben a bíróság sem tudta a csere pontos időpontját meghatározni, csupán azt mondta: valamikor 2010. augusztus 11-ét megelőzően történhetett – folytatta a sajtóreferens.

Göbl Vilmos hozzátette: miután az önkormányzat elállt a szerződéstől, Erdős az elszállítás helyett perrel fenyegetőző leveleket küldött, kérve a vételár kifizetését. Végül a Szegedi Törvényszék a közelmúltban kötelezte az önkormányzatot az 5 millió forintos vételár kifizetésére, ami már megtörtént. Kamatokat nem ítélt meg Erdősnek, a neki felróható mulasztás miatt.

– Mind a művészek, mind a kultúrát értők és szeretők közössége számára ismert és elismert a vásárhelyi önkormányzat művészetpártoló és támogató tevékenysége. Erdős Péter a városháza tornyáról származó fedőanyagból készült bádogos munkája esetében azonban álláspontunk szerint visszaélt a város támogató szándékával, és ahelyett, hogy elismerte volna a mulasztást, inkorrekt módon járt el, és pereskedéssel kényszerítette ki a vásárhelyi adófizetők pénzét. A város jelenleg nem szándékozik kiállítani az alkotást, ha valakit esetleg érdekel, és adna érte 5 millió forintot, jelentkezzen – mondta el Göbl Vilmos.

Olvasóink írták

  • 10. Lupus 2013. október 25. 13:17
    „Mecenatúra.

    Nagyon szomorúan olvastam Erdős Péter kálváriájáról a Délmagyarország nem rég megjelent számában, és nem állhatom meg, hogy ne próbáljak tiszta vizet önteni az e tekintetben is kissé homályos pohárba. Hódmezővásárhely régi idők óta kérkedik egyedülálló művészetpártolásával. Ezt koronként változó városvezetői lépten-nyomon deklarálják is, sőt ennek kézzelfogható bizonyítékai kétségkívül fellelhetők a város kulturális életében. De. Kevés kivételtől eltekintve, mindez ideig nagy általánosságban az úgynevezett nyomulós művészek, vagy az éppen regnáló hatalomnál jól fekvő, jól helyezkedő művészek számíthattak állami megrendelésre, valódi, kézzelfogható, azaz pénzben is kifejezhető támogatásra, sok esetben a tehetség és a produktum valódi értékeitől függetlenül. Olyanok, akik a köznyelv szerint közel tudtak kerülni a tűzhöz. Ez nem összeesküvés elmélet, hanem kőkemény valóság. És e tekintetben abszolút mindegy, hogy a szocialista eszme valós, vagy csak érdekből vállalt kiszolgálóiról beszélünk, vagy a generációváltó ifjabb nemzedék jeles és kevésbé jeles képviselőiről, vagy az újabban mindenféle előképzettség nélkül önmagukat művésznek kikiáltó őstehetségekről. Ezt minden érintett tudja. Hallgatni róla, és csendben értékeset alkotni azonban már nehezebb. Mert élni kell valamiből. A művészet nem olyan ,,szakma", mint a pék, a kolbászgyártás, temetkezés, aminek végeredményére égető szükségük van az embereknek, ezért még szűkös körülmények között is hozzá akarnak jutni, hanem az emelkedett lélek szépség iránti vágyának kielégítése, ami a napi vegetálás zsigeri kényszerét jelen körülmények között képtelen felülírni. Ezért van, hogy be kell állni a sorba, ha tetszik, ha nem, hátha az ismertség hoz egy-két megrendelést, és növeli a pacientúrát.
    A ,,paraszt Párizs"- ban csak a legutóbbi időkben is akkora marhaságokra, felesleges, művészetileg annyira alacsony színvonalú ám horribilis összegű beruházásokra került sor, hogy teljességgel érthetetlen, mondhatni kispályás megoldás egy olyan szerény, anyagiasnak végképp nem mondható művész munkájának évek óta húzódó kifizetése körüli nyilvános hercehurca, amely azonnal aláássa, közvetlenül megkérdőjelezi a város fennhangon hangoztatott művész- és művészetpártolását. Pont most, pont abban a világban, ahol a döntéshozók jó része a kisujját sem mozdítja meg ingyen, és helyenként nem létező teljesítményekre fizetnek ki olyan hatalmas összegeket, amelyek mögött soha nincs, vagy csak elvétve van valódi teljesítés, sokkal inkább az a tény, hogy valaki(k) ahhoz a klientúrához tartoznak, akik számolatlanul osztják a pénzt - a barátoknak.
    Ezért ha számít valamit, én és mindazok kérünk elnézést Erdős Pétertől, akik hosszú évekig megcsodáltuk keze munkáját a torony alatti előcsarnokban, s most szomorú szemtanúi lehetünk annak, hogyan válik kicsinyes emberi és pénzügyi viták martalékává az alkotó művészet, és miként degradálódik raktárban porosodó lommá lassan egy egész város lakosságának készített értékes műalkotás.”
  • 9. Örvínó 2013. augusztus 13. 15:01
    „Elnézést, az újságíró megkérdezte Erdős Péter Urat.”
  • 8. Örvínó 2013. augusztus 13. 14:47
    „Az újságíró miért nem kérdezte meg Erdős Péter festő művész urat is, mert Ő, úgy tudom másképp emlékszik mint göbl úr !
    Ha a város tulajdonába került a műalkotás, akkor azt méltó helyen kellene kiállítani, vagy állandó helyet találni, ahol a tulajdonosok - Vásárhely lakói - is gyönyörködhetnek benne.”
  • 7. ellenálló 2013. július 30. 09:59
    „<moderálva>

    Mélyen tisztelt Erdős Péter művész úr!

    Sajnálatos, hogy többre érdemes városunk itt tart, de ezért bizony hibáztatom a helyi értelmiséget is. Egy város közéletének, közbeszédének formálásában, illetve a vásárhelyiek élhetőbb életkörülményeinek megteremtésében nekik igen nagy a felelősségük.

    Megértem, hogy a pedagógusok csak tanítani szeretnének, a művészek alkotni, az egyszerű munkásemberek pedig csak becsületesen dolgozni, de itt a helyi "politika" ezt nem teszi lehetővé. Fel kell ismerni, hogy egyénileg is felelősek vagyunk, mert csak így alkothatunk igazi, erőt felmutató közösséget. Nem lehet hallgatni, szemeket lesütve tűrni, pusztán egzisztencia féltésből. A végtelenségig biztos nem.

    Kérem, mutassanak példát, emeljék fel fejüket, hiszen az utánunk jövő generáció sorsa az Önök kezében is van!
    Ne kelljen gyermekeinknek a magyar ugar gaztengerében fuldokolniuk. Magasodjanak ki büszke bércként, legyenek olyanok, akikre méltón felnézhetnek!”
  • 6. getback 2013. július 25. 14:25
    „Nem a műalkotást bántva,de egy lehetséges megoldás lenne, l.j-ről egy papirfotót, rajzszeggel alá kitűzni.Talán nagyon sokunknak tetszene.Nem bántó vagy sértő szándékkal írtam.IP CÍMET NEM KIADNI!”
  • 5. Zotya100 2013. július 25. 12:23
    „3. --- Maximálisan egyetértek Veled! Úgy is, mint vásárhelyi születésű, úgy is, mint Erdős Péter emberségének és művészetének tisztelője.”
  • 4. achilleus 2013. július 25. 12:21
    „"Erdős Péter a városháza tornyáról származó fedőanyagból készült bádogos munkája esetében"
    - "bádogosmunka": Így nem lenne szabad beszélni egy műalkotás esetében. Aki alkotta, az a lesajnáló szóhasználat ellenére sem bádogos, hanem művész. Ráadásul ez az alkotás nem egy polgárpukkasztó installáció. Van azért Vásárhelyen néhány alkotás, amelyek bár legújabb koriak, de felveszik a versenyt Vásárhely volt leninjével. (Jó, ízlések és pofonok.)) Több tiszteletet érdemel egy alkotó még akkor is, ha perben-haragban áll az éppen aktuális politikai "elittel". Egyébként ki ez a Göbl? Azt látom, hogy sajtóreferens. http://www.hodmezovasarhely.hu/oldalak/referensek-1684 De ezen kívül?”
  • 3. Conquer 2013. július 25. 11:44
    „Na ez tipikus vásárhelyi sztori.

    Előre bocsátom, hogy pici gyerekkorom óta ismerem Erdős Pétert, remek és végtelenül tehetséges művésznek gondolom, amit számos szép munkájával bizonyított. Az önkormányzat sz*rrágása pedig tipikus példája annak, ahogy a művészeivel több, mint 10 éve bánik.

    Szeretném kérni a DM-et, ugyan menjen már ki és írjon már egy cikket, hogy hogyan néz ki a mindig művészeivel büszkélkedő vásárhelyi művésztelep (nem csak a közös műterem, hanem a lakások, műtermek, amelyekben a művészek laknak). 1987 óta nem volt egyik sem felújítva, rohad az egész és mind a fűtés, mind a szigetelés korszerűtlen. Télen nem tudnak a művészek a műtermükben dolgozni, mert nem lehet kifűteni (a műterem 45négyzetméter 5 méteres belmagassággal és 4x4 méteres szigeteletlen ablakokkal). Ilyenbe lakik Erdős művész úr is. Ha kérték az önkormányzatot a felújításra, azt mondták, hogy ez a bérlő dolga (a tulajdonos dolga, de nem baj...)

    Ráadásul <moderálva>nak sikerült a bérleti díjakat megtízszerezni (2002-ben 3.300,-Ft volt egy ilyen lakás díja, 2012-ben meg már majdnem 30ezer), amit a művészek alig bírnak kifizetni. Az Őszi Tárlaton is budapesti meg dunántúli "művészek" állítanak ki, amikor az eredetileg a vásárhelyi művészek terepe volt. Hol van már az, ami az átkosban meg Rapcsák alatt volt, hogy a város vásárolt a művészeitől meg támogatta őket.

    Jól írta Lupus. Azok érvényesülnek Vásárhelyen is, akik hajlandóak a dróton rángatott önkorinak csontig benyalni. Hogy ki rángatja őket a háttérből dróton, mindenki fantáziájára bízom (nehogy az én IP címem is kiadásra kerüljön, aztán fizethessek az illető személyiségi jogai után :D)

    Erdős Peti meg nagyon jól csinálta, hogy nyakon vágatta az önkorit a Szegedi Törvényszékkel, majd megtanulják. A szerződés az szerződés, amit teljesíteni kell. Az önkormányzat pedig szégyellje magát, hogy egy ilyen remekművet - ha már az övé - nem állíttat ki, hanem ha már vesztett, rohadjon meg a raktárban. Ha volna 5 millám (valszeg kevesebbért is odaadnák) megvenném, aztán Vásárhelyen valahol nyilvános helyen raknám ki :D

    Ilyenkor szégyellem, hogy Vásárhely a szülővárosom... inkább Szeged, mint ez a "paraszt Párizs"...”
  • 2. Lupus 2013. július 25. 10:23
    „Ez a történet igen jellemző a városra. Hódmezővásárhely és vezetői olyanok mint a nők. Két dolog miatt hajlandók akár vérre menő harcra is: ha akarnak valamit, vagy ha nem akarják. Hát ezt most nem akarták. Mégis fizetniük kellett, ami nagyon helyes. Kár ezért a szép alkotásért, miközben dilettáns szobrok és egyéb "művészeti" alkotások díszlenek itt-ott közszemlére téve, néha megbotránkozást, néha sajnálkozást, néha röhejt kiváltva. Az a művész, aki nem helyezkedik állandóan egy megfelelő hátsó mögé kucorodva akcióra készen, nem igen rúghat labdába. Szóval nyomorog. Aki meg feladja az elveit és gerincét meghajtva beáll a hatalom klientúrájába - valahogy megél. De hogy milyen áron, azt csak ő tudja...”
  • 1. mivan? 2013. július 25. 07:17
    „én azért bírósági ítéletet nem kommentálnék...Főleg így. Felsorolhatnám itt ki mennyivel károsította meg a szegény vhelyi embereket, de nincs pénzem pereskedésre. Csak azt nem tudom ki figyeli a kommenteket? kinek a feladata? Másik. Mikor fizetni kell vmiért az már nem is olyan jó ugye??????”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Igazgatási szünet Mindszenten

Többen nem értik Mindszenten, miként lehet 4 hétig igazgatási szünet a kisváros polgármesteri hivatalában, ahol szünetel az ügyfélfogadás. Tovább olvasom