Délmagyar logó

2017. 10. 20. péntek - Vendel 9°C | 24°C Még több cikk.

Megkezdték a 47-es további szélesítését

Hódmezővásárhely - A leendő nyomvonal megtisztításával, favágással és az útpályához szükséges homok és kő helyszínre szállításával kezdődött meg hétfőn a 47-es főút Kishomok és Kopáncs közötti szakaszának szélesítése, négysávúsítása.

Megkezdődött a 47-es főút Kishomok és Kopáncs közötti 4,5 kilométeres szakaszának négysávúsítása. A munkálatok 3 milliárd forintba kerülnek. A Vásárhely és az algyői híd közötti 10 kilométeres szakasz szélesítése 2001-ben kezdődött, majd úgy szakadt meg, hogy a középső, 4,5 kilométeres szakasz kétsávos maradt.

A most kezdődött munkálatokból egyelőre csak azt látják a Vásárhely és Szeged között figyelmesen autózók, hogy a kopáncsi benzinkút közelében, annak Vásárhely felőli oldalán a szakemberek elkezdték az út menti fasor kivágását. Illetve ugyanezen az oldalon a fák mögött nagy mennyiségben halmoztak fel a leendő útpálya alapjába kerülő követ.

– Tartani tudjuk a 47-es szélesítésének jövő november 30-i határidejét – erősítette meg határozottan korábbi nyilatkozatát Jani Zsolt, a kivitelezést közbeszerzési eljáráson elnyert Mota-Engil Zrt. projektvezetője.

– Még 2002 előtt készült el a főút szélesítésének terve, ám ezt a vonatkozó előírások változása miatt felül kellett vizsgálni. Ekkor derült ki, hogy új tervekre van szükség, s ehhez új engedélyeztetési eljárásokat is kell indítani. Az idei tél ezzel fog eltelni – indokolta a munkakezdés csúszásának okát a projektvezető. A Mota-Engil Zrt. ugyanis még idén július 11-én írta alá a 4,5 kilométer hosszú szakasz szélesítéséről szóló szerződést a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-vel, majd a munkaterületet augusztus 13-án vette át a helyszínen. Az újratervezést és az engedélyeztetést csak ezt követően tudta elkezdeni.

Fairtás Kopáncsnál. Tisztítják a leendő nyomvonalat. Fotó: Tésik Attila
Fairtás Kopáncsnál. Tisztítják a leendő nyomvonalat.
Fotó: Tésik Attila

– A favágáson, az útba eső épületek elbontásán és a leendő útpályához szükséges homok és alapba való kő helyszínre szállításán túl az idén éppen ezért már nem tudunk más munkálatokat elvégezni. Azaz az építést nagy erőkkel csak tavasszal tudjuk megkezdeni – tette hozzá a projektvezető. Jani Zsolt elárulta, hogy a következő lépés a tervekben szereplő, közvetlenül az út mellett lévő gyulói csatorna medrének áthelyezése, illetve a szintén különféle engedélyekhez kötött közművek kiváltása lesz. A kivitelező ezt követően a szükséges helyeken teljes talajcserét végez, illetve rendezi a terepet, majd ezután kezd hozzá a töltésépítésnek, amelyen majd az új pálya fut.

Tények és ígéretek

A 47-est Algyő és Vásárhely között 2001 végén kezdték szélesíteni, az ünnepélyes alapkőletétel azonban csak 2002. március 18-án volt a laktanyánál. Az alapkövet még Orbán Viktor rakta le miniszterelnökként. Az első 1,5 kilométeres szakasz előbb Vásárhely és Kishomok között készült el, majd az algyői híd és a Kopáncs közötti körülbelül 4 kilométeres részt fejezték be. Az egész út átépítésére akkor 6-10 milliárd forintot szántak. A középső szakasz befejezését akkor 2004-re ígérték. Csakhogy az új kormány 2003-ban leállíttatta a beruházást. Csillag István közlekedési miniszter akkor azt ígérte: 2005–2006-ra átadják a hátralévő részt is.

Ez a kő már a leendő útalapba kerül. Fotó: Tésik Attila
Ez a kő már a leendő útalapba kerül.
Fotó: Tésik Attila

2005 szeptemberében 5 napos békés tüntetést szerveztek a vásárhelyiek, miután kiderült, az építkezést nem folytatják. Tavaly Kóka János szakminiszter ígérte, hogy 2007-ben, de legkésőbb 2008-ban nekilátnak a munkának. A kormány végül arról döntött, hogy a 2008–2009-es közútfejlesztési beruházások közé bekerül ez is. Már 2007 decemberében ki akarták választani a kivitelezőt, de ez csak idén sikerült.

Dugó az Algyői úton

Gyakorlatilag beállt a 47-es főút forgalma tegnap reggel – a 43-as javítása miatt, ahogy megírtuk, sokan Vásárhelyen át jönnek Makóról Szegedre és fordítva, mennek Szegedről Makóra. Mindez azt eredményezte, hogy a Fa-Villa vendéglőtől a Budapesti körút és a József Attila sugárút kereszteződéséig állt a sor, és Vásárhely felől folyamatosan jött az utánpótlás. Kamionok és személyautók hatalmas tömege igyekezett Szegedre, gyakorlatilag lépésben.

Olvasóink írták

23 hozzászólás
12
  • 23. norman bates 2008. november 09. 15:37
    „Barackvirág, JB007! húzós volt amit mondtam, elismerem.
    teljesen mindegy, hogy azt a szakaszt hívjuk 47-esnek, vagy a Ady- tóalj-részt, ha egy elkerülő (tehermentesítő) útra nem éri meg rámenni, akkor ott valami gond van.
    Az egyik fele a dolognak, a kosuuth előtti kereszteződés átalakítása szerintem bejött
    . De az a lámpás rendszer akkor se jó a laktanya előtt, vagy legalábbis egy átalakítás kellene neki.

    1. mi a francért nem lehet sárga villogóra tenni este 8 után?
    2. ahogy mások is írták, lehetne egy mozgásérzékelővel kombinálni, hogy ne álljunk a pirosba percekig a nagy senki miatt.
    3.már az aluljáróba lehetne egy kijelzőt tenni, hogy mennyivel érdemes menni, hogy zöldet kapjunk, ugyanez a szembejövő sávba is jó volna, mert a legbosszantóbb 70, nél belesatuzni a k@va fékbe mert jóhogynem férek be a zöldbe, aztán adni az elsőbséget a nagy semminek.
    Lényeg az, hogy ilyen szarul beállított lámpás kereszteződést még nem láttam, pedig van viszonyítási alapom.”
  • 22. Barackvirág 2008. november 08. 21:01
    „norman bates egyet ne felejts el!
    Ha mégy a 47-es úton, észre fogod venni a táblákból hogy az a Ady E utca, Tóalj utca nyomvonalon halad. A laktanya előtti elkerülőútra nincs sehol kirakva főút tábla. Nem is véletlen! Nem főút !
    A Tóalj utcában a város vezetés kipakolta a 30-as táblákat még a nyár elején. De mivel az út nem a városé -hanem a Közútkezelőé- a Közút le is szerelte. Igenám de sokszor ott volt a trafi és nem egy forintot kaszáltak azon az úton ahol valójában nem is volt "hivatalosan" sebességkorlátozás!

    Várjátok meg hogy elkészüljön az út és majd utánna mondjatok róla véleményt! Kivi vagyok arra, hogy a 2010-es választásokon ki fogja "saját" érdemének beállítani a négysávúsítást!”
  • 21. JB007 2008. november 06. 22:05
    „A kertvárosban lakó katonák miatt nem lenne jó a balra kanyarodást megszüntetni, ezzel kicsesznénk a Somogyi utcával...
    Viszont a lassan haladók (kalapos suzukis 60-nal, bámészkodó úrvezetők) valóban balesetveszélyesek, de csak a mindig siető, ideges profik csinálják a fesztivált. Norman Te a kis Opeleddel bírd csak ki azt a 2-3 perc késést. :)
    Traktorok, lovaskocsik kitiltása OK, de akkor hol menjenek? Mert szolgalmi (vagy minek hívják) út nem található a 47-es mellett.”
  • 20. norman bates 2008. november 06. 15:33
    „efje! lehet, hogy nem vagy pszichológus, de abszolút igazad van. de sajna mindanyian tudjuk, hogy a KRESZ az egy nagy szar! Valóban komoly pszichológiai hatása van, ha valaki előttünk bénázik 60-al, lehet, hogy ezért is alakult ki az emberekbe az az ösztön, hogy gyűlöljök ha valaki előttünk autózik" muszály megelőznöm, mert ha most nem előzöm meg, vág egy satuféket, kibassza az indexet és a leglehetetlenebb helyen akar balra kanyarodni"
    hangsúlyozom, nem vagyok gyorshajtó, nekem jó a városba 50, országúton 90, de sajna ezt a sebességet szeretném elvárni is.
    a laktanyás dologgal is igazad van, valamit kéne ott kezdeni, de nagyon, lehet, hogy nem egy 2000 ft-os megoldás, de kb 10 éve működik ilyen mozgásérzékelős rendszer szajolnál, azóta meg a technika gondolom nem visszafele fejlődött, vagy tévedek?
    Egyébként mindenre lenne filléres, bár annál radikálisabb megoldásom:
    47-esre (amíg el nem készül) az anno vendéglőt kanyarodosáv építésére kötelezném, a traktorokat és lovaskocsikat kitiltanám (járjanak földúton)
    a laktanya kereszteződésében a lámpát megszüntetném, az egyenesen haladónak lenne elsőbbsége, az Ady-ról jobbra kanyarodóknak csak egy síma elsőbbségadás táblát kéne betartani. az Ady-ról balra (laktanya felé) kanyarodósávot megszűntetném, (mennyen a katonák körbe)”
  • 19. efje 2008. november 06. 13:05
    „Nem vagyok pszichológus, de az ok nélkül lassan haladó autósok reakciót generálnak sok autósban és cselekvésre kényszerítik őket. Ennek egy része balesettel végződik. Ebből nincs statisztika?
    Ugyanennyire bosszantó lehet egy rosszul programozott lámpa, mint mondjuk a laktanya előtti. Miért ad pirosat a szegedről jövőnek állandóan ha egész éjszaka nem kanyarodik balra az Adyról a kutya se. Van erre egy műszaki találmány. Úgy hívjak mozgásérzékelő. Ja hogy erre nem lehet százezreket elszámolni, mert 2000ft a villamosságiba? Inkább álljon meg az autós, füstöljön egy kicsit állóhelyben, bosszankodjon és nézegesse a laktanya-kerítést.”
  • 18. xanadu 2008. november 06. 10:10
    „NTK: Anno tervezési szempont volt, hogy melyik oldalon vannak értékesebb fák (ld. vajhátnál az S ív).”
  • 17. NTK 2008. november 05. 20:55
    „Arra azért kíváncsi leszek, hogy a most még nyílegyenes két sávot hogyan tudják majd kacskaringóssá tenni. Mert, hogy a kopáncsi állomást nem teszik arrébb az tuti ...”
  • 16. muksó 2008. november 05. 20:22
    „naca!

    A kormányváltás után nem az derült ki, hogy nem az előírások szerint engedélyezték az útépítést, hanem az előírások változtak meg 2002 után, ezért kell az új terv és annak az ngedélyezése. Légy szív fiogyelmesen olvass, hiszen ez egyszerű, könnyen érthető szöveg.”
  • 15. Zs 2008. november 05. 16:40
    „szegedi23
    Én meg a szerencsétlen zsombói srác fejreállásának helyét vizitáltam meg közben... :(
    Csak azt nem fogom fel könnyen, hogy tudta olyan iszonyatosan összetöretni a fával a bal elejét, amikor az a menetirány szerinti jobb oldalon van, a kanyar meg balos... (jó, persze a fantáziám nem szűkös - ld. körforgalom fejben rajzolva-, de akkor is...)”
  • 14. naca 2008. november 05. 16:01
    „Érdekes, hogy a 2002-es kormányváltás után derült ki, nem megfelelő előírások szerint engedélyezték az útépítést. Tudják, ki veszi be! Tucatnyi példát lehetne sorolni az országból, ahol hasonló indokkal állították le a fejlesztéseket abban az időszakban. Ahol az előrehaladott állapot miatt már ezt nem lehetett, ott olyan csapnivalóan fejezték be, hogy arról jobb nem is beszélni. Mindenesetre már éppen ideje, hogy megvalósuljon ez a beruházás.”
  • 13. szegedi23 2008. november 05. 15:46
    „Zs
    Nem is fogdtam én, csak volt egy millám rá... (Persze fele se. Eladózom útfelújításra.) ;))

    "Hál istennek" hogy bedugult a 47-es, így én el tudtam menni simán a 43-mason. :D”
  • 12. Zs 2008. november 05. 15:13
    „szegedi23
    Úriember/Úrihölgy biztosra nem fogad! :)”
  • 11. Zs 2008. november 05. 14:51
    „szegedi23
    Üdv! Én sem kicsit voltam benne biztos, hogy előbb-utóbb megjelensz...:)
    A cím meg majdnem azt sugallja "további szélesítés", mintha a 2x2 sávból még több lenne majd HEHEHE - újságírói gyöngyszem...”
  • 10. szegedi23 2008. november 05. 12:47
    „joy
    Nem az állat módra hajtókat büntetik, hanem aki pl 70-nél 75-tel megy. Nem tudtad?!
    Amúgy meg a haladó sor elején satufékező, aki betartja az 50et, sokkal veszélyesebbb, mint aki átmegy rajta 70-80-nal... Ha vezetsz, tudod.

    Zs
    Volt egy millám rá, hogy megtalállak itt. :)”
  • 9. mackó 2008. november 05. 11:57
    „VÉGRE, hogy elkezdték de mikor fejezik be?”
  • 8. Zs 2008. november 05. 10:21
    „norman bates
    Inkább csak cinikus próbáltam lenni...
    Sosem szaladtam beléjük, bármilyen színű kocsival is voltak arrafelé - mert próbálok a szabályok mentén közlekedni (sosem mondtam, h mindig sikerül is...). A traktorkíségetés megszűnése mindenképpen előnyös lesz mindenkinek és sokat tehet a biztonságos haladásért.”
  • 7. Mándoki Ferenc 2008. november 05. 10:14
    „Írástudatlan!
    Ne sírj, hanem örülj, hogy elkezdték.

    Janiszta!
    Látom nem olvastad el figyelmesen a cikket, ivel ott azt írják, hogy télen nem fogják építeni.”
  • 6. Janiszta 2008. november 05. 09:30
    „Télen kell utat építeni. Jó strapabíró magyar utat.”
  • 5. joy 2008. november 05. 08:43
    „Nagyon remélem, hogy nem hagyják abba a baromagyú gyorhajtók levadászását a Trafy PAX-osok!”
  • 4. Írástudatlan-Tdi. 2008. november 05. 08:25
    „Ez az útépítés már kezd legendává válni. Ennek a 47.-es útnak az építési tőrténetét már belehetne mutatni az Emlékpontba is! Csak azt nem tudom hogy kit lehetne a tőrténet hősének nevezni mert akadna néhány!”
23 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csak a kerékpárúton át juthatnak be portáikra

Hódmezővásárhely - Csak a hamarosan elkészülő kerékpárúton keresztül juthatnak be portájukra autóval a vásárhelyi Damjanich utca elején lakók. Tovább olvasom