Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

Nő az állomás egyik atyaúristene

Hangja miatt egy utas már feleségül is kérte Vásárhely egyetlen női forgalmistáját, Bakosné Kiss Hajnalkát, aki tizennyolc évesen került a vasúthoz. Nem kommentálta a MÁV-nál zajló leépítéseket, azt sem, hogy hamarosan megszűnik az a vonal, amelyen most munkába jár. A közelmúltban felsőfokú oklevelet szerzett – tanul, így talán biztosabb az állása.
Szabad a pálya. Bakosné Kiss Hajnalka zöld utat ad a vonatnak. Fotó: Tésik Attila
„Értesítjük kedves utasainkat, hogy az Orosháza felől érkező vonat öt percet késik. Megértésüket köszönjük, további jó utazást kívánunk" – halljuk a hangszórókból Bakosné Kiss Hajnalka barátságos, vagy inkább mosolygós hangját. Vásárhely egyetlen női forgalmistájának már kérője is akadt hangja miatt.

– Néhány évvel ezelőtt átalakították a forgalmistairodát, s az építkezés miatt bárki észrevétlenül bejuthatott az ideiglenes szolgálati helyiségbe. Az egyik éjszaka már csak azt vettem észre, hogy egy idegen férfi térdel az íróasztalom mellett, s minden kertelés nélkül felszólít: legyek a felesége. A bemondón keresztül ugyanis nagyon megtetszett neki a hangom. Hirtelen azt sem tudtam, mit mondjak, végül azzal vágtam ki magam: elkésett, már van férjem – mesélte nevetve a forgalmistairodában Hajnalka, majd felpattant a székéről, hogy fogadja a Szeged felől érkező vonatot. Ezt egyébként ottjártunkkor mintegy tízpercenként megismételte. Szabadkozva jegyezte meg, hogy egy avatatlan számára minden bizonnyal bolondok házának tűnik a forgalmistairoda, de ő épp a mozgalmassága miatt imádja ezt a munkát.

– A főnököm a minap mutatott egy 1846-os szabályzatot, melyben leírták, hogy egy nő legfeljebb két feladatra jó a vasútnál: távírásznak és pénztárosnak. Szerencsére ez ma már nem így van, de az is igaz, hogy a nagyobb állomásokon még mindig nem szeretik a női forgalmistákat. Lehet, hogy azért, mert az egyik volt tanárom szerint a forgalmista az állomás atyaúristene, s a férfiak nem szeretik, ha egy nő irányít – találgatta nevetve az asszony, aki persze nem rögtön ebben a beosztásban került a MÁV-hoz.

Tizennyolc évesen lett vasutas, barátja ösztönzésére, aki szintén ott dolgozott. Hajnalka először a jegyvizsgálók egyenruháját öltötte magára, s járta az országot. Lánya születése után azonban már nem akarta vállalni az örökös ingázást, s úgy döntött: forgalmi szolgálattevő lesz.

Középfokú képesítést szerzett, amit a közelmúltban, másfél éves tanulás után fejelt meg egy felsőfokú oklevéllel. Bár konkrétan nem mondta ki, de azért szavaiból kiderült: nem véletlenül ült be az iskolapadba. Most talán biztosabb a munkahelye, így gondolhatja a MÁV-nál várható létszámleépítések előestéjén. Erről egyébként hiába próbáltuk faggatni, közölte: semmit sem mondhat. Mint ahogy azt sem kommentálta, hogy éppen a Makó–Vásárhely vonalat akarják megszüntetni, azt, amelyen – földeáki lévén – nap mint nap munkába jár.

– Sajnálom – csupán ennyit mondott. Majd indult, hogy fogadjon egy tehervonatot.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hétfőn nyit a főposta Vásárhelyen

Hétfőre visszaköltözik az eredeti helyére a vásárhelyi főposta. Az épület átalakítása, felújítása… Tovább olvasom