Délmagyar logó

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 4°C

Országzászló, adományokból

Hódmezővásárhely - Adományokból, városi támogatással szeretnék Vásárhelyen újra felállítani az országzászlót. A trianoni diktátumra emlékeztető műalkotást 1956-ban tüntették el a Kossuth térről.
Újra országzászlót szeretnének felállítani Vásárhelyen. A trianoni diktátumra emlékeztető posztamens az eredeti, 1935-ben a Kossuth téren elhelyezett műalkotás mintájára készül.

– Egy 20 éves kezdeményezés válna valóra – mondta Kószó Péter, a város alpolgármestere, aki a mai közgyűlésen terjeszti elő javaslatát. – Magyarország jelentős területvesztésének emlékére 1928-ban Budapesten állították az első országzászlót, majd 1100 településen díszelgett. Ma csak 120 található. Vásárhelyen civil kezdeményezésre, adományokból és a város hozzájárulásával avatták fel. 1945-ben leszedték a félárbocon lévő magyar címeres zászlót, helyére vörös csillag került. 21 évvel később elbontották, a temetőben a szovjet hősi emlékmű talapzatába építették be – magyarázta.

A trianoni diktátumra emlékeztető műalkotás makettje Kószó Péter irodájában látható. Fotó: Karnok Csaba
A trianoni diktátumra emlékeztető műalkotás makettje Kószó Péter irodájában látható. Fotó: Karnok Csaba

Már elkészültek az új országzászló tervei. A Kossuth, a Szent István téren vagy a Cseresnyés Kollégiumnál lévő Bakay-kút helyén állítanák fel. Ez utóbbit támogatja Kószó Péter. Így az artézi kút visszakerülne eredeti helyére, a Sarokház cukrászda előtti térre.

– Fontos, hogy a fiatalok is tisztában legyenek azzal, milyen nagy veszteségeket szenvedett az ország az első világháború után. Vásárhelyen különösen nagy a jelentősége, hiszen 20 ezer határon túli tiszteletbeli polgárt tudhat magáénak a város – jegyezte meg Kószó Péter. Az országzászlót – hasonlóan az elődökhöz – adományokból és városi támogatással szeretnék felállítani a közeljövőben. Az alpolgármester ma is őrzi néhai vitéz Farkas Zoltán ügyész – aki az elsők között kezdeményezte a műalkotás visszaállítását – ajándékát, az Ojtozi-szorosból (ma Romániához tartozik) hozott maréknyi földet, amit barátja tiszteletére, a talapzatban szeretne elhelyezni.

Olvasóink írták

22 hozzászólás
12
  • 22. deszkás 2010. március 17. 12:31
    „A hivatalos zászlót sem ismerik Lázárhelyen akkor...Akinek nem inge...”
  • 21. viragcsalad 2010. március 14. 00:26
    „A rendszerváltás áldozatainak mikor állítanak emlékművet és hová?!”
  • 20. Hód 2010. március 13. 17:29
    „Én a Hősök terére tenném az országzászlót, ott tényleg látnák azok, akik bejönnek a városba Szeged felől!
    A kolesz mellett eldugott helyen lesz...”
  • 19. idir 2010. március 13. 05:07
    „Koszo Peter irodajaban,a falon van az un. Nagy-magyarorszag terkepe.Ez nekem is megvan.Elmondom,hogy nekem ez mit jelent.Ehhez vissza kell menni a tortenelemben,1913-ra.Az interneten is ,(az www.1000ev.hu ) is elerheto ,konnyu utana keresni.1913-ban torvenyerore emeltek a Hagai egyezmenyt.Ez azt tartalmazza,hogy az orszag elsokent nem hasznalhat fegyvert,hanem targyalasos alapon probalja tisztazni a konfliktust.Ha ez nem megy,akkor kerjenek fel a szovetseges nagyhatalmak kozul kozvetitot es ne kezdemenyezzenek haborut stb...1914-ben a szerzodest figyelmen kivul hagytak es elinditottak az I. Vilaghaborut.Tehat fegyverrel kezdtek.A szovetsegesek nem felejtettek ezt el es jott Trianon.A szerzodesszegest ebben ugy buntettek,hogy olyan korulmenyek koze helyeztek az orszagot a beke elleneben,hogy a kornyezo allamokra ne tudjon ratamadni.A szerzodesszegessel bebizonyitotta az orszag vezetese,hogy a nem magyar nemzetisegre veszelyes.A nagyhatalmak kotelezettsegek elleneben ajanlanak beket.Ilyen pl. ,hogy Magyarorszagnak nem lehet sorkotelezett katonasaga csupan 30 ezer koruli fo, az is csak vedelmi celra,zsoldoskent. Magyarorszag vezetese 1935-ben a becsi Biroi Vegzessel felmondja a nagyhatalmakkal kotott bekeszerzodes kotelezettsegeit.Ezzel szembeallt a demokratikus nagyhatalmakkal.A becsi szerzodesben az volt,hogy az orszag visszakapja az elvett teruleteket,ha ellene cselekszik a nagyhatalmaknak,a Trianoni szerzodesnek.Horthy belepett a teruletszerzo haboruba,a II.vilaghaboru kezdetebe. Majd bevezetik a katonai sorozast,aminek a kovetkezmenye a tobb szazezer magyar legyilkoltatasa volt.Antiszemita gyuloletet is terjesztettek.A demokratikus nagyhatalmak gyozelme utan az orszag vezetesenek a haborus bunosseg es az emberiseg elleni jogok ellen elkovetett buneinek felelossegre vonasa elmaradt.A nemzetkozi szerzodesek betartasaert akkor egyetlen egy jogasz nem lepett fel,tehat engedtek,hogy magyarorszag vezetese azokat a szerzodeseket ne tartsa be..Majd jon 1947,a Parisi buntetes,amely nem helyezi hatalyon kivul a Trianoni buntetest es tovabbra sem engedelyezi a sorkatonai szolgalatot.A Gyurcsany Ferenc vezette kormanynak jutott csak eszebe az,hogy eltorolje a sorkatonai szolgalatot,mivel az orszagnak a mai napig be kellett volna tartania mind a Trianont,mind pedig a Parisi bekeszerzodes kotelezettsegeit.A Parisi egyezmeny lenyeges pontja Magyarorszag azon kotelezettsegenek vallalasa,hogy az emberi jogokat megadja es allami szinten vedi ezek betartasat es ellenorzi ezek betartasanak vegrehajtasat.Akiknek nem adjak meg az emberi jogaikat,azokat az Egyesult Nemzetek allampolgarainak tekintik.Magyarorszag vezeteset koteleztek a nagyhatalmak arra is,hogy a beke elleneben az okozott haborus karokat fizesse meg.Viszont kikotottek azt is,hogy az orszag vezetesenek nem szabad a polgari lakossagra terhelni ezeket.A haborus karokat azoknak kellett volna kifizetni,akik haboruba hajtottak az embereket.Vagy azoknak a terhere kellett volna bankoktol kolcsonoket felvenni es a haborus bunosoknek es jogutodjainak kellett volna a reszleteket visszafizetni.Rossz magyarazat az,hogy ezt az adofizetok penzebol kellett volna kifizetni,mert az artatlan lakossagot nem lehetett volna ezzel terhelni.
    Kerdezem azt,hogy azert ,hogy a nemzetkozi szerzodesek be legyenek tartva,hany orszaggyulesi kepviselo emelte fel a szavat????.Hany orszaggyulesi kepviselo nevezett ki olyan jogi vezetoket,akiknek a jogutodi kotelezettsege lett volna a szerzodesi kotelezettsegek betartatasa, betarttatasa es ellenorzese.Magyarorszag lakossagat a tortenelem folyaman egyetlen idegen hatalom sem taposta meg ugy,mint a sajat orszagggyulese.Ugyanis a kormanyt az orszaggyules ellenorzi es felel is erte.Ezert mondom ,hogy az 1948, 49, 52-ben a magantulajdon ellen elkovetett alkotmanyellenes bunok a mai napig fennallnak. Az aldozatok jogutodjainak el nem evulo igenye ertekben kifejezheto karok osszegevel es a mai napig elszamolhato kamataival egyutt a karokozokra nem lett raterhelve.Ezert az aldozatok a mai napig jogfosztottak,mert az allam nem vedi oket.Mivel az orszaggyules nem utasitotta es nem utasitja a kormanyt arra,hogy ezt az adossagat rendezze le ugy,hogy az erintettekre,akiket a cselekvesi kotelezettseg terhelt terhelje ra a karokozas erteket .Vegyen fel nagy bankoktol kolcsont,amibol fedezni lehet az aldozatok karanak megteriteset . Utasitsa a kormanyt arra,hogy a bankoknal a kormany vallaljon kezesseget de utasitsa a kormanyt is ,hogy ezen osszegek utan ketszaz evig ne szedjenek adot,mert igy az aldozatok vallalni tudjak a hosszutavu reszletek visszafizeteset a bankok fele es igy be tudjak inditani a gazdasagi korfolyamatot..Ugyanis Magyarorszagon rengeteg igeny lenne arra,hogy fejlesszenek,tehat a piac megvan,csak nincs olyan vasarlo,aki rendelkezik vasarloerovel.(penzzel) Mert a segelyen levok nem vasarloerok.A gazdasag csak akkor eros,ha a munkavallallok ugy meg vannak fizetve,hogy ok is vasarloerokent jelenjenek meg.
    Nem reszletezem tovabb ,de igy is eleg a javaslatom arra,hogy tovabb gondoljak. Az orszaggyulesi kepviselok aldozatainak szemevel nezem Nagy-magyarorszag terkepet,ami Koszo Peter irodajanak falan van. En az I. es II.vilaghaboruban nem hos katonakat latok,hanem legyilkoltatott tomegeket.Akik miatt ez megtortenhetett meg azt is szegyellem,hogy magyarnak szulettem,mert magyar gyilkoltatott magyart es magyar rabolt ki magyart ,amit a mindenkori orszaggyulesi kepviselok tetlenul neztek..”
  • 18. orszagzaszlo936 2010. március 09. 17:22
    „Kedves Dongó! Azért, mert nem sikerült a cikkben leírtakat pontosan elolvasnia és értelmeznie, én nem leszek a LJ pártján, ugyanis ezek között semmi összefüggés sincs. Sajnálom, ha ilyen mély érzelmi vihart okoztam, de ettől a tény tény marad, a Bakay kútnak nem ott van az eredeti helye, s így legalább a kút visszakerül oda, ahol állt. Ráadásul az országzászló mozgalom nemzeti ügy volt, amit én igencsak támogatok, de ha LJ-al van bajod, kedves Dongó, ne ezen az emlékművön töltsd ki a bosszúd, mert az adósságállomány és az országzászló között sincs összefüggés!

    Üdv: orszagzaszlo936”
  • 17. Dongó 2010. március 09. 12:20
    „Orszagzaszlo936
    Ha már így meg lettem szólítva, ez az egész, mondhatni cirkusz csak azért van, hogy az eredeti problémát befedje. Mi az eredeti probléma? Az, hogy a város adósság állománya meg nyolcvan szorozódott LJ polgármestersége alatt. Ezt az Ő frakcióvezetője mondotta volt. Persze ez sem igaz, ugye?
    A zászló meg igazán a Kossuth téren lenne jó helyen, mert ott legalább körbe lehetne állni és ünnepelni, ha kell. Ahová most szeretnék ott nincs hely a hasonlókra, Nem baj majd csinálunk, ha kell áthelyezzük az Ó templomot is. Hidd el országzászló936 így van ez, de Te csak bólogassál Jánosnak.
    További szép napot
    Tisztelettel: Dongó”
  • 16. little_john 2010. március 09. 10:06
    „Legyünk következetesek:
    A Nyizsnyai szobrot a Zrínyi utcáról vissza a népkertbe!
    A Vízmerítő szobrot vissza az út közepére!
    A Fekvő borjút vissza a Szabadság téri óvoda elé!
    A Móricz Zsigmond portrét vissza a Fekete Sasba!
    A Vízbelépőt vissza a Strand régi bejáratához!

    És még jópár műalkotás is elkerült a komcsik miatt eredeti helyéről. Azokkal mi lesz?”
  • 15. Zugbrugiel 2010. március 08. 23:20
    „"Lássátok feleim szümtükkel..." hol is volt a Bakay kút:

    http://kepfeltoltes.hu/100308/Andr_ssy_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
    http://kepfeltoltes.hu/100308/HMV037_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    Ha visszakerül az eredeti helyére, abban semmi rosszat nem látok, valóban ott állt a mai Sarokház cukrászda kertjében.”
  • 14. orszagzaszlo936 2010. március 08. 22:11
    „Dongó a kutat nem eltakarítani, hanem az eredeti helyére visszatenni szeretnék. Egyébként néhány tárgyi tévedés van a cikkben, mert 1934-ben állíctották fel az emlékművet, és nem csak 120 településen áll országzászló emlékmű. Az első beadvány 1993-ban készült el, amiről ír a "szerző", az már a nyolcadik volt. A makett egyébként gipsz modell, kedves little_john, 1:10 es méretben, magántulajdonban van. Az emlékmű törmelékét pedig sosem építették be a szovjet emlékműbe. Egyébként az csak nevelés kérdése, meg ne adj Isten rendőré, csendőré, hogy a nemzeti emlékeket, első világháborús emlékműveket ne gyalázzák meg, ne firkálják össze, ne gördeszkázzanak rajta. Még érdekes lehet, hogy a teret a kollégium előtt milyen módon építenék át, mert megfelelő tervezéssel gyönyörű területe lehet a belvárosnak és méltó helye az emlékezésnek! remélem, trianon 90. évfordulóján már ott emlékezhet a város lakossága, persze azok, akiket még nem tett droiddá a tv, a média, a bevásárló központ, a multikulti, akik nem felejtik el a a gyalázatot és fájdalmat, melynek máig ható következményei vannak!”
  • 13. Filctoll 2010. március 08. 21:05
    „A zászlórúd (minek ??) a kolesz mellett lesz felállitva? O.o Előre látom ahogy a diákok -sajnos- a talapzatán sorbaülve szivják a cigarettát. A mostani Bakay-kúttal tesik ugyanezt! Aki arra jár nézzen már bele mi van beledobálva!”
  • 12. ava44 2010. március 08. 19:55
    „Zászló? Minek? Az a kút olyan jó helyen van. Azt a ronda fehér szobrot kellene eltüntetni a Kossuth térről. Minek az oda? Vagy miért nem lehetett kevésbé feltűnő szobrot, kevésbé feltünő helyre tenni? Tényleg mi lesz Iván helyén? Jani ?”
  • 11. Vöröske 2010. március 08. 19:03
    „Ez a legfontosabb cézárunknak!Nem az a lényeg,hogy 17,1%-os a munkanélküliség vásárhelyen,hogy elmenekülnek a fiatalok vásárhelyről.Nem Jabbát kellet volna kirakni a Kossuth térre,hanem ezt a zászlót,ha már ennyire ki akarja tenni!”
  • 10. becsei.sandor 2010. március 08. 18:34
    „Borneó, Málta,Celebesz
    Magyar volt, és Magyar lessz!”
  • 9. aranka2 2010. március 08. 18:04
    „A Bakay-kút a lehető legjobb helyen van. Az Országzászló a Sas mostani kerthelyiségének sarkán, a Sohasemmirenemhasznált emelvény helyén volt. Ott miért nem lenne jó, ha már mindenáron ilyen f.sággal kell foglalkoznia a Közgyűlésnek?”
  • 8. Én2 2010. március 08. 17:07
    „Dongó-Minden szó igaz amit leírtál, egyetértek Veled és mélységes a felháborodásunk sok ismerősömnek szintén. Itt mindent csak rombolnak , mármint ami a régi időkhöz köt, azért, hogy verhesse a mellét lj., hogy ezt is ő alkotta. Miért nem lehet már megájt parancsolni ennek a gyereknek.Azt se tudja már mit csináljon, foglalkozna azzal ami a dolga, hogy legyen mhely és megélhetés, és ne legyen a város alvó város, hogy jólérezzék magukat az itt élők. De ez őt hidegen hagyja.”
  • 7. SSO 2010. március 08. 15:19
    „Hova lehet küldeni a lóvét? Gyorsan cselekedjünk, mert ki tudja, hogy mikor cserélik le a magyar zászlót a "felvásárlók" zászlajára....”
  • 6. Dongó 2010. március 08. 14:22
    „Bravó!!!
    Megszületett a döntés: a Bakay kutat eltakarítani és oda. Ez már határozat. Már megint egy olyan dolog, ami a múltat söpri le. Hát miért nem lehet az eredeti helyére tenni azt a zászlót? Miért kell a múltat megtagadni? Hát semmi nem jó ennek a diktátornak? A nagyobbik baj, hogy a képviselők pedig rábólintanak. Bólogató jánosok? Nem, bólogatnak Jánosnak, bábuk, marionett figurák.”
  • 5. little_john 2010. március 08. 12:58
    „Ez most komoly? Az eddigi gigantikus fejlesztések bejelentései (turbó körforgalom, 20.000 gyereket befogadó iskola, új utak, új művelődési központ, emlékpont fejlesztések) után ezen a héten egy nyamvadt hungarocell emlékművel jönnek? Ennyire futja a pr gépezetnek? Semmi tervezett nemzetközi repülőtér? Remélem legalább a zászló a legnagyobb lesz az országban...”
  • 4. KBhmv 2010. március 08. 12:11
    „Üdvözölendő elgondolás ! Ha már készül akkor nem kéne eldugni ! Legalkalmasabb helye a Sarokház cukrászda előtti tér mindenképpen .”
  • 3. bubuska73 2010. március 08. 11:54
    „Persze majd adományozunk!Kell a zászló,más bajunk úgysincs!Meló,kenyér stb...nem lényeg,csak zászló legyen!Vígan rágódhatunk a múlton,ha így haladunk jövőnk úgyse lesz.”
22 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csak a vezetékben kicsi a feszültség Székkutason

Bizonytalanná vált az áramellátás Székkutasnál, a nagymágocsi út melletti egykori állami gazdaság telepén álló sorházakban, ahol több mint 60-an élnek. Tovább olvasom