Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Összeszorított foggal is folytatná az A. S. A.

Hódmezővásárhely - Az év eleji 71-ről 51 főre csökkent a dolgozói létszám az A. S. A. Hódmezővásárhely Kft.-nél. Az osztrák tulajdonú cég, amely korábban többek között Makóról és Mindszentről is szállította a szemetet, az új törvény szerint nem kaphat közszolgáltatási szerződést. Alvállalkozóként azonban továbbra is működhet, erről most tárgyal a vásárhelyi önkormányzattal.
Mindent Vásárhelyről

A delmagyar.hu hivatalos Hódmezővásárhely Facebook-oldala, nem csak vásárhelyieknek.

Év elején saját kormányukhoz fordultak segítségért a Magyarországon működő osztrák hulladékszállító vállalkozások az új törvény miatt, amely hátrányosan érinti őket. Uniós kötelezettségszegési eljárást szorgalmaztak. Ez ügyben nincs új fejlemény, a törvény bevezetése azonban valóban komoly változást hozott ezen a piacon. A megye talán legnagyobb területen szolgáltató cége, az A. S. A. Hódmezővásárhely Köztisztasági Kft. Makóval és Mindszenttel is szerződést bontott, mert kiszámolta, nem éri meg a szolgáltatást fenntartani, miután tonnánként 3000 forintos lerakási illetéket kell fizetnie az általa elvitt és tárolt hulladék után.

Ez Makó esetében évi 20 milliós többletköltséget jelentett volna a cégnek, amit a szemétdíjban nem lehetett érvényesíteni. A város új szolgáltatót keresett, ahogyan Mindszent is. Ilyen helyzet országszerte több településen adódott.

Elbocsátást hozott az új törvény a hulladékos cégnél. Fotó: DM/DV
Elbocsátást hozott az új törvény a hulladékos cégnél.
Fotó: DM/DV

Makón arról folyt a szó a képviselő-testület ülésén, hogy nem kellene a szeméttel elöntött olasz városok sorsára jutni. Mágori Józsefné országgyűlési képviselő azonban a témát taglaló akkori cikkünkre reagálva azt mondta, ettől nem kell tartani. A lerakási díj Európa-szerte létezik, az a cél vele, hogy a szolgáltató ne a hulladék tárolásában, hanem a feldolgozásában legyen érdekelt, ne nőjenek tovább a szeméthegyek. A tonnánkénti lerakási díj évente 3000 forinttal emelkedni fog, azért, hogy mindenütt minél hamarabb áttérjenek a szelektív gyűjtésre, feldolgozásra, komposztálásra. Ez a kormány szerint hosszú távon nyereséges üzlet, nem kell attól tartani, hogy ilyen feltételek mellett nem lenne rá jelentkező.

Nyugaton drágább

Ausztriában is önkormányzati tulajdonban vannak a hulladékgazdálkodó vállalatok, de ott is alkalmaznak magáncégeket alvállalkozóként. Az A. S. A.-tól kapott információk szerint Nyugat-Európában az éves szemétszállítási díj – a jövedelmeknek megfelelően – két-háromszorosa a magyarországi díjnak. Lerakási járulék is van, amelynek ugyanaz a szerepe, mint nálunk, a minél nagyobb arányú feldolgozottságot serkenti. De ez a járulék (adó) Magyarország kivételével mindenütt szerepel az ürítési díjban.

Néhány hónapon belül ki fog derülni, ez így lesz-e. Eddig egy Heves megyei szolgáltatóról, a Pevik Kft.-ről írt a sajtó, mint olyan cégről, amely a szolgáltatás leállítását helyezte kilátásba, ha az önkormányzatok nem térítik meg neki a rezsicsökkentésből és e-útdíjból származó bevételkiesését. A többiek a megváltozott körülmények között is próbálnak talpon maradni. Ez azért nehéz, mert a törvény szerint közszolgáltatói engedélyt csak nonprofit, többségi önkormányzati vagy állami tulajdonú vállalat kaphat. Létezik azonban hulladékgazdálkodási engedély is, amelyet megkaphatnak szemétgyűjtéssel, szállítással, hasznosítással foglalkozó, bármilyen tulajdonú cégek, amelyek az előbb említett közszolgáltatók alvállalkozóiként dolgozhatnak. Erre a szerepre készül az A. S. A. Hódmezővásárhely Köztisztasági Kft. is. Július elseje óta a cégnél 71-ről 51-re csökkent a dolgozói létszám, miután csökkent a feladat – tudtuk meg Versegi Attilától, a kft. ügyvezető igazgatójától.

– Azon dolgozunk, hogy a meglévő dolgozóink munkahelyét megőrizzük. Mivel most csupán Hódmezővásárhelyen és Mártélyon szolgáltatunk, gépjárműveink többnyire útdíjmentes szakaszokon gyűjtik, szállítják a hulladékot, ez a költség is csak kismértékben érint minket – mondta az igazgató. – Tárgyalunk Hódmezővásárhely önkormányzatával, mert a jövőben is meghatározó szereplői szeretnénk maradni a térség hulladékgazdálkodásának. Jövőképünket és együttműködési szándékunkat jelzi a hulladéklerakó újabb ütemének megépítése.

Hódmezővásárhely közgyűlése idén júliusban alapított egy 100 százalékban önkormányzati tulajdonú hulladékkezelő céget, amely jövő évtől dolgozik, és nem kizárt, hogy közösen az A. S. A.-val. – Az együttműködésre nyitottak vagyunk, előbb azonban közbeszerzési eljárást folytatunk le, hogy a lehető legkedvezőbb feltételekkel a legjobb szolgáltatást tudjuk biztosítani a vásárhelyieknek. Szeretném leszögezni: jövő évtől nem lesz drágább egyetlen forinttal sem a hulladékszállítás Hódmezővásárhelyen – tájékoztatott Göbl Vilmos sajtóreferens.

Olvasóink írták

  • 6. Hód 2013. november 08. 23:15
    „"5. skid 2013.11.07. 19:13
    Ausztriában sem magyar cég viszi el a szemetet."

    De a magyar lomis elviszi onnan is...”
  • 5. skid 2013. november 07. 19:13
    „Ausztriában sem magyar cég viszi el a szemetet.”
  • 4. Hétszűnyűkapanyányimonyók 2013. november 07. 06:38
    „3. lukrecia 2013.11.06. 10:51
    Biztos forrásból tudom, hogy az irodai csökkent, ami a felsővezetői bevételt illeti az mint mindenütt: konstans”
  • 3. lukrecia 2013. november 06. 10:51
    „Gondolom itt is az irodai letszam bovult, a produktiv leepitesre kerult. Ha a felsovezetesben "megelhet" egy ket sisere az elviheti az egesz ceg gazdasagossagat.”
  • 2. Hód 2013. november 06. 09:20
    „A szemétdíj nem csökkent, viszont megszűnt 20 munkahely. Szép volt! Biznisz, vagy sem, a kormány által kivetett újabb illetéknek ismét az alacsony jövedelemmel (már nem) rendelkező emberek látják kárát.”
  • 1. Pirát 2013. november 06. 09:04
    „csak van lóvé a szemét bizniszben, ha egy hétnyi időtávban már a második siránkozó cikket íratták meg...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Katona csillapította le a buszon pisztollyal hadonászó férfit

Sikerült lenyugtatnia azt az 50 éves férfit, aki a Szeged-Vásárhely járaton pisztollyal követelt… Tovább olvasom