Délmagyar logó

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 27°C Még több cikk.

Sohasem lesz elég hely a közúti forgalomnak

Hódmezővásárhely - Mint kés a vajban, úgy megy a forgalom Hódmezővásárhelytől Szegedig a 47-esen – egészen a megyeszékhely széléig. Ott beragad. Kiszámíthatatlan, meddig kell itt araszolni az első körútig reggel hét és nyolc között. A kérdés a mérnökök szerint pár év múlva komolyan felvetődik: lehet-e folytatni négysávosítást az Algyői út házai között?
Nemrég megírta az újság, hogy bár pontos számítás nem készült még, a Magyar Közútnál úgy becsülik, a teherjárművek 80 százaléka hajt föl inkább az M43-asra, ha elkészül. Azt sem számolták még ki, hogy a 47-es úton Hódmezővásárhely felől Szeged felé haladó forgalom hanyadrésze hajt föl majd az M43-asra. Ezen azok szoktak gondolkodni, akik reggel 7 és 8 óra között szeretnének Szegedre bejutni, és időben odaérni a munkahelyükre. A megye két legnagyobb városa között egy hónapja végig négy sávon mehet a forgalom, és halad is, egészen a Szeged-tábláig, a Shell-benzinkútig. Itt különösen fél 8 körül kiszámíthatatlan, hogy 10 vagy 25 percig tart, mire a sorban álló autó eljut a harmadik körútig. Ilyesmi már korábban is előfordult, de az utóbbi fél évben rendszeresen. Meglehet, hogy ez a helyzet csak a városbeli építkezések miatt alakult ki. Mindenesetre aki nem akar elkésni, inkább korábban indul. Lehetne azt mondani, hogy minél többen válasszák a buszt – de hát a busz is ott áll a sorban. És persze viszonyítani kell: a budapestiek nyilván nem is neveznék dugónak azt, ami az ittenieket már bosszantja. De vajon törvényszerű, hogy Szeged is Budapest sorsára jusson?

Szeged kapuja Vásárhely felől.  Ha szükség lenne rá, vajon itt, a házak között hogyan férne el 4 sáv és egy szervizút? Fotó: Segesvári Csaba
Szeged kapuja Vásárhely felől. Ha szükség lenne rá, vajon itt, a házak között hogyan férne el 4 sáv és egy szervizút? Fotó: Segesvári Csaba

Mező István, a Tisza Volán divizió-igazgatója azt mondja, míg Hódmezővásárhelytől a Szeged tábláig tartani tudják a menetidőt a buszaik, onnan azonban késnek a Mars térig, átlagosan öt percet. Ami a cégnek sok, hiszen ez többek között azzal jár, hogy az az autóbusz, amelynek korábban vissza kellett érnie Hódmezővásárhelyre, hogy még egyszer forduljon, biztos, hogy nem jut vissza időben, másikat kellett beállítani helyette. Mező szerint ennél jobban feladja nekik a leckét az útépítések miatt a városi közlekedés, de ez nyilván ideiglenes helyzet.

Vajon mi történik a 47-esen, ha minden elkészült, és mégis ugyanúgy bedugul a forgalom, ahogy eddig? Ez a kérdés nem csak az útépítés és városi közlekedés-tervezés rejtelmeibe lassan beletanuló utazókat érdekli. A mérnökök körében is téma. Szerintük a – papíron – legegyszerűbb megoldás az lenne, ha a várost hamarosan körülölelő sztrádáról minden befelé vezető út négysávos lenne a harmadik körútig. Ez elvben megoldható, a 47-esnél a körtöltés és a harmadik körút között, a villamossínek mellett például volna is elég hely. De az előtte lévő szakaszon, a Shell-kúttól a körtöltésig nincs, és itt nem is négy sávnak kell hely, ha a mostani szervizutat is meg kell tartani. Ez nemigen fér el a házak között, és ez nem Kishomok, ahol könnyen hátrébb lehetett rakatni a porták drótkerítését.

Ennél komolyabb kérdés, hogy a számtalan közmű miatt aranyáron mérhető új sávok költségeit ki viselje. Meg lehet-e győzni az államot arról, hogy vállalja át? Bárhogy is lesz, az autók száma még biztosan nőni fog: a Magyar Közút most 300 kocsit számol 1000 szegedi polgárra, de ez még nem a csúcs, Nyugat-Európában 500-700 körül mozog ez a szám.

Olvasóink írták

  • 6. Walaky 2010. január 05. 14:11
    „Ha egyszerű fizikát nézünk, akkor egy cső áteresztő kapacitását a lekisebb átmérő szabja meg.
    Ezzel analóg a közlekedési utak esete a hozzá nem értéssel:(”
  • 5. CsImre 2010. január 04. 10:53
    „A nagyobb kapacitású utak nagyobb forgalmat generálnak, és a dugó egy nagyobb szinten fog állandósulni. hiába építünk gyorsforgalmi utakat, attól még nem lesz autózható a város, erre nyugaton régen rájöttek, ezért épül(t) ki jóminőségű elővárosi tömegközlekedés, nagysebességű tűvolsági vonatok, P+R, támogatják a kerékpározást. A négysávosításokkal nem elkerünénk a budapestesedést, hanem éppen, hogy felgyorsítanánk. Az autó felfalja a várost.

    A kis keresztmetszetekben is kialakulhat dugó, de az sokkal kisebb, mintha nagyobb utakon alakul ki mindez. Az alacsonyabb forgalomban kialakuló dugók az alternatív helyváltoztatásra ösztönzik az embereket, és élhetőbb városokat eredményeznek.”
  • 4. sauron2 2010. január 04. 10:28
    „Ez nagyon fölösleges cikk volt! meg kell várni míg elkészül (ha egyáltalán elkészül az M43 - a fityesz képes lesz leállítani) és majd utána gondolkozni, hogyan aszfaltozzák le az egész alföldet!”
  • 3. NTK 2010. január 04. 10:20
    „Már lehet, hogy az is sokat segítene, ha a Murányi utcától - jobbra a Makkosházi körút irányába - lenne egy plusz kanyarodó sáv. Tapasztalataim szerint reggelente ebben az irányba közlekedők akasztják meg a forgalmat. De ezt, a zöld jelzés kissé hosszabbá tételével talán lehetne ideiglenesen orvosolni.
    Egyébként valóban érdemes megvárni az M43-as átadását és utána meditálni az útszélesítés szükségességéről.
    Addig maradnak az egérutak Petőfitelepen keresztül.”
  • 2. Csirén 2010. január 04. 10:16
    „A nagykörúton belüli forgalomszervezés okozza azt, hogy a város forgalomáteresztő képessége egyenlő a nullával. Számos helyen mesterséges akadályokat alakítottak ki, hogy minél nehezebb legyen a városon áthaladni északról délre.”
  • 1. Norman_Bates 2010. január 04. 08:42
    „"Meglehet, hogy ez a helyzet csak a városbeli építkezések miatt alakult ki."
    Húú, ez ám a logika, hatalmas ész kellett hozzá, meg ahhoz is, hogy az M43-as átadása előtt föltúrni a várost, bravó.
    Amúgy nyugodjatok meg, ha kész lesz minden, szeged akkor se fog bedugulni, ha mindenki még a wc-re is kocsival jár, tök fölösleges 8 sávos algyői úton agyalni.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újévi koncert Vásárhelyen

Hódmezővásárhely - Nagysikerű, teltházas, hagyományos újévi koncertet rendeztek szombaton este a… Tovább olvasom