Délmagyar logó

2017. 01. 20. péntek - Fábián, Sebestyén -9°C | 0°C Még több cikk.

Speciális osztályban tanulna a beszédfogyatékos Gábor

Hódmezővásárhely - Nem akarja az ország másik végén lévő speciális iskolába íratni nevelt fiát Komlósiné Varga Ildikó, egy átlagos osztályban viszont komoly hátrányban lenne a beszédfogyatékos Gábor. A vásárhelyi Aranyossy-iskolában indítanának speciális osztályt, de nincs elég jelentkező.
– Csak beszéd-, de nem szellemi fogyatékos a nevelt kisfiam, Gáborka, aki ősztől iskolás lesz, de még nem tudom, hogy hol – mondta Komlósiné Varga Ildikó. A kisfiú nevelőanyja most azért küzd, hogy ősztől ne kelljen gyermekét az ország túlsó végén lévő speciális, bentlakásos iskolába küldenie. – Egyéves kora óta nevelem, de a csecsemőotthonból már fél évvel korábbról ismerem. Gáborka részképesség-problémákkal küzd: lisztérzékeny, mozgáskoordinációs zavara van, és megkésett a beszédfejlődése. Ez azt jelenti, hogy gondot okoz számára minden zöngés és zöngétlen hang differenciálása. Így például a „k" és a „g" hang közt nem hallja a különbséget, ezért nehezen lehet megérteni, amit mond. Ez majd az olvasásban és az írásban is gondokat fog okozni – sorolta a kisfiú problémáit.

Hozzátette azonban, hogy a Brunszvik Teréz oviban folyó fejlesztő terápiának köszönhetően Gáborka már szinte teljesen leküzdötte mozgászavarait, egy esztendeje biciklizni is megtanult. – Csak a beszédfogyatékossága maradt meg. A budapesti vizsgálaton megállapították, hogy teljesen ép intellektusú, értelmes, okos gyerek, azaz nem szellemi fogyatékos – tette hozzá.

Ildikó fiával, Gáborral. A beszédfogyatékos gyermek problémája jól kezelhető. Fotó: Karnok Csaba
Ildikó fiával, Gáborral. A beszédfogyatékos gyermek problémája jól kezelhető.
Fotó: Karnok Csaba

Komlósiné Varga Ildikó a speciális nevelési igényű gyerekekkel foglalkozó Aranyossy Ágoston Általános Iskolában megtudta, hogy szívesen indítanának hasonló gyerekeknek osztályt, ám ilyen problémával egyetlen szülő sem kereste meg őket. – Jól tudom, hogy nem az én kisfiam az egyetlen ilyen gyerek a városban, ám a többi szülő egyszerűen nem akarja tudomásul venni ezt a fogyatékosságot. Azt szeretném elérni, hogy változtassanak a személetükön, gyermekük érdekében. Ha valaki ugyanis rosszabbul lát, az szemüveggel, ha rosszul hall, az hallókészülékkel javítható. A beszédfogyatékosság speciális neveléssel általában teljesen leküzdhető – tette hozzá. Az asszony, aki jelenleg két kamaszlányt is nevel, úgy véli: a kisfiút egy átlagos osztályban sorozatos kudarcok érik majd, az enyhe szellemi fogyatékos gyerekek közt pedig nem fejlődik majd kellőképpen. Komlósiné most abban bízik, hogy jelentkeznek más szülők is, akiknek gyermeke hasonló problémával küzd.

Olvasóink írták

  • 3. aggodo 2010. április 17. 19:57
    „Erre az lenne a legjobb megoldas,hogy az iskolaba jarna ki egy specialisan kepzett pedagogus,heti ket- harom alkalommal es az ott levo,a tanarok altal felismert beszedfogyatekos gyekeknek kulon tartana orakat,kulon helyisegben a beszedkeszseguk fejlesztesere.Ez a megoldas a helyes,nem pedig az,hogy beteszik oket egy szellemileg enyhen csokkent gyermekek intezetebe.Meg ha egy gyerek is van az iskolaban,akkor ahhoz az egyhez is ke kell mennie a specialis pedagogusnak, mert annak a gyereknek is ugyanolyan jogai vannak,mint a tobbinek,es nem erheti hatrany.Azonban,ha beteszik szellemileg enyhen csokkent gyerekek koze,akkor igenis nagy hatrany eri.Kozben,az is nagyon szukseges lenne,hogy hallasvizsgalaton menjen keresztul a gyermek,hogy megtudjak,nem-e veletlenul hallasproblema okozza nala a beszedproblemat,mert nem hall bizonyos magassagu vagy melysegu hangokat.
    Meg ha a szulok nem is foglalkoznak azzal,hogy gyerekuk esetleg beszedhibas,a pedagogosoknak kotelessege a szuloket figyelmeztetni erre es ,megteremteni a lehetoseget,hogy az iskolan belul ,kulon foglalkozasokban,specialis pedagogusok fejlesszek a beszedkeszseguket.Ezt azert is tudom mondani,mert az en gyerekemnel is az iskola elso osztalyaban vettek eszre,hogy nem tud bizonyos hangokat megkulonboztetni.Ohozza is jartak ki pedagogusok az iskolaba,sot eloszor hallasvizsgalatra kuldtek,de a hallasaval nem talaltak problemat .Sikerrel jart a beszedterapia egy tanev idotartam alatt,,mert az egytemet is el tudta vegezni es semmi de semmi beszed problemaja sincs,sot targyalasokra jar,eloadast is tart.Remelem,hogy a varosvezetes elgondolkozik ezen a dolgon es megteremti erre helyben a lehetoseget.Felhaboritonak talalom azt,hogy egyreszt az anyat elszakitjak a gyerektol,a kisgyermeket pedig az anyai biztonsagtol.A kisgyerek nem onallo,nem donthet onalloan,a felnott konyebben oda tud az iskolaba menni,mint egy pici gyerek az orszag masik vegen,teljesen ismeretlen kornyezetben,ismeretlen emberek kozott tanuljon.Meg ha enyhe is a beszedhibaja,az oraisi stressztol,ami eri,nem hogy csokkenne,hanem meg erosodik.Azert gondolkozzunk mar egy kicsit humanusan is,nem pedig az erzelem nelkul alkotott torvenyek alapjan.Ha ilyenek a torvenyek,itt a lehetoseg es meg kell valtoztatni surgosen.
    Udv.”
  • 2. Nostradamus 2010. április 14. 13:14
    „Kitartást Ildikó! Esetleg küldhetnétek ki az óvodákba valami tájékoztatást, mert szerintem a szülők nem is tudnak róla hogy lenne ilyen lehetőség.”
  • 1. Renchy 2010. április 14. 10:50
    „Remélem sikerül jó megoldást találniuk. Kitartást és jó egészséget kívánok nekik.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Víziszony helyett a búvárúszást választotta Lujza

Édesanyja víziszonya miatt lett úszó, majd búvárúszó a mindszenti Szabó Lujza. Tovább olvasom