Délmagyar logó

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 15°C | 27°C Még több cikk.

Suhanó villanybringák

Hódmezővásárhely - A városban egyre népszerűbbek az elektromos meghajtású kerékpárok. Csendességük, gyorsaságuk és éppen ezért fokozott veszélyességük miatt a köznyelv csak „suhanó halálnak" becézi őket. A szakemberek szerint óvatosan, körültekintően használva nem veszélyesebbek, mint a hagyományos biciklik.
Két éve foglalkozik elektromos kerékpárok forgalmazásával Vásárhelyen, boltjában és internetes megrendelés alapján a villanybringa.hu. A tulajdonos, üzletvezető Csernák Zoltán elmondta: termékük minden korosztály körében egyre népszerűbb. A fiatalok és a középkorúak azért választják, hogy ne fáradjanak el, mire az iskolába vagy a munkahelyre érnek, míg az idősebbek egészségi állapotukkal, romló kondíciójukkal indokolják döntésüket.

– Van arra mód, hogy az átlagos 30-40-ről 10-12 kilométer per órára korlátozzuk a megvásárolt jármű maximális sebességét – közölte Csernák –, ezt a műveletet idősebbeknél automatikusan elvégezzük, de bárki kérheti. Egyébként kényelmes, környezetbarát és takarékos közlekedési eszköz, egy kilométer megtételének költsége 50 fillértől 2 forintig terjedhet. Érdemes tudni, hogy 300 Watt teljesítményig számítanak kerékpárnak, afölött már segédmotor a besorolásuk.

Csernák Zoltán is hallotta a „suhanó halál" elnevezést, amivel kapcsolatban csak annyit jegyzett meg: sohasem a technika, mindig a használó, az ember a hibás.

A hagyományos kerékpárok mellett egyre gyakrabban tűnnek fel elekromos bringák Vásárhelyen is. Fotó: Tésik Attila
A hagyományos kerékpárok mellett egyre gyakrabban tűnnek fel elekromos bringák Vásárhelyen is. Fotó: Tésik Attila

– Veszélyesek az elektromos bringák – mondta a hagyományos „drótszamárral" közlekedő Szilágyi Ferencné –, sok fiatal meggondolatlanul száguldozik velük. Akadnak felelőtlen szülők is, akik nem a gyerekülésben, hanem maguk elé állítva – a kialakítás miatt erre van mód – fuvarozzák csemetéjüket.

– Idős bácsik, nénik is használják, nem mindig tudják felmérni, milyen sebességgel mennek, és fékezésnél lassabb a reakcióidejük. Veszélyesebbek, mint a hagyományos kerékpárok – közölte véleményét sétája közben Muntyán Attila.

– Az a legnagyobb baj, hogy sokan nem tudják az elektromos bringákat biztonságosan kezelni – mondta a közlekedési főiskolát végzett, jelenleg taxizó Bánfi Péter –, és veszélyesebbek is, mert ezekkel könnyebben elérhető a 30-40 kilométeres sebesség. Nem ártana a kötelező KRESZ-oktatás és vizsga bevezetése, valamint védőfelszerelések viselésének előírása.

Csendesek, gyorsak, s ha óvatos a vezetőjük, biztonságosak is az elektromos kerékpárok. Fotó: Tésik Attila
Csendesek, gyorsak, s ha óvatos a vezetőjük, biztonságosak is az elektromos kerékpárok.
Fotó: Tésik Attila

– Nekem nem sok választásom maradt: három éve rokkant vagyok – árulta el Lőrincz Sándor. – Egyik lábam térdtől mű, a tekerés már nehezemre esne, az elektromossal viszont kényelmesen juthatok el célomhoz. Nagyon vigyázok, óvatos vagyok, soha nem hajtok gyorsan.

A vásárhelyi rendőrkapitányság közlekedési osztályának vezetője, Torzsa Endre főhadnagy elmondta: minden kerékpáros számára 40 kilométer a legnagyobb megengedett sebesség. Persze a többség nem ennyivel, inkább 10–15-tel teker, ezért hozzájuk képest tényleg suhannak az elektromosak.

– Ha gyorsabban hajtanak, elsősorban önmagukat veszélyeztetik. Megoldást az jelenthetne, ha alkalmazkodnának a forgalom ritmusához, üteméhez, a többi kerékpáros sebességéhez. Ez jelentősen csökkentené a balesetek kockázatát, és így az autósok és a gyalogosok is könnyebben megszoknák őket – vélekedett Torzsa.

Balesetek Vásárhelyen

Az elektromos kerékpárok Vásárhelyen tavaly egy balesetet okoztak – a vezető könnyebben megsérült –, és ötnek voltak szenvedő alanyai. Utóbbiak közül kettő súlyos, egy könnyebb sérüléssel végződött, míg két esetben haja szála sem görbült senkinek. Az idén eddig egy „elektromosbaleset" történt, ebben az édesapja által fuvarozott 8 éves kisfiú könnyebb sérüléseket szenvedett. A megyei kapitányságnak nincs külön nyilvántartása a villanybringás balesetekről.

Olvasóink írták

  • 17. dragboyz 2009. február 06. 15:44
    „Sajnos igen! Nem minden iskola tartja már fontosnak a kressz tanulást, de ahol van ott se elég, sőt.....
    De technika órán virágtartó pálcát tudnak faragtatni a gyerekkel, ott meg szétvágja az ujját mert a tanár sza.ik az egészre.......”
  • 16. polgár 2009. február 04. 21:16
    „Én úgy tudom, az általános iskolákban oktatnak kreszt, legalábbis én a 90-es években még tanultam keményen a táblákat.
    Vagy azóta ez már változott?”
  • 15. Norman_Bates 2009. február 04. 07:20
    „Én azt nem értem, hogy a vén szatyrok nagyon tudnak száguldozni ezzel az özvegycsinálóval, a kalapos Suzuki soffőrök miért nem tudják taposni a gázt. Kedvencem amikor baszik elsőbbséget adni, és beáll előttem 30-ra és figyel a tükörből, hogy mit reagálok, meg aztán pampog, hogy "követési távolság??". Sz*ok bele ha nem ad elsőbbséget, de legalább tépne a gázba, hogy ne kelljen satuznom. vagy figyeli a fogyasztásmérőt, hogy nehogy felmenjen 4,5 lityi fölé, vagy nehogy kopjon az a rohadt gumi, vagy mi a rák?”
  • 14. Hmmm... 2009. február 03. 09:08
    „Az iskolasok KRESZ oktatasa valamikor kotelezo volt /en emlekszem ra, a 4 osztalyban/, sot jobb ovodakban mar a kicsik is beavatottak voltak . Olyan teruleteken, ahol kerekpar hasznalata elterjedt es altalanos, bizony illenek is a kozlekedesi szabalyok ismerete mar kisgyermekkorban, hiszen utakat kereszteznek, jarmuvekkel talakoznak, s nem mindenutt biztositott kerekpar ut, nehol jarda sem.”
  • 13. CsImre 2009. február 02. 23:07
    „Ezt a járművet motor hajtja, villanymotor. Tehát motorkerékpár akkor is, ha bizonyos kategória alatt jogilag kerékpár. Amúgy nem csoda ha veszélyesek, minekután a képeken is látszik, járdán mennek, amire bicikliutat festettek.

    Az már megszokott a DM-nél, hogy kerékpáros kérdésben taxisok nyilatkoznak? Csak mert a KRESZ betartásával éppen ők sem jeleskednek. (tisztelet a kivételnek)”
  • 12. SomeBody 2009. február 02. 18:13
    „Felütöttem a Kresz könyvet. Fejből már nem megy minden, öregszem... :) A kétkerekű segédmotoros kerékpár LAKOTT TERÜLETEN KÍVÜL a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt tábla nem tiltja, de legfeljebb csak 20 km/h-val.
    Így kerek a hozzászólásom, köszönöm a kiigazításokat!”
  • 11. seleron 2009. február 02. 11:08
    „Lusta ember bringája”
  • 10. baja2005 2009. február 02. 09:38
    „Someboy
    Köszi, nem ismertem a pontos besorolást :-)
    A kerékpárúton csak kerékpárral és gyalogosan.”
  • 9. Sziti 2009. február 01. 20:15
    „Segédmotorkerékpárral is lehet kerékpárúton közlekedni tudtommal.”
  • 8. SomeBody 2009. február 01. 17:53
    „baja2005!

    "300 Watt teljesítményig számítanak kerékpárnak, afölött már segédmotor a besorolásuk." Elektromos kerékpárral a kerékpárúton kell közlekedni, amennyiben nem segédmotornak számít.”
  • 7. dragboyz 2009. február 01. 17:13
    „Szerintem már az általános iskolákban lehetne Kresszt oktatni. nem pedig pillangókat ragasztgatni meg ilyenek..... És lehetne technika órán legalább 2-3 hónapig kötelező, egy "vizsgával" Ami jelképezné hogy tud közlekedni.
    És az elektromos bicikliket is lehetne már kategorizálni mert van amelyik veri a babettát, és arra kell jogsi, EÜ, sisak, elsősegélycsomag, biztosítás, bla bla bla! Szerintem ez így nem fer.”
  • 6. baja2005 2009. február 01. 16:43
    „Ezek az "elektrocangások" a legveszélyesebb közlekedők. A KRESZT nem kell ismerniük, s közben meg egy "nagysebességű" "jármű" van alattuk. Szerintem nem is közlekedhetnének a kerékpárúton, mert ott csak kerékpár közlekedhet. Miért nem büntetik őket?”
  • 5. NameX 2009. február 01. 14:36
    „Sokan azért ülnek erre a "suhanó halálra" mert már tekerni se tudnak , meg mozogni sem a reflexük is oda,azt gondolják ezzel megoldanak mindent,pedig ezzel másokat is veszélyeztetnek. Ha viszont egészséges ember vetemedik idáig az meg nagy lusta.”
  • 4. zoeland 2009. január 31. 22:32
    „A KRESZ-t a kerékpárral közlekedőknek, sőt a gyalogosoknak is tudnia kellene. Ez az alap probléma. Aztán, hogy 15 vagy 40 km/óra a sebesség, már mindegy.”
  • 3. aranka2 2009. január 31. 21:21
    „Suhanó halálnak legfeljebb nagyzoló újságírók nevezik.
    Tény, hogy sokatlan, és tény, hogy az emberek általában mindeig félnek az újtól, elutasítják azt. Majd megszokják. Újkorában a vonat előtt lovasnak kellett haladni, aki zászlajával integetett, nehogy baleset történjék. Valami efféle marhaság megfelelne?”
  • 2. nemtom 2009. január 31. 20:01
    „én nem engedélyezném csak kismotorjogsival és a rendör büntesse ha valami baj volt
    .”
  • 1. SomeBody 2009. január 31. 18:25
    „Na, ez az! TUDNI KELLENE A KRESZT! (Tisztelet a kivételnek). Ez nagyon fontos! Sokan "száguldoznak" ezekkel a biciklikkel, volt, hogy alig tudtam őket kikerülni (gyalogosan). Volt olyan eset, amikor a gyalog- és kerékpárúton sétáltam esős időszakban, s amikor pont egy nagyobb tócsa mellett haladtam el, az elektromos kerékpárral egy nő lassítás nélkül szinte száguldott el mellettem, mintha szándékosan akart volna lecsapni. A farmerem csupa víz lett. Szerintem figyelembe kellene venniük a másikat is!!! Nem csak ők közlekednek! (Ismét tisztelet a kivételnek).”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Demeter Attila hobbija a meteorológia

Hódmezővásárhely - Naponta két-három órát foglalkozik meteorológiával a vásárhelyi Demeter Attila,… Tovább olvasom