Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Szülővel kell gyakorolni a biciklizést a gyerekeknek

Hódmezővásárhely - Nem nagyon vannak tisztában azzal a 14 éven aluliak, hogyan kell közlekedni. Az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottsága tavalyi adatai szerint a gyerekbalesetek harmada a nyári szünetben történik.
– Először az oviba kerekeztünk el együtt Hannával. Közben magyaráztam, mire figyeljen, melyik tábla mit jelent – mondta a vásárhelyi Pethő Pál Zoltán. Az édesapa úgy vélte: az okítás ellenére egy jó darabig még nem engedi 7 éves lányát egyedül kerékpározni a városban, talán majd, ha felső tagozatos lesz.

Mindent Vásárhelyről

A delmagyar.hu hivatalos Hódmezővásárhely Facebook-oldala, nem csak vásárhelyieknek.

– Sem a gyerekem jelenlegi KRESZ-tudásában, sem pedig a járművezetők szabálykövetésében, éberségében nem bízom, ezért egyelőre egyedül még nem biciklizhet a nyári szünetben sem a 10 éves fiam – válaszolta egy édesapa kérdésünkre: kíséret nélkül bicajozhat-e csemetéje? Egy másik szülő viszont azt mondta: nyugodt szívvel engedi el 12 éves lányát egyedül is kerékpárral, mert tudja, betartja a szabályokat. Olyan helyen laknak, ahol jobbkéz-szabály van, ez pedig tapasztalata szerint még jó néhány felnőttnek is feladja a leckét.

Egy felmérés szerint átlagosan évente mintegy 1500, 14 éven aluli gyerek sérül meg közlekedési balesetben. Az ORFK- Országos Baleset-megelőzési Bizottsága tavalyi adataiból kiderül: az 1346 eset harmada a nyári szünetben történik. Vásárhelyen tavaly összesen 8, 8–17 év közötti sérült meg közlekedési balesetben, hatan könnyebben, ketten súlyosan. A balesetek fele nyáron történt. A 8-ból hatan a baleset okozói voltak.

Pethő Pál Zoltán gyerekeinek, a 3 éves Barnának és a 7 éves Hannának kötelező a sisak a biciklizéshez. Fotó: DM/DV
Pethő Pál Zoltán gyerekeinek, a 3 éves Barnának és a 7 éves Hannának kötelező a sisak a biciklizéshez.
Fotó: DM/DV

– Sajnos a 14 éven aluliak nem nagyon vannak tisztában azzal, hogyan kell közlekedni – jegyezte meg Torzsa Endre, a vásárhelyi rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője. – A szülőnek kellene odafigyelnie, megtanítania a gyereket, de ha maga sincs tisztában a KRESZ-szel, nem követi a szabályok változását, vagy jogosítványa sincs, akkor hogyan? Gyakran azt sem tudják, hogy egy 12 éves gyerek nem kerékpározhat egyedül a főúton, illetve kerékpáron sem lehet mobiltelefont használni. Arra sem készítik fel a csemetét, mit kell tenni, ha balesetet szenved, ha nem súlyos a sérülés, akkor kit hívjon fel – tette hozzá.

Oktatják

A rendőrök az iskolák kérésére megismertetik a KRESZ alapjaival a diákokat, és több programot is szerveznek Vásárhelyen a fiataloknak a biztonságos közlekedés jegyében. Szeptembertől pedig a Nemzeti alaptanterv része a közlekedési alapismeretek, külön kerettanterv is készült a kerékpározásra.

A rendőr százados elmesélte: úgy készítette fel 9 éves lányát a közlekedésre, hogy először az iskola és az otthon között végigkerekezték az utat; megmutatta, hol kell megállni és leszállni a bicikliről, elsőbbséget adni, hol van jobbkéz-szabály, mikor kell hátranézni. A következő útjukon már a lánya kerekezett előtte, ő pedig követte, és rászólt, ha valamit nem jól csinált. A közös túrát jó néhányszor megismételték.

– Előfordult, hogy magyaráztam neki, itt el kell engedni a jobb kéz felől érkezőket, mire egy szintén biciklis szülőtárs csodálkozva nézett rám: miket beszélek összevissza – idézte fel mosolyogva. A fiatalabb gyerekeknek jó szórakozás lehet a Google 3 dimenziós térképe, amely megmutat mindent az utcákról, begyakorolhatják vele, mi hol van a városban, hogyan lehet biztonságosan hazajutni – ajánlotta.

Bár a 14 éven aluli gyermek nem büntethető, ha balesetet okoz, a kárt a szülőknek kell megtéríteniük.

Olvasóink írták

36 hozzászólás
12
  • 36. csd79 2013. július 26. 16:29
    „"Szeretjük" Vásárhelyt, mert pl.:
    1.: magyarázd már el egy 6-7 éves gyereknek, hogy az Andrássy úton, a régi HÓD ABC-vel szemben, miért kell a forgalommal szemben, egy keskeny sávon, jobbra tartva biciklizni -abszolút illogikus, sztem sehol a városban nincs ilyen. Jó persze a túloldalon parkoló, tolató autók, de a C.B bank parkolójánál is szoktak érdekes esetek történni, velünk is.
    2.: bármilyen zsibvásárra készülődve a dr. Rapcsák utca elejére, természetesen arra a szééép bicikliútra, amire annyit vártunk, kipakolják a mobil faházakat -ezzel ellehetetlenítve a közlekedést. Lehetőségek: 1.cikázol a járdán a gyalogosok között 2.ugyanez a bámészkodók között az utca közepén 3. nem mégy arra.”
  • 35. mivan? 2013. július 15. 12:44
    „Ha ennyire nem szereti senki ezeket az embereket akkor, hogy lettek megválasztva. Van akit többször is.”
  • 34. kovboj3 2013. július 14. 14:04
    „"Arra sem készítik fel a csemetét, mit kell tenni, ha balesetet szenved, ha nem súlyos a sérülés, akkor kit hívjon fel"
    ez sajnos igaz. ismerős gyerekét fellökte egy parkolóból kihajtó kocsi. a sofőr megkérdezte hogy jól van-e, mikor a gyerek mondta hogy igen akkor elhajtott. persze reggeli órákban történt biztos sietett a munkahelyére. a gyerekről meg lejött pár helyen a prezúr, szerencsére nem lett nagy baja, de egy agyrázkódást, belső vérzést a gyerek nem fog egyből észrevenni, még ijedtében is azt mondja hogy persze ő jól van.”
  • 33. kreativnév 2013. július 14. 02:13
    „olyan viccesek a biciklis kontra autós viták.biciklisek fele hülye,autósok fele hülye.nem azon múlik ki min ül vagy mit vezet.szimplán azon a tényen alapul hogy az emberek fele hülye.arányokon lehet vitatkozni :) a hülyét ülteheted biciklire,suzukiba,mercibe. teljesen mindegy akkoris csak hülye marad...”
  • 32. CsImre 2013. július 13. 23:47
    „A kerékpárutak és a tökéletlen közlekedésszervezés miatt ez egyre nehézkesebb. A legnagyobb veszélyben azok vannak, akiket anyuapu visz kocsival mindig, hétvégén/szünetben meg kiszabadulnak a biciklivel...

    Szerencsésnek érzem magam, hogy amikor én tanultam biciklizni, még nem volt ennyi ótvar járdára vezetett kerékpárút, nem voltak a biciklisek guruló agyatlan gyalogossá degradálva, én még megtanultam, hogyan kell besorolni, irányjelezni, és hogy az úttest a járműközlekedés természetes helye, ahol figyelni kell, az eredmény, hogy nem félek közlekedni, és együtt tudok működni más közlekedőkkel biciklizés közben, és a legveszélyesebb helynek az elkülönített ,elrejtett kerékpárutat tartom.

    Azok a gyerekek, akik akadálypályákon (és nem KRESZ pályákon) tanulják a cangázás fortélyait, és a tanításuk nagyrészt abból áll, hogy mitől rettegjenek, mi tilos nekik, és mikor tolják a biciklit, de összecsinálják magukat, ha egy busz megelőzi őket, azok nem fognak egykönnyen megtanulni rendesen közlekedni. Azok, akik megszokják, hogy a biciklizés a járdából leválasztott részen történik, azok ott is össze-vissza mennek, ahol nincs kerékpárút, a gépjárművektől félve buta manőverekre szánják el magukat, a tilalmakat pedig jórészt figyelmen kívül hagyják, mert azok teljesen ellehetetlenítik a szerencsétlenkedésüket a járdákon, zebrákon, fák mögött, itt-ott.”
  • 31. tótkomlósi 2013. július 13. 20:48
    „De amikor idióta anyuka idióta módon biciklizik, pl a járdán, ahol tilos és símán átteker az úttest másik oldalára, mintha kerékpárúton lenne, akkor mit tanul a vele bicikliző gyerek????
    És ez nem egyedi eset!”
  • 30. THK 2013. július 13. 20:10
    „27. sóska66,
    ez az első kereszteződésnél megbukik: jópár helyen uis az átkelés előtt nagyon alaposan szét kell nézni mindkét irányba, amit gyakran nehezítenek tereptárgyak (bokrok, az utca kanyarodó vonalvezetése) vagy parkoló autók - ezt egyszerűen nem szabad a gyerekre bízni!
    Ha mögötted halad, mintát kap abból, hogyan kell az ilyen helyeket megközelíteni, vagy a közös járda/kerékpárúton a gyalogosokat, stb.
    Veszélytelen, ismert helyen persze mehet előtted - de ott tanulni sincs mit.”
  • 29. okz63 2013. július 13. 18:37
    „14. totya66 2013.07.13. 09:56
    "Nem általánosítás de le kell ülni egy padra a közelben, és fogadok meglesz a 2/3-ad"

    Én nagyon sokszor vezetek 30-as övezetben, ahol én is és körülöttem minden autós lassít - továbbra sem értem, miért kellene megállni - így megvalósítja az esetleges elsőbbségadás lehetőségét is. Mellesleg természetesen ha jön valaki, akkor ugyanezen járművek meg is állnak. ;-)

    Úgyhogy azt a bizonyos átlalad említett 2/3-ot kétségbe vonom. :-)”
  • 28. kipasmacskaja 2013. július 13. 17:50
    „lufipolgarmester hehe”
  • 27. sóska66 2013. július 13. 17:46
    „Vegyük akkor azt hogy a felnőtt megy elől- figyeli a forgalomra a táblákra és ahogy mondják - visszapillantó tükörben a gyerekre. Hogy is van ez?? Valamire kevesebb figyelem fog jutni.

    24. hubika 2013.07.13. 17:01
    ,,nade ha a gyerek teker előttem akkor ki kit tanít ,,
    Ha a gyerek megy előttem akkor látom, hogy mit hogyan csinál ezzel tudom ellenőrizni ....

    Azok a gyerekek akik bicóznak, véleményem szerint már túl vannak azon, hogy az anyjuk háta mögött zötykölődtek a biciklin ülve. Na ilyenkor szépen lehet magyarázni a gyereknek, hogy mit miért tesz csinál az ember...”
  • 26. StencilAtya 2013. július 13. 17:14
    „egy panelprolit ismerek de őt nem érinti a dolog ugyanis NEM TUD BICIKLIZNI :-)”
  • 25. laalika 2013. július 13. 17:14
    „Péntek 1/2 7, Boldogasszony sugárútközepe. 6-7 éves kisgyerek gyerekkerékpáron teljes felszerelésben sebesen halad a Hősök kapuja felé a kerékpár úton. Közel, stávolban egyetlen biciklis felnőtt sincs. Mit tehettem volna? Lassan megelőztem, de nem álltam meg, sok kocsi jött utánam. Nem tudom mit kellett volna tennem? Szerintetek?”
  • 24. hubika 2013. július 13. 17:01
    „21. sóska66
    az én tapasztalatom és meggyöződésem ,hogy mivel én a felnőtt próbálom a gyereket oktatni egyebek között a helyes magatartásra az illemre a biztonságra és még sorolhatnám de akinek gyermeke van és törödik ,foglalkozik a csimotájával az nagyon jól tudja ,hogy elöszőr elméletben (játékosan) kell bevezetni a gyereket mindenben majd a gyakorlatba áttenni a tanultakat ,nade ha a gyerek teker előttem akkor ki kit tanít ? A gyerekek általában a felnőtt embert utánozzák v nem?
    nekem az a tapasztalatom h igen. És igen pontosan azért mert a gyerek gyerek fejjel gondolkodik nagyon kell rájuk vigyázni ,és egy egy kerékpározás után a tapasztaltakat átbeszélni ,nálam ez módszer .Idő és türelem ennélkűl nem megy.”
  • 23. macs 2013. július 13. 15:38
    „21. sóska66,
    nem tudom mi a jobb megoldás. A múltkor a gyerek ment elől, majdnem elnyomta egy a parkolóból kitolató autó. Láttam, olyat is, amikor a gyerek messze lemaradt a szülőktől.”
  • 22. Ferrer 2013. július 13. 14:48
    „A 14 év felettiek sem.”
  • 21. sóska66 2013. július 13. 14:13
    „11. hubika 2013.07.13. 09:35
    Szerintem a felnőtt vezeti a gyereket és nem fordítva . Feltalálták a visszapillantó tükört, nagyon hasznos dolog.Ajánlom mindenkinek a drótszamarára.
    Én ezzel nem értek egyet. Sokszor láttam lemaradva gyereket a szülőtől vagy éppen az úz közepén teker vagy kacsázik.
    Ha a szülő l mindig mellé tud érni a gyereknek.... de hátra felé nehezen tud bármit is tenni.”
  • 20. macs 2013. július 13. 13:51
    „18. roxper,
    nem veszem a szívemre, csak nem szeretem, ha másokat igaztalanul aláznak. :-(”
  • 19. Krampampuli 2013. július 13. 13:01
    „"Nem nagyon vannak tisztában azzal a 14 éven aluliak, hogyan kell közlekedni."

    - jó reggelt!”
  • 18. roxper 2013. július 13. 12:35
    „16.
    Nem kell a szívedre venni, csak annyi a tapasztalatom, hogy sok városi gyerek még csak nem is látott közelről kerót, a vidéki pedig még közlekedni is tud vele! ;)”
  • 17. kovboj3 2013. július 13. 11:24
    „roxper sztem szülővel könnyebben megismeri a gyerek a közlekedést mint a suliban. szülővel általában arra mennek amerre egyébként is kéne. iskolában meg ha 30 gyereket kiraksz biciklivel egy kézilabdapályára hát abból minden lesz csak kresztanulás nem.”
36 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Olvasókörök találkoznak

Hódmezővásárhely - A Kárpát-medencei Olvasókörök Találkozóján szombaton 9 órától hagyományos aratási… Tovább olvasom