Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Tram-trainről álmodnak

Hódmezővásárhely - A villamos és a vonat keresztezéseként az úgynevezett tram-train hálózat köthetné össze Vásárhelyt Szegeddel. Az ötlet nem mai, a tervekre azonban most pályázik a vásárhelyi önkormányzat.
A vásárhelyi önkormányzat csatlakozni akar a Slow City (nyugodt város) mozgalomhoz, ennek a feltételrendszerében szerepel a közösségi közlekedés fejlesztése. A megyeszékhely 25 kilométerre fekszik Vásárhelytől, és a két település közti nagy forgalom adta az ötletet egy tram-train-vonal létrehozásához, amely kötött pályán, integrált vasúti és villamosközlekedést takar.

Európa több országában valósítottak már meg ilyet, és hasonló a Budapesten és környékén, valamint a Debrecen–Hajdúsámson (majd Nyírbátor) között kiépült HÉV, vagyis helyi érdekű vasút is. A vásárhelyi elképzelések szerint belvárostól belvárosig egy szerelvénnyel, átszállás nélkül juthatnának el az utasok, kevesebb mint 30 perc alatt. Szegeden ehhez már adottak a lehetőségek, a tram-train a rókusi pályaudvarnál csatlakozhatna az 1-es villamoshoz. Vásárhelyen azonban még nincs kötött pályás közlekedés, teljesen ki kellene építeni. Erre, illetve az egész beruházás megtervezésére nyújtott be a közelmúltban pályázatot a vásárhelyi önkormányzat, míg Szeged – az illetékestől kapott információ szerint – még nem kandidált.

Gyorsvasút a népkerti állomáson – ez lehet a jövő. Fotómontázs: Tésik Attila
Gyorsvasút a népkerti állomáson – ez lehet a jövő.
Fotómontázs: Tésik Attila

Ahhoz, hogy a tram-train a közúti közlekedéssel szemben versenyképes alternatíva legyen, egy, a belvárost átszelő villamosvonalra volna szükség, amely a Népkertnél csatlakozna a vasúthoz – tudtuk meg Göbl Vilmos sajtóreferenstől, aki kiemelte: az elképzelés jelenleg a tervezés stádiumában van, konkrétumokról a megfelelő felméréseket követően lehet beszélni.

Az infrastruktúra fejlesztése, vagyis a vasútvonal átalakítása és a vásárhelyi villamospálya megépítése mintegy 2,5–2,7 milliárdot emésztene fel, míg a kocsik vásárlása ennek hozzávetőlegesen a duplájába kerülne.

Az első

Az első tram-train rendszert 1992-ben Karlsruhéban építették ki, ekkor indult meg a forgalom a belváros és Bretten között. Ez „karlsruhei modell" néven lett ismert. A hálózat hossza ma több mint 400 kilométer.

Olvasóink írták

48 hozzászólás
  • 48. joy 2009. augusztus 25. 04:52
    „Miközben a MÁV vasútvonalakat zárna be.”
  • 47. Filctoll 2009. augusztus 18. 19:29
    „Na, számomra ez volt a hét vicce!”
  • 46. Azazel 2009. augusztus 18. 08:29
    „Én tavaly többször jártam Karlsruhe-ban(Németo.), mindenesetre "viccesen" néz ki hogy egyik peronnál a vonatra szállnak fel, a másiknál meg villamosra... :)

    Íme egy kép : http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:S-Bahn-Karlsruhe.JPG&filetimestamp=20050724124717”
  • 45. klj_54 2009. augusztus 17. 08:48
    „Látom, már megint a szakeberek vitatkoznak:)
    Az ötlet jó (utaztam a cikkben említett járgányon), és remélem nem megy el a tervezők kedve a sok ostoba hozzászólás miatt!”
  • 44. DMagóg 2009. augusztus 17. 08:27
    „43. Xenon!

    Én is úgy gondolom, segítsük a gyógyulásban, ha ettől javul a közérzete, rajtunk ne múljon.”
  • 43. Xenon 2009. augusztus 17. 00:30
    „Flexsnake sotet, mint a vakond belsozsebe!!! Valoszinu nem tud ervenyesulni a maganeleteben es nevtelenul forumozgatva probal megalazni masokat. Engem nem zavar, ha ettol no az onbizalma, vagy kielegul tole, kifejezetten szorakoztat! Hadjuk csak ra, had elvezkedjen! Fegyvertelen emberrel nem kell szellemi harcot vivni!!”
  • 42. DMagóg 2009. augusztus 16. 22:14
    „40. flexsnake!

    Keresd meg, nem gurulhatott az olyan messzire! Vagy, máskor jobban nézd meg, hogy mit veszel be, mert elment az a maradék eszed is. Jobbulást!”
  • 41. flexsnake 2009. augusztus 16. 12:28
    „26. igen azért. te is szőrőstalpú vagy? :D”
  • 40. flexsnake 2009. augusztus 16. 12:27
    „21. nem kell szégyellned, szőrőstalpúnak születtél :D nincs abban semmi rossz, nyáron meleg de felfogja a kavicsokat :D”
  • 39. CsImre 2009. augusztus 16. 12:13
    „Akkor minek épülnek autópályák?
    Érdekes, ha valami ilyesmi beruházás sok pénzt hoz, akkor az a baj, hogy drága. Ha keveset, az a baj. Ha nincs, akkor az, hogy miért nincs, ha meg lenne, akkor meg fölösleges. Aztán majd mikor 10 év múlva azon kevesek, akik még busszal járnak a környékről sopánkodnak, hogy ők is állnak a körúti dugóban, akkor majd lehet gondolkodni, hogy jéé, lehet, mégis jó lett volna egy közúttól független nagy kapacitású gyors és tiszta bejutási mód.”
  • 38. SP 2009. augusztus 16. 12:05
    „Először is, mit akar a külterületi átlagember 1 kisváros belvárosában? Semmit.
    Nem korzózni jön, mint a turista.
    Semmi értelme a korábbi megoldásokhoz képest a + szolgáltatásnak.
    Kérdés csak az,
    hogy ki fizeti majd a beruházást, pl. az EU, és kinek lehet majd bevétele ebből, a pl. városnak, néhány üres zsebűnek.
    Tehát nagy közös kiadás a kis bevételért.”
  • 37. CsImre 2009. augusztus 16. 10:58
    „34. gyukolac:

    Ha kihasználatlan a körforgalom, az még a jobbik eset. Mert ha kihasznált lesz, akkor a villamos nem lesz az, ugyanakkor elviselhetetlen lesz a bűz és zaj a környéken.”
  • 36. CsImre 2009. augusztus 16. 10:54
    „28:

    Ha ilyen kételyek támadnak, meg kell nézni, hogy mi történt másutt. Nem hiszem, hogy Karlsruhéban ne lett volna megfelelő közút, mikor ez a távvillamos létrejött volna, és sikeres lett. A közútnál nem árt arra is gondolni, hogy az azon bejövők a város utcáit terhelik, dugót okoznak, parkolóházat akarnak, és oda is eljutni valahogy. És jó az esély, hogy a motorizáció rák-szerű burjánzásával a városi lakosok életszínvonala csökken tovább.

    Miért lett volna pályaudvar? Bejönne egy vágány, mellette peron, kis pavilon, kijelző, óra, stb. Emberünk felkel Mórahalmon, kiteker a megállóhoz, felül a vonatra, fél óra alatt benn van Szeged legközepén, addig elolvasta az újságot, meg ivott egy kávét. Domaszékre is sokan költöznek ki, ők jó eséllyel teszik ezt, mert már van autójuk, és azt szívesen használják is. Igen ám, de ha bejönnek a városba, akkor mi van? Gáz, mert az itteni házakat nem lehet odébbtolni.

    29. SP.:

    Az kicsit hosszabb történet volt. Akkoriban élt a koncepció, hogy a vasút forgalmát közútra kell terelni, a vasút lepusztult, nem fejlesztették, meg is rövidítették, mígnem ráfogták, hogy fölösleges, és felszedték szinte az utolsó csavarig.”
  • 35. Trandafir 2009. augusztus 16. 10:53
    „egyszer a cigányok is szedjenek már szemetet.úgyis ráérnek.”
  • 34. gyukolac 2009. augusztus 16. 08:42
    „ha meglesz a 2x2sávos gyorsforgalmi, akkor nem lehet alternatíva egy vonat annak, aki nem akar várni, hanem haladni akar
    az ilyen irányú közösségi közlekedés, amíg nem lesz nagyon sokkal olcsóbb, mint a közúti közlekedés, csak és kizárólag felesleges beruházás és csak a korrupció melegágyának tekinthető.
    Amíg pl budapest-szeged oda-vissza vasúttal egy 2+2 fős családnak (50 %-os diákkal) 18 ezer körül van (és még nem is számoltam a bp-i és szegedi tömegközlekedési vonaljegyeket), addig autóval (benzin+matricával+amortizáció+bizt+adó) ugyanez 12-ből simán kijön.
    ugyan úgy a Kossuth Lajos sgt - Rókusi körút kereszteződésébe tervezett giga körforgalom is csak a politikusok és fővállalkozó zsebét fogja hízlalni, alacsony jövőbeli kihasználtság mellett.”
  • 33. hajosinas 2009. augusztus 16. 06:34
    „Tisztatiszapart!
    Remélem Ukrajnában és Romániában is olvassák a felhívásotokat, és jelentkezni fognak a szemételtakarításra!
    Ja, meg jó lenne, ha azok lennének az első jelentkezők a helyi lakosok közűl, kik ezen áldatlan állapotok létrehozásában aktivan tevékenykedtek.Mert azért ilyenek is vannak honfitársaink között!
    A kezdeményezést egyébként, nagyon jónak tartom.”
  • 32. Tisztatiszapart 2009. augusztus 15. 23:38
    „Kedves Fórumozók!

    Ezutún is kérjük azokat, akik szeretnének résztvenni a Tisza-part egy szakaszának rendbetételében, jelentkezzen az alábbi e-mail címen:

    tisztatiszapart@gmail.com

    Célunk, hogy a Tisza-part egy kis részét megtisztítsuk, rendbetegyük, élhetővé varázsoljuk, mintegy példaként állítva a szegediek, a város vezetői, és a hivatalos szervek elé.
    Ennek érdekében szeretnénk, ha minél többen tudnátok csatlakozni munkánkhoz.

    Az elkészült partszakaszt a Halászlé Fesztivál idején fogjuk átadni Szeged Város lakosainak, és a város vezetőinek. Bízunk abban, hogy munkánk nem marad majd felesleges, és mindenki megelégedésére fog szolgálni.
    Kezdeményezésünk mögött nem áll sem párt, sem egyébb szervezet. Ez egy magánkezdeményezés, ezért senkinek sem tudunk majd fizetni a munkájáért!

    Reméljük, találkozunk majd veletek, hogy együtt szépítsük meg a Tisza-partot.

    Baráti üdvözlettel:

    a Tiszta Tisza-part csapata”
  • 31. totya66 2009. augusztus 15. 22:37
    „Én szeretem a vonat közlekedést így is, a népkerttől Rókus 20 perc és ott van minden 1 kupacban de ha nem oda megyek, akkor meg van ingyenes járat. Mivel úgyis inkább mi járunk Szegedre hiszen ott még vannak programok (bár már csak jövő tavaszig) elég volna ha itt az állomásokat úgy megcsinálnák hogy nézzen ki valahogy és nagyáruház módra csomó kerékpártárolót köré, ugyanis nálunk mindenki tud kerékpározni. A maradék 2 milliárdból pedig újra lehetne aszfaltozni a Hősök terén a kerékpár utat.”
  • 30. SP 2009. augusztus 15. 22:17
    „Jön a villany trabant papírból és zseblámpa elemmel működik. Kelet EU népjárgány.
    A bevásárló központban adott értékű vásárlás után nem reklámszatyrot adnak majd csomagolásra, szállításra, hanem papír trabantot.
    Néhány használat után mint szelektív hulladék, újrahasznosítható csomagolóanyag lesz.
    Vasúti hidat kellene építeni inkább a Tiszára nemzetközi kapcsolatok, forgalom további javítására és nem villamos-vonatra milliárdokat költeni.”
  • 29. SP 2009. augusztus 15. 21:52
    „Az ötlet nem merőben új, hiszen volt régen kisvasút a környező települések bekapcsolására. Kellő igény hiánya miatt megszűnt.
    A villamos-vonat-HÉV kombináció mivel tud többet azon kívül hogy műszakilag korszerűbb verzió és nem a MÁV üzemeltetné.”
48 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Figyelmetlen, gondatlan a vásárlók többsége

Hódmezővásárhely - Tálcán kínálják értékeiket a vásárhelyiek a tolvajoknak, akik az előző héten 5 pénztárcát is elemeltek. Tovább olvasom