Délmagyar logó

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 0°C | 6°C Még több cikk.

Tramtrain: a platánsort nem vágják ki

Nem forgatják fel a várost a Szeged és Hódmezővásárhely közti villamosvasút, a tramtrain építésekor – ígéri Mucsi László irodavezető. A beruházás 2016-ra, 2017-re valósulhat meg. A legnagyobb munkák Vásárhelyen lesznek, amelyek várhatóan 3 körforgalmat érintenek, de az Ady Endre utcai egyik platánsort nem kell kivágni.
Mindent Vásárhelyről

A delmagyar.hu hivatalos Hódmezővásárhely Facebook-oldala, nem csak vásárhelyieknek.

 
– Tudjuk, a helyiek közül többen aggódnak, hogy a tramtrain miatt felforgatjuk majd a várost, fasorokat vágunk ki, a közelmúltban átadott körforgalmak megszűnhetnek, de ez nem következik be – mondta Mucsi László, a vásárhelyi önkormányzat városfejlesztési és építéshatósági irodájának vezetője.

A villamossal kombinált vasút, a tramtrainprojekt részletes megvalósíthatósági tanulmánya már elkészült. A továbblépéshez forrást kell találni, erre csak a következő uniós költségvetési időszakban, 2014-től nyílik lehetőség, akkortól írhatnak ki pályázatot. Az útvonalat elfogadta a vásárhelyi közgyűlés, a három variációból az „A" lett a nyerő, vagyis a Népkerti vasútállomás–Ady Endre utca–Hősök tere–Szőnyi utca–Andrássy út–Bajcsy-Zsilinszky utca–nagyállomás útvonal.

Nagyítható illusztráció. Jacob Gábor munkája.
Nagyítható illusztráció. Jacob Gábor munkája.

Számok

A tramtrain létrehozására Hódmezővásárhely 2009-ben adott be pályázatot, később a célvárossal, Szegeddel együttműködési megállapodást kötött. A munkálatok 2015/16-ban startolhatnak, és egy év múlva zárulhat a 17-18 milliárd forintos beruházás. A szerelvények várhatóan 7-8 milliárdba kerülnek, míg a vásárhelyi rész (sínek, villamosítás) kialakítása mintegy 4 milliárdba. 
– Az Ady utca egyik oldalán dupla platánsor található, de ahhoz, hogy a sín elférjen, nem kell kivágni egyiket sem. Az aszfaltcsík 10,3 méter, ezen elfér a 3,5-3,5 méteres két közúti sáv, illetve középen 3,3 méter szélességben a vágány. Az Ady utcánál és a Hősök terénél lévő körforgalomhoz előreláthatóan hozzá kell nyúlni, hogy milyen mértékben, az csak a részletes kiviteli terv után derül ki. Ez érvényes a másik két körforgalomra – valószínűleg csak a szélét érinti mindkettőnek a sín –, a Tóalj utcaira és a Kálvin János téri turbóra, utóbbinál a műemlék kút nem sérülhet – vázolta a terveket az irodavezető.

Még egy körforgalmat érinthet a tramtrain, amennyiben kivitelezésének kezdetéig (2015 vagy 2016) megépítik, ez az Andrássy, Petőfi, Bocskai találkozásánál lesz, viszont a tervezésnél már figyelembe veszik, merre halad majd a sín. A Kossuth térre vezető Szőnyi utcának kicsi a forgalma, a csúcsidőben 20, azon kívül 30 percenként közlekedő villamosvasút nem fogja zavarni. Az Andrássy úton és a Bajcsy-Zsilinszky utcán gond nélkül elfér a 3,3 méter széles vágány, előbbi Kossuth tér és Szent Antal közötti szakaszán építik meg az egyik kitérőt, a másikat a nagyállomásnál.
A tramtrain-beruházás, mint emlékezetes, Szegeden az 1-es villamos vonalára csatlakozna, a nagyvasút vonalán menne Hódmezővásárhelyig, a népkerti állomásig, onnan pedig a már említett villamospályát építenék ki a belvároson keresztül a nagyállomásig. A szerelvények a városokon belül villany-, a két település közötti nyílt pályán dízelmotorral közlekednek majd az elképzelések szerint.

Olvasóink írták

76 hozzászólás
  • 76. DIEGO 2013. április 17. 14:30
    „Én ide nem irok semmit, mert engem is feljelentenek...”
  • 75. CsengeleMSN 2013. március 28. 14:32
    „A platánsort nem vágják ki, de az Ady Endre út valamelyik oldalán lévő árkot be kell majd temetni!”
  • 74. SP 2013. március 25. 16:55
    „72. eldorádó
    "....amint Szeged leváltja a szoci polgármesterét, a megyeszékhely fejlődése előtt szabad lesz az út...""

    úgy legyen”
  • 73. ifj. Nagy Gábor 2013. március 25. 15:25
    „70. SP
    "A teljes vasúti szakasz modernizálása szükséges, ami egy egész régiót kiszolgál személy és árú szállítással, mi több nemzetközi kapcsolódással."

    A teljes (Szeged-Békéscsaba) vasútvonal felújítása nagyságrendileg többe kerülne, és azért nem vagyok benne biztos, hogy annyival megtérülőbb lenne, csak azért, mert szerinted az jó, ez meg nem. :-)”
  • 72. eldorádó 2013. március 25. 09:52
    „64. SP
    Hódmezővásárhely nem lesz már ipari város a Lázár koncepciója szerint sem, viszont
    amint Szeged leváltja a szoci polgármesterét, a megyeszékhely fejlődése előtt szabad lesz az út, így megindulhat oda az ingázás a Vásárhelyről. Utóbbi település alvó-, kereskedelmi- és agrár elővárosa lesz Szegednek.”
  • 71. eldorádó 2013. március 25. 09:45
    „65. papika56
    164,5 milliós tanulmány terv volt, amit az EU állt.

    61. Én2
    A város legszebb utcája lett. Csak egy szökőkút kell bele, amibe pénzérméket lehet dobálni és megtérül as Rapcsák "kultúrközpont" utca önrésze is :-)”
  • 70. SP 2013. március 24. 09:33
    „Ami gazdaságos lehet máshol, az nem jelenti azt, hogy itt is jó.

    Ide nem kell most.
    A teljes vasúti szakasz modernizálása szükséges, ami egy egész régiót kiszolgál személy és árú szállítással, mi több nemzetközi kapcsolódással.

    Csicsavillvonat milliárdokért.”
  • 69. ifj. Nagy Gábor 2013. március 24. 08:31
    „68. SP
    "De mi köze van ehhez Szegednek.
    Van MÁV, javítani, modernizálni kell a szolgáltatását. Minek egy alternatív vasút a meglévő mellé milliárdokért?"

    Olvasgass a karlsruhe-i rendszerről, akkor majd megérted - persze csak ha akarod. Mert ha csak károgni akarsz, tedd tovább a két sorba széttagolt mondataiddal...”
  • 68. SP 2013. március 23. 19:29
    „Legyen
    tömegközlekedése Vásárhelynek, ez nem vitás. Mórahalomnak is lett.

    De mi köze van ehhez Szegednek.
    Van MÁV, javítani, modernizálni kell a szolgáltatását. Minek egy alternatív vasút a meglévő mellé milliárdokért?”
  • 67. fatyolferenc 2013. március 23. 12:38
    „sziasztok én nem értem miért kell kritizálni szerintem meg jó lessz hogy jön majd erre a Villamos szegedröl 100 Km/h fog menni nem értem miért nem szeretnének ilyet Vásárhelyre Legalább Fejlödik Vásárhely Tömeg közlekedése igy legalább meg oldodik a probléma ennyi.”
  • 66. Beles 2013. március 23. 09:09
    „Ez a sok eszetlen aki most szapulja hogy fogja majd dicsérni”
  • 65. papika56 2013. március 22. 17:23
    „Gondolom készült hatás tanulmány./20 millióból /
    Kiszámolták ..naponta hányan jönnek--mennek Szeged...Vásárhely között. Mennyi az ingázó ??
    Törölni kell a busz..és vonat járatokat is. ..ugye ???
    Szerintem CSAK pénz kidobás ...millárdokat fognak lenyúlni , inkább fejeznék be a 4 sávos út építését. Az EU ..éppen most 4 ország vezetője kérésére..EU Bizottság, EU BÍróság ...fogják zárolni az EUs pénzeket ! orbán 1 ft se kap a 4. fidesz-tákolmány átírásáért !
    SŐT ! már készül az 5. is . Ami már Barozzónál is kiverte a biztosítékot !

    Ha valaha elkészül ..hány száz év alatt térül meg ???és ha jön egy másik kormány ?? ezt lesöpri az asztalról !”
  • 64. SP 2013. március 22. 14:51
    „MÁV
    rendszerét kellene rendbe rakni, korszerűsíteni.

    Szegednek
    semmi szüksége erre a torzóra. Repülni véletlen nem tud? Mert arra se lenne szükség.

    Onnan fújhat ennek a hülyeségnek a szele,
    hogy vásárhelynek nincs kötött pályás tömegközlekedése. Ami önmagában nem is lenne indokolt ekkora városban.

    De, hogy mégis legyen,
    ezért összevonták az egyik eszetlenséget egy másikkal.
    Így Szeged bekapcsolása már a pályázatban beetető alap, indok lett. Valamiféle árú, vagy érdek kapcsolási trükk.

    Így találódott ki a villamos vonat,
    ami lényege egy csomó pénz elbaltázása más fontos létesítmény létrehozásának rovására.

    Tehát a pénz
    kiugratása a lényeg, a villvonat csak eszköz. MÁV-ra kellett volna költeni, ott árú szállítás is van.”
  • 63. Agyalapi 2013. március 22. 13:57
    „Valószínűsítem, hogy ha ez a beruházás megvalósul, törlik a Szeged-Vásárhely buszjáratokat. Ezzel talán lehetne legalizálni ezt az eszement tervet, bár kérdés, hogy mennyibe kerül majd egy jegy erre a "villamosra"? Más: a helyiek igénybe veszik majd ezt a villamost? Szerintem aligha, inkább marad a bicikli, úgy mint most. Akkor meg...?”
  • 62. faszamár2013 2013. március 22. 12:37
    „Teljesen lement ezeknek az esze! Trámváj ez,akárki akármit mond úgy angolosan.Ha valami felesleges,hát ez az.Lázá-lom!”
  • 61. Én2 2013. március 22. 10:14
    „Olyan felesleges beruházás mint a sétálóútca.”
  • 60. CsengeleMSN 2013. március 22. 10:09
    „Ne ragadjunk le a közlekedésnél, lehetne Vásárhelyen nagyon sok mindent abból a 30 milliárd forintból pl. munkahelyeket, vagy az Andrássy utat megcsinálni a Kossuth tértől az Emlékpontig, a járdákkal együtt. Vagy ha látványosan akarjuk elkölteni a 30 milliárdot akkor a strandot át lehetne alakítani élményfürdővé, és jönnének a turisták mint a legyek. Vagy lehetne csinálni a városnak legalább egy szépen kiépített külföldi színvonalú közösségi zöld parkot, ahol öreg és fiatal leülhetne amikor szép idő van, újszerű utcai padok lennének, nem ezek a 30 évesek, esetleg asztalokkal, dísztóval, növényekkel stb. Ott van például a Somogyi Béla utcánál, a strand mellett, a teniszpálya, a rombolás az nagyon megy, darabjaira szedték szét, és egy sártengert "kiviteleztek" oda, vagy mellette a kosárlabda pálya, az is gyászos állapotban van. Betemették a csatornát, kész a futópálya ami nagyon jó, de egy disznóól egy undorító vizes sártenger amit mellette ott hagytak!”
  • 59. eldorádó 2013. március 22. 10:08
    „Kell ez a tramtrain!
    Jómunkás-vonat lesz: jön a BMW-gyár Kishomokra ;-)”
  • 58. ifj. Nagy Gábor 2013. március 22. 09:37
    „53. ifj. Nagy Gábor
    "Az előzőben kigyűjtött, csúcsban 10-15 percenként járó buszok is üresek?"

    SP, elnézést, a hivatkozott hozzászólást nem küldtem el lukreciának, de most pótolom:

    29. lukrecia
    "Nem a belvarosok kozott fog jarni a tram, es a menetido katasztrofalis lesz."

    Szegedre nézve ez az állításod félrevezetés, tájékozatlanság vagy hazugság, de azért a minimális hódmezővásárhelyi helyeismeretem alapján ott is eléggé belváros, amerre a nyomvonal vezet majd.

    "itt kerem Szegeden a csilivilivillamost sem tudjuk gazdasagosan mukodtetni. Egyreszrol tulmeretesek, ezert igen dragan uzemeltethetoek a nem olcso Paksrol jovo villanyarammal. No es felereszben diesel lesz: Haha visszaterunk a 19. szazadba????"

    Csúcsidőben szükség van a 30 méteres vilamosra, úgyhogy ez is hazugság. A villanyáramból meg kb. pont a paksi a legolcsóbb, de sebaj. Ha meg villamosítanák a vasúti pályát a két város között, akkor azért sírnál, hogy az mekkora pénzkidobás.

    "A legaggasztobb h. nincs miert kozlekedni , foleg 20-30 percenkent."

    Akkor már most aggódj, mert felsorolom neked a reggeli buszindulásokat a netes menetrendből (Szeged-Vásárhely irány):

    6:00
    6:05
    6:15
    6:30
    6:45
    6:45
    7:00
    7:15
    7:40
    7:55
    8:00

    Ez most még sűrűbb is a 20 percnél, bár a tram-train befogadóképessége nagyobb lesz a buszokénál. Szóval miről is beszélsz?”
  • 57. Fatboy35 2013. március 22. 08:45
    „54.tzrtz!
    Nagyon jól látod a lényeget.Már azon se lepődnék meg ha metrót szeretnének a két város között.Az lenne a nagy buli,meg a nagy fejlődés.”
76 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kiemelt beruházás lett a mindszenti csatornázás

A mindszenti szennyvíztisztító és szennyvízcsatorna-hálózat projektet kiemelt beruházássá nyilvánította a kormány – február 12-én számolt be erről a Magyar Közlöny. Tovább olvasom