Délmagyar logó

2017. 03. 30. csütörtök - Zalán 8°C | 18°C Még több cikk.

Új iparvágány épül Vásárhelyen

Hódmezővásárhely - Új iparvágányt építtet a vásárhelyi önkormányzat a leendő biodízelüzemhez. A város a beruházóval kötött szerződésben vállalta a nagy teherbírású út, illetve a vasúti iparvágány építését. Mindkettőt pályázati pénzből szeretnék megvalósítani.
Harminckétmilliárd forintból épít biodízelgyártó üzemet az ausztrál Central EU Biofuels Hungary Kft. (CEB) a vásárhelyi ipari parkban.

Nyár végén bólintottak rá

A rendszerváltás óta első helyi zöldmezős beruházással kapcsolatos megállapodást az idén januárban írta alá Lázár János polgármester a város, míg David Messina vezérigazgató, a beruházó cég nevében. A közgyűlés augusztusi ülésén hagyta jóvá a szerződést, melynek értelmében az ausztrál cég térítésmentesen kap a várostól egy valamivel több mint tíz és fél hektárnyi, közművesített területet az ipari parkban. A város azt is vállalta, hogy megépíti az oda vezető nagy teherbírású utat, illetve kiépíti a vasúti iparvágányt. A CEB ezért cserébe azt vállalta, hogy legkésőbb 2010-ig megépíti 80 millió euró értékben üzemét, mely a felvásárlási körzetben 3200 munkahelyet őriz meg.

Előkészítés alatt

A város a nagy teherbírású út építésére már sikeresen pályázott. Ahogy arról már beszámoltunk, a déli elkerülő út kötné össze a 47-es főutat a laktanyai körforgalomtól a földeáki úttal. Ez a három és fél kilométernyi szakasz érinti majd az ipari parkot, amelynek a közútjait is felújítanák. A közgyűlés már megszavazta a Dél-alföldi operatív program által az önkormányzati és állami tulajdonú belterületi, valamint önkormányzati külterületi közutak fejlesztésére kiírt pályázat önerejeként a 97,5 millió forintot. Az út építésének tervezett költségvetése 649,5 millió forint. A leendő vasúti ipari vágány építése érdekében a Dél-alföldi operatív programnál kíván pályázni az önkormányzat. A vágány építésének előkészítése még folyamatban van – tudtuk meg a városházán. Az ipari vágány tervezésekor a szakemberek állandó kapcsolatban állnak az ausztrál céggel, hiszen a síneket majd az üzem megfelelő részéhez kell elvezetni.

A régi, használaton kívüli iparvágány. Az új is a makói vasútvonalat köti majd össze az ipari parkkal. Fotó: Tésik Attila

Az alapanyag vasúton érkezik

A helybeliek jól tudják, hogy létezik egy évek óta használaton kívül lévő iparvágány, amely a Vásárhely–Makó vasútvonalból ágazik ki a régi külső Hódiköt gyárának közelében, ez átszeli a földeáki utat, azaz az ipari park felé vezet. Az úttestet keresztező síneket már évekkel ezelőtt leaszfaltozták, s a vágányra betongerendákat fektettek. Arra a kérdésünkre azonban még senki sem tudott válaszolni, hogy számításba veszik-e a meglévő vágányt, vagy új nyomvonalat terveznek. A vasútvonalra azért van szükség, mert a CEB, amely a várostól 200 kilométeres körben áll majd kapcsolatban a termelőkkel, a szóját Romániából vasúton szállítja majd vásárhelyi üzemébe, s szintén tehervagonokban szállítja majd a présüzemből a nyersanyagot és a mellékterméket jelentő préspogácsát a hőerőművekbe és a takarmánygyárakba, ahogy a finomított növényi nyersolajat a kezdeti időkben további feldolgozásra Ausztriába.

A beruházás menetrendje

A tervek szerint az ausztrál cég három lépésben építi fel biodízelüzemét Vásárhelyen. Elsőként 2009-re készül el az évi félmillió tonna napraforgót és szóját feldolgozó présüzem, illetve az annak szükségleteit ellátó mini erőmű. A nyersanyag egy része közúton, míg a másik vasúton érkezik majd az üzembe, ezért kell megépíteni mindkét utat. 2010 elejére kell elkészülnie a 20-25 MW elektromos áramot előállító nagy bioerőműnek, illetve a biodízel-finomítónak.

Olvasóink írták

  • 1. Almáspite 2007. november 30. 20:18
    „Le a kalappal a városvezetés előtt! Végre talán egy nagyobb munkahelyteremtés is beindul az ipari parkban.
    Aggályaim csak a környezetvédelemmel kapcsolatban vannak, de gondolom a város szakemberei felügyelik a gyárat hogy nehogy a korábbi furfurol üzem sorsára jusson.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Interpicik helyett ütemes menetrend Szeged és Csaba között

Hódmezővásárhely - Csúcsidőben minden órában félkor, napközben kétóránként indul vonat Szeged és… Tovább olvasom