Délmagyar logó

2017. 12. 14. csütörtök - Szilárda -1°C | 8°C Még több cikk.

Villamossal Szegedről Vásárhelyre

Hódmezővásárhely, Szeged - Készül a Vásárhely és Szeged közötti tramtrain, vagyis az integrált villamos- és nagyvasúti rendszer megvalósíthatósági tanulmánya. A közelmúltban átadott vásárhelyi körforgalmakon keresztül vezethetnek majd a sínek; Szegeden az Indóház téren lehet a végállomás.
A villamossal kombinált vasút, a tramtrain létrehozására Hódmezővásárhely 2009-ben nyújtott be pályázatot. Egy éve kötött együttműködési megállapodást Szegeddel. Nyárra kell elkészülnie a részletes megvalósíthatósági tanulmánynak 164,5 millió forintból.
A két megyei jogú város között naponta ingázó 4500 ember 50,4 százaléka személygépkocsival, 43,6 százaléka busszal küzdi le a távolságot, csupán 6 százalék, mintegy 260 utas száll vonatra. A tramtrainnel átszállás nélkül 30 perc alatt el lehet jutni – belvárostól belvárosig.

Nyomvonal van, terv is, várjuk, hogy valóban kész legyen! Nagyítható illusztráció. Jacob Gábor munkája
Nyomvonal van, terv is, várjuk, hogy valóban kész legyen! Nagyítható illusztráció. Jacob Gábor munkája


13–14 milliárd

A kivitelezés 1–2 év múlva startolhat, és az előzetes becslések szerint 2015-re fejeződik be. A beruházás teljes költsége 13–14 milliárd forint, ebből 2–3 milliárd lehet a vásárhelyi rész, a villamosvonal kiépítése. Több milliárdba kerülnek az egységes kocsik, szerelvények, amelyek a felső vezetékről, valamint a bennük elhelyezett dízelaggregátorról is kaphatnak áramot.

A projekt a tervek szerint Hódmezővásárhelyen a Népkerttől a nagyállomásig az Ady Endre utcát, a Hősök terét, a Szőnyi utcát, az Andrássy utat, a Kálvin János teret és a Bajcsy-Zsilinszky utcát érintené.

– A tervekről sok konkrétumot még nem mondhatok, a megvalósíthatósági tanulmányt készítik a szakemberek – közölte Mucsi László, a vásárhelyi önkormányzat városfejlesztési és üzemeltetési irodájának vezetője. – A beruházáshoz megvizsgálják a gazdasági, műszaki és jogi feltételeket, például a tramtrain működtetéséhez jogszabályi hátteret kell teremteni, összefésülve a villamosra és vasútra vonatkozó előírásokat. Ilyen közlekedési eszköz még nincs az országban, A villamospálya építése „felforgatja" majd a belvárost, a síneket valószínűleg át kell vezetni a közelmúltban átadott körforgalmakon, például a strandnál és a Kálvin téren a turbónál.

Az irodavezető elmondta, az sem dőlt még el, sínpár vagy szimpla sín – a megállóknál kialakított kitérőkkel – szeli-e majd át a várost. Ezt is vizsgálják. Az viszont biztos, hogy a munkálatok során a műemlékekre, városképi jelentőségű épületekre nagyon vigyáznak majd.

Megírtuk: Szegeden a közel 30 milliárdos elektromos tömegközlekedési projekt jó alapot biztosít a Tram Train kiépítéséhez is. Szeged pályázik a Makó-Szeged közötti hasonló összeköttetés terveinek megvalósítására – erre 143 millió forint támogatást nyert a várost. A vásárhelyi vonal végállomása az Indóház téren lehet. A tervek szerint a szerelvény az 1-es villamos vonalán megy végig, de az Izabella híd alatti kanyarban nem a Rókusi pályaudvar épülete elé, hanem mögé kanyarodik, a vasútvonalra.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. totya66 2012. március 16. 08:21
    „53. jim1241 2012.03.15. 13:48
    Már miért adnának?
    Ezt a 164,5 milliót felosztják, majd valamelyik óvodából lopnak rajzokat és azt mondják, bocsi nem megvalósítható.”
  • 52. jim1241 2012. március 15. 13:48
    „TISZTELT DÓZER,itt az ésszerűség soha nem volt cél,attól félek nem is lesz az.én köszönöm neked ezt a kis matematikát.aztesetleg nem számolnád ki,hogy kb kinek mennyi pénzt adhatnak vissza a kivitelezők ebből a projektból a maffia politikusoknak”
  • 51. DÓZER 2012. március 14. 08:59
    „Beruházási költség14,000,000,000 Tizennégyezer-millió Ft. Éves banki kamata 5 % - kal számolva: 700,000,000 Ft, azaz Hétszáz milló Ft/ év - lenne.
    Egy CNG-s autóbusz futásköltsége 200 Ft / km
    (ebbe minden benne van: üzemanyag, kalkulált amortizáció, munkabér, kiszolgáló létesítmények fönntartása, stb.)
    Ez évente 3,500,000 km futást fedezne. Ez Szeged-HMVHELY (60 km - oda-vissza viszonylatában 58,333 fordulót jelentene évente. Ez napi 160 forduló. Ha 20 órában mennek naponta a buszok, óránként indulhatna 8 járat. Vonjuk be Makót is, és 2-2 alternatív városi vonalat.
    Összefoglalva: óránként indulhatna Makóról2, Szegedről 4 és Hódmezővásárhelyről 2 járat az év 365 napján csak a beruházási költség kamataiból.
    A 12 busz legyen mondjuk 1 MRD Ft, amit magyar cégek gyártanának, és magyar bank finanszírozna meg.
    kormánygarancia mellett.
    Ráadásul a buszok nem kötött pályán mozognak, könnyen igazíthatóak az utazóközönség igényeihez.
    BIZTOSAN KELL NEKÜNK Z AZ ESZEMENT, PAZARLÓ BERUHÁZÁS??????”
  • 50. saturnus 2012. március 13. 11:03
    „Miből épül meg az a tervezet amikor az EU minden potya pénzt el fog vonni mert az nem kötelező csak adható. És dicső vezírünk tesz is érte. És a moderátor mit fog moderálni kormányváltás után?”
  • 49. booo 2012. március 10. 08:30
    „A drága pénzeken felújított, átalakított útkereszteződéseket most megint feldúrnák? Ady-Kodály sarok, Szőnyi-Tóalj sarok, Emlékpontnál, agyament körforgalom a János téren.
    El kellett volna vinni a tam-tamot a most újraaszfaltozott Kutasi útra és az egyszer majd csak elkészülő "rémálom" sétáló utcára is a Szántó (Rapcsák) elejére! De bekanyarodhatna a PMK és a Gingkoo udvarába!

    Remélem ez csak (rém-) álom a városvezetés részéről! Majd 20 éve tervezik az északi elkerülő utat, de eddig semmi. Remélem ez a terv is vagy 50 évig terv marad, a baj csak az, hogy máris két kézzel szórják a pénzt a megvalósítási tervekre, tanulmányokra.

    Munkahely kell, NEM TAM-TAM !”
  • 48. joy 2012. március 09. 21:12
    „Megépítése, üzemeltetése munkahelyeket teremt-ene.”
  • 47. Agyalapi 2012. március 09. 15:10
    „A helyi buszközlekedés helyzete mutatja, milyen óriási szükség van erre a projektre. "Lázálom".”
  • 46. Írástudatlan 2012. március 08. 11:23
    „Lázár!
    Munkahelyek kellenének wazze nem pedig ilyen marhaság!!!!”
  • 45. eldorádó 2012. március 08. 09:27
    „a vásárhelyi Andrássy u Kálvin téri szakaszának nagyon "hiányzik" a villamospálya! Csak két fő út, a 47-es,a 45-ös, plussz a buszpályaudvar, kerékpárút forgalma megy át rajta...először, be kellene fejezni a déli elkerülő utat (legalább a Bajcsy útig)!!!”
  • 44. Zugbrugiel 2012. március 08. 09:26
    „A kórház udvarán tegnap éjjel megfagyott pedagógusnő senkit nem érdekel? Ja, hírzárlat van...”
  • 43. pöszmi 2012. március 07. 23:47
    „Nem tudom elképzelni sem, hogy akik azt írják hogy 30 perc alatt be lehet érni egyik belvárosból másik belvárosba busszal, ők mivel, melyik járattal járnak? Csakmert jó esetben is 40, nagyobb forgalomnál 50 perc az, ki lehet próbálni. Vagy ha én vagyok az egyetlen szerencsétlen aki még nem találta meg a 30 perc alatt átjutó járgányt, kérem szóljanak. Ja, hogy nagyrészük még sosem ment busszal vásárhelyről szegedre? Vagy ha mégis, csal a tévedhetetlen emlékezetük. Kérem szépen, nem kell a bejárókat sajnálni, végülis csak cirka 2 órájuk megy el naponta a két város közötti utazással, csak ne írjunk le egy olyan lehetőséget amivel le lehetne redukálni az utazás idejét. Ja? Hogy ez csak 4500 embert érint? Én kérek elnézést. Tessék örülni a 2-es villamosnak, nem olyasmivel foglalkozni ami nem érint.”
  • 42. feri37szeged 2012. március 07. 20:22
    „Igaz, nem ide tartozik, de a 2-es tuja mikor fog 7 perc alatt elérni a Kossuth sgt-ig, és nem rostokolni a rengeteg piros lámpánál a Rókusin? Most még hajnal 5 órakkor is 14 percig tar míg elér a sugárútig...
    talán a lámpákat kellene hangolni, vagy a szabad jelzés gombot kellene aktiválni a vilikben...
    A Pesák szabályosan ( lemértem ) 4 perc alatt jutnak át a szatymazi utcától a Vásárhelyi ( kossuth sgt ) megállóba..
    sétálva 2,5 perc...
    De minden megállónál ez a helyzet. Igaz a tátrák meg mindig szabad jelzést kapnak! Általában! Jó lenne amúgy egy rugalmasabb menetrend is... Ez a reggeli 20 perces követési idő ezzel a menetidővel sokak életét keserítheti meg...
    Ha az 5:50 kor menő vilivel megyek elkések, ha az 5:35 kor menővel, akkor meg 20 percel hamarabb bent vagyok.. persze ez személyes problémám...
    Amúgy sok ismerős arc ül azon a vilin ami 5:50 kor indul, de ugyan azok ültek az 5:50 kor menő 83-ason ami 7 perc alatt ért a Kossuth-ig, és ott leszáltak... talán busz csatlakozásuk volt..”
  • 41. CsengeleMSN 2012. március 07. 20:21
    „Szerintem nem villamosok, hanem egy ilyen jármű kellene ide:
    http://europe-travel-guide.net/wp-content/uploads/2011/08/trains-in-europe.jpg
    http://www.bestraveltips.com/wp-content/uploads/2008/11/eurostar-train.jpg
    http://www.ontravel.com/wp-content/uploads/2011/06/tgv_est_4.jpg
    http://173.203.189.67/rail/files/2010/07/SX-royalty-free-ICE-train_974561_95892627_cropped.jpg
    http://www.heinzalbers.org/picture-spec0006.jpg”
  • 40. CsengeleMSN 2012. március 07. 20:09
    „Lázár majd eladja a luxusautót budapesti villáit és annak az árán kiépíti a villamos vonalat ami Szeged belvárosát köti majd össze Vásárhely belvárosával. Engem még az érdekelne, hogy mennyibe fog kerülni egy villamos jegy Hódmező belvárosától Szeged belvárosáig? Inkább venne Lázár egy olyan vonatot ami 5 perc alatt átér az egyik városból a másikba. A többi európai városban már olyan villámgyors vonatok vannak, itt meg ugyanaz ami 20 éve...A pályafelújítás egyébként mennyibe kerülne szerintetek?”
  • 39. klj-54 2012. március 07. 19:31
    „32. ifj. Nagy Gábor
    Nem értem mit nem értesz?
    Vasút ügyileg azt látom, hogy a pályákat Makó, B.csaba felé illene felújítani, ezt lehetne kiegészíteni a villamosítással.
    Persze ahogy írtam lejjebb, jó lenne eldönteni valójában mi az az igény amit a piac hiányol?
    Jobb út?
    Erőseben terhelhető vasút?
    Esetleg olyan ütemezésű vasút amire át lehet irányítani a közút ütemezhető részét?
    Rengeteg dolgot láttam három földrészen de ezt is tudom, hogy nem szabad egy az egyben átvenni mindent.
    Illik adaptálni a dolgokat, ha lehet.
    És persze ha nem a presztízs a cél hanem a köz szolgálata.”
  • 38. v.imre 2012. március 07. 19:21
    „"...Az irodavezető elmondta, az sem dőlt még el, sínpár vagy szimpla sín - a megállóknál kialakított kitérőkkel - szeli-e majd át a várost. Ezt is vizsgálják. ..."

    Szimpla sín, kitérőkkel... Erről, még a gondolatáról is lebeszélném a vásárhelyi döntéshozókat, gondolva a régi szegedi emlékeimre, amikor villamosunk a Kálvária sugárúton a kitérőkben igen gyakran volt várakozásra kényszerítve a szembe jövőre várva akkor, (mikor nem így érezte az ember?) amikor mentünk volna a dolgunkra. Ez a kialakítás éppen a folyamatos forgalom legfőbb akadályozója lenne. Ráadásul még forgalom lassító is lenne a kitérőkön való áthaladások megkövetelte lassítások, majd a váltórendszerek elhasználódása miatt is. Ha már egyszer meg lehet építeni a rendszert nagy eu-s támogatás pénzből, akkor tessék azt jól megépíteni.”
  • 37. baba60 2012. március 07. 19:15
    „Ez a lázálom Lázár új játékszere. A fidesz olyan mint a gazdag gyerek a játékboltba. Nem tud olyan marhaságot kitalálni , hogy ne akarják megcsinálni. Remélem, hogy a szegedi polgármester is csak "viccből és játékból" bólogat, mert ha nem akkor nagy csalódás, mert sokkal értelmesebbnek néz ki. Lassan már vásárhely lesz az ország fővárosa és még megérjük, hogy metrójuk is lesz. Igaz azt senki sem tudja, hogy ez vagy az minek is.”
  • 36. Lixus_kzs 2012. március 07. 19:15
    „Igazából a címnek ennek kellene lennie: Villamossal Vásárhelyről Szegedre. Ez vásárhelyi ötlet, Vásárhely készítteti a terveket, Szeged úgymond betársult, kihangsúlyozom teljes joggal. Csak úgy mondom.”
  • 35. mivan? 2012. március 07. 18:41
    „Szerintem nem rossz ötlet kivételesen. Azért nemcsak dolgozni járnak át egyik városból a másikba. A fiatalok szórakozni stb. Ha kulturáltan lehetne utazni sokan átpártolnának. Az üzemanyag egyre drágább lesz!”
  • 34. Lázárhelyi 2012. március 07. 16:49
    „Persze-persze, minden megvalósítható, de ez nem azt jelenti, hogy az emberek használni is fogják.
    Ahogy lázárunkat ismerem, ez sem lesz egy olcsó mulatság. Mert ugye "azok a szép nagy zsebek"...
    Lehet, hogy nem is lesz olcsó a jegy.
    Arról nem is beszélve, hogy egy átlagos villamost, vagy metrót sem egyszerű dolog forgalomba állítani, nemhogy egy ilyen kettős üzemű járművet.
    Ez már a 21. század! Ide ne építsenek még több felső vezetéket, Olyan járművet csináljanak, amely még átér a két város között, termeljen annyi áramot, hogy elegendő legyen néhány kilométer megtételére. Ha ez nem megoldható, maradjon csak dízel üzemű, hisz a sínen nincs oly nagy ellenállás, nem kell bele túl nagy motor.”
53 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Óvónőnek tanul a 38 éves siket édesanya

Sokan még mindig úgy vélik: ha nem hall, akkor az eszével is baj van – állapította meg Szlivka Ágnes, aki születése óta siket. Tovább olvasom