Délmagyar logó

2017. 08. 21. hétfő - Sámuel, Hajna 14°C | 24°C Még több cikk.

Zakatol a múlt gőzösóriása

Szeged - Nemzetközi hírű vasútmodellezővel büszkélkedhet Csongrád megye.
A hódmezővásárhelyi Varga Sándor több mint egy tucat gőzmozdonyt – elsősorban magyarokat – mintázott meg élete során, amelyek különlegessége, hogy működőképesek is voltak.

Sűrített levegővel, illetve gőzzel mentek, egy csapágyas ülést hozzácsatolva pedig még utast is szállítottak.

Az egykori joghallgató alkotásaiból, amelyek korábban egyedülállónak számítottak, mára mindössze 4 maradt fenn. Ebből kettő Szegeden található. A 303-as modell például egy olyan mozdony 1:10 arányú kicsinyített mása, amelyből csupán kettőt építettek. Magyarország legnagyobb mozdonya volt 1951-ben. Óránként 3 tonna szenet eltüzelve akár 160 kilométeres óránkénti sebességet is elért. Alkalmas pálya híján azonban ezt nem tudták kihasználni, ezért gyorsan leállították. A vásárhelyi mozdonymodell-építő alkotása ezzel szemben 1978-ig „közlekedett". Súlyosan rongált állapotban került 2001-ben a szegedi Vasúttörténeti Alapítványhoz, 2008 óta pedig – hála a restaurálásnak – ismét működőképes.

 A nemzetközi hírű vasútmodellező, Varga Sándor több mint egy tucat gőzmozdonyt mintázott meg élete során. Az egykori joghallgató alkotásaiból mára mindössze 4 maradt fenn. Fotó: Schmidt Andrea
A nemzetközi hírű vasútmodellező, Varga Sándor több mint egy tucat gőzmozdonyt mintázott meg élete során. Az egykori joghallgató alkotásaiból mára mindössze 4 maradt fenn. Fotó: Schmidt Andrea

Varga Sándor, aki később a MÁV igazgató jogtanácsosa is lett, most lenne százéves. Tiszteletére tegnap síremléket avattak Hódmezővásárhelyen, majd emlékünnepséget tartottak a MÁV Zrt. szegedi területi képviseletén.

Olvasóink írták

  • 9. NTK 2010. november 11. 08:10
    „3. hozzászólás gubanc 2010.10.30. 09:20
    franzvon 2010.10.30. 09:16
    Ha bemész jegyet venni a MÁV igazgatóságra.

    Ami a MÁV igazgatóság kertjében áll, ha jól emlékszem egy 375-ös.”
  • 8. unknown 2010. november 03. 14:46
    „Lévén magam is vasutas családból származom, s amúgy is műszaki érdeklődésű gyerek koromban úgy jártam körbe-körbe a vonatok mozdonyait, mint mások egy-egy ritkán látható luxusautót. Mozdonyvezető szomszédomnak (elektromos mozdony vitte vonatokat vezet) már rég bevallottam, hogy éjszakánként, amikor valami miatt felébredek a német BahnTV-n nézem a német tájat, vidéket a mozdonyvezető fülkéjéből felvett videoról. Ez egy sajátos utazás, a változatos táj, épített környezet megismerés lehetősége.”
  • 7. szilléri 2010. november 02. 15:57
    „Lehet, hogy nem véletlenül volt megyeszékhely Vásárhely?
    Van egy haverom aki időnként ,,cd"-röl mozdony füttyöket hallgat ! ( már amikor tele van a t-ke a munkával)

    Kezdem érteni !

    Azért annak van értelme amikor valaki ,,rá van kattanva" elavult ( idézőjelben ) dolgokra.

    Sohasem volt kis vonatom / PIKO madein DDR _ / az első fiamnak vettem karácsonyra, cirka 28 éve - nagyon jól játszottam vele !!!!”
  • 6. unknown 2010. november 02. 08:09
    „Még annyit tennék hozzá, hogy az általam az Élet és Tudományból idézett cikkben még látható a 328-as és a 424-es mozdonyok makettjéről készült felvétel is. Megszólalásig élethűek.”
  • 5. franzvon 2010. október 30. 23:36
    „gubanc 2010.10.30. 09:20 -Köszi,-megyek, veszek, megnézem!

    4. hozzászólás unknown 2010.10.30. 09:35

    Pontosan ez kapott meg engem is- a 275,375,376,(377),342, 442, 301,324, 328,424,303 stb,stb.magyar fejlesztmények,voltak!!!!..
    Szép témakör.”
  • 4. unknown 2010. október 30. 09:35
    „És tudjátok, mi az elszomorító? Ilyen teljesítményre volt képes a nyugati világ részeként volt Magyarország a kommunizmus térnyerése előtt. Ma már a wc papírt is importáljuk...”
  • 3. gubanc 2010. október 30. 09:20
    „franzvon 2010.10.30. 09:16
    Ha bemész jegyet venni a MÁV igazgatóságra.”
  • 2. unknown 2010. október 30. 09:16
    „Csak érdekességként Dr. Varga Sándorral kapcsolatban. Az Élet és Tudomány c. folyóirat 1947 június 15-i száma (II. évfolyam 12. szám) fényképes beszámolót közöl az akkori közlekedési kiállításról, amelynek egyikén Dr. Varga Sándor áll a félig kész 303-as mozdony modellje mögött. A tudósítás a következőt tartalmazza: A kismozdonyok külön érdekessége, hogy építőjük nem szakember. A vasmozdonyok készítője dr. Varga Sándor hódmezővásárhelyi ügyvéd, aki a 328 és 424 jelű mozdonyokat a MÁVAG-tól kapott rajzok alapján teljesen önállóan és saját keresetéből készítette. Munkáját látta a MÁVAG és a következő modelljében már hathatós segítséget nyújtott. így indult meg a 303-as mozdony elkészítése, amelyre már Gerő Ernő közlekedésügyi miniszter is felfigyelt és a befejezéshez szintén támogatást nyújtott.”
  • 1. franzvon 2010. október 30. 09:16
    „A megmaradt egyetlen 303-ast Füsti-parkban lehet szemügyre venni-eszméletlen szép jószág.
    Csúcs ez a modell-hol lehet megnézni?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

526 diák kap laptopot Vásárhelyen

Hódmezővásárhely - Mintegy 70 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert a vásárhelyi… Tovább olvasom