Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Szükségünk van a hideg időre

Az elmúlt hetekben beköszöntött a tél, és úgy tűnik, egy darabig maradni is fog. A magasabb fűtésszámla mellett azonban ennek pozitív hozadéka is van.
 Sportoljunk vagyne sportoljunk?

Fontos kérdés, hogy ilyen hidegben mi a célszerűbb: mozogjunk vagy ne mozogjunk? A szoba melege és a kényelmes kanapé ilyenkor a szokásosnál is csábítóbb, azonban a hidegben is nyugodtan kimerészkedhetünk egy kicsit a levegőre. Egy-egy kiadós sétával javíthatjuk a vérkeringésünket, a téli sportok pedig nemcsak relaxálják, de kondicionálják is az embert. Ha viszont a mozgást szeretnénk a közvetlen környezetünkben elvégezni, akkor erre tökéletes lehet a kerékpározás. – Kerékpáron még sosem fáztam, villamosmegállóban 10 percet álldogálva viszont már többször is. Biciklire pattanni télen is lehet, a lényeg, hogy az alapvető biztonsági szabályokat tartsuk be – hangsúlyozza dr. Farkas Mária

– Utálom ezt a hideget! Nem szeretek fázni! Bárcsak nyár lenne! – ilyen és ehhez hasonló mondatokat hallani napjainkban a tömegközlekedési eszközökön, nem véletlenül. Az óesztendő utolsó, valamint az új év első napjaiban az időjárás emlékeztetett bennünket: igenis tél van. Azonban bármennyire is szeretnénk, hogy jobb idő legyen, nem árt tudnunk, hogy a hidegre komoly szüksége van a szervezetünknek. A kórokozók legtöbbje a nagy hidegben elpusztul, és a cseppfertőzés útján terjedő betegségeket is sokkal nehezebben kapjuk el, mint egy esős tavaszi nap után.

– Ha vékony ruhában mennénk ki az utcára, természetesen nagyon gyorsan megbetegednénk, sőt, akár meg is fagyhatnánk. Szerencsére ma már előnyünkre tudjuk fordítani a hideget: jól felöltözve nagyon jó élettani hatása lehet, mert egyrészt elpusztítja a kórokozókat, másrészt ellenállóbbá teszi a szervezetet – mondja dr. Farkas Mária háziorvos. A szakember szerint ilyenkor kifejezetten jót tehetünk magunknak, ha elmegyünk például szaunázni, a forróságból a hidegre kilépve ugyanis edzettebbé tehetjük a szervezetünket, ráadásul az immunrendszerünk is erősödhet.

A szauna forróságából kilépve a hidegre edzettebbé tehetjük a szervezetünket. Fotó: Dreamstime
A szauna forróságából kilépve a hidegre edzettebbé tehetjük a szervezetünket. Fotó: Dreamstime

– Amikor a havazás után beáll a hideg, tisztább lesz a levegő, ilyenkor pedig sokkal kisebb az esélye a légúti hurutok terjedésének, mint nyálkás, esős időben. Persze azért vannak alapvető szabályok, amelyeket nem árt betartani: fontos a réteges öltözködés, valamint a kiálló végtagok (akrák) – kéz, láb, orr, fül – védelme, ezek ugyanis akár el is fagyhatnak, ha huzamosabb ideig a szabadban vagyunk – magyarázza a szakember.

Az idősek és a gyerekek –10 fok alatt már ne nagyon menjenek ki a házból, lakásból, ha pedig mégis, mindenképpen öltözzenek rétegesen. A gyerekre külön érdemes odafigyelni, főleg, ha valamilyen passzív tevékenységet végez, például szánkón vagy a kerékpár hátulján ül. Ilyenkor a réteges öltözék mellett nem árt, ha még be is takarjuk.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

OMSZ: már sehol sincs érvényben másodfokú riasztás

Négy megyére a havazás miatt adtak ki elsőfokú figyelmeztetést, több keleti megyében még szombaton… Tovább olvasom