Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

A kényelem ára

"Hiába kezdődik lassan hármassal egy háromjegyű szám, a bérek az elmúlt négy esztendőben nőttek, az üzemanyag ára pedig reálértékben stagnált, ráadásul csökkent a benzin adótartalma is."
Magyarország rajzasztalon megtervezett városában, Szegeden, ahol a körutas és sugárutas városszerkezetnek köszönhetően a legegyszerűbben és a leggyorsabban el lehet érni autóval az egyik pontból a másikba, rendszeresen bedugul a közlekedés. A reggeli és a délutáni csúcsban, főleg a Kossuth Lajos sugárúton és a hidakon autó autó hátán araszol, lámpától lámpáig érnek a kocsisorok. A mostani árvíz miatt kiesik a rakparti és a Felső Tisza-parti egérút, a dugók tehát mindenórásak.

A helyzet két okból is abszurd: éppen akkor éljük át a legnagyobb közlekedési káoszt, amikor az árvízi helyzetben ingyenes lett a tömegközeledés, arra ösztökélve a népeket, hogy minél többen hagyják otthon az autóikat. És ráadásul éppen akkor pöfögtetjük el a legtöbb benzint a dugókban, amikor az üzemanyag ára a csúcsra ért. Hiába a közel 300 forintos rekordár, az ingyenvillamos és ingyenbusz, az autók nem pihennek meg.

Ezek szerint nem élünk rosszabbul, mint négy éve? – vihetnénk némi politikát a helyzetrajzba. Úgy tűnik, tényleg nem. Akik ma mindennap használják az autójukat, a középosztályt képviselik: a nem túl magas jövedelmű, a kertvárosokban, a környező falvakban élő családokat, amelyek legtöbbször két kocsit is fenntartanak azért, hogy a munkába járást, a gyerekek iskolába hurcolását, a napi ügyintézést, bevásárlást a legrövidebb idő alatt a legkényelmesebben intézzék el.

Nem azt mondom, hogy nekik mindenre telik, a háromszáz forintokat másra is el tudnák költeni. A háromszáz forint azonban reálértéken mégsem olyan magas, mint négy éve volt – ezt már a szakértők magyarázzák. Hiába kezdődik lassan hármassal egy háromjegyű szám, a bérek az elmúlt négy esztendőben nőttek, az üzemanyag ára pedig reálértékben stagnált, ráadásul csökkent a benzin adótartalma is. Az irigyelt Szlovákiában ma ugyanannyiba kerül egy liter benzin, mint nálunk, miközben ott alacsonyabbak a bérek. Ilyen összefüggések is lehetnek az árvíz, a benzinár és a regionális versenyképesség között.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A hagyma háza

"Magyarország legvirágosabb városa immár a világ egyik legfigyelemreméltóbb épületével is… Tovább olvasom