Délmagyar logó

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 22°C Még több cikk.

A sugarak közti átjárókért

"Átkeresztelve fölbukkannak a DAP-szakaszokhoz hasonlító autópálya-darabok."
A kelet–nyugati átjárónak nyoma sincs a közlekedésfejlesztési programban – se vasúton, se közúton. Ezt panaszolta az egyik rádióban a műszaki egyetem út- és vasútépítési tanszékének docense. A szakma nagyon hiányolja a programból a közelmúltban megépült, a szekszárdi és Pentele-hídhoz csatlakozó autóút-hálózatot.

Monarchiabeli a – például a rácsos mintázatú hálózattal szembeni – sugaras közlekedésszerkezet. Az akkori stratégiai döntés súlyát növelte Trianon, mert a békediktátummal a Budapestet ellenpontozó nagyvárosok az országhatáron kívül rekedtek. A főváros túlsúlya persze nem csak a közlekedők kínja. Olyan ötletek temetője is Budapest és e vízfej növelésében érdekelt lobbi, mint a főváros kikapcsolását célzó déli autópályáé.

Álom maradt a Soprontól induló, Szegedet érintő és Nyíregyházáig nyújtózó gyorsforgalmi ív. Szó szerint alulról, merthogy civil kezdeményezésként is született a déli autópálya. Hivatkoztak Vásárhelyi Boldizsár 1941-es térképére. Ezen a magyar automobilút hálózatot alkotó, Budapestnél találkozó sugárutakat átjárókkal kapcsolta össze – a mai déli országhatár környékét is érintő ívvé. De hiába lobbizott a déli autópályáért a megépülésében érdekelt legalább 120 önkormányzat, és 10 megye egész képviselői és közlekedési szakembergárdája – az ötletet nem támogatta a nagypolitika. Olyan forgalmi adatokra hivatkoztak a döntéshozók, amelyek alapján elsőbbséget kapott minden más gyorsforgalmi útirány. Közben milliárdokat kell költeni a sztrádákon kívüli, elaggott és agyonhasznált utak toldozgatására-foldozgatására is.

Átkeresztelve – például M47 és M9 néven – azért fölbukkannak a közlekedésfejlesztési koncepciókban a DAP-szakaszokhoz nagyon hasonlító autópálya-darabok. Ezek megépítése a Szeged-központú dél-alföldi régió elemi gazdasági érdeke – lenne. Az M47-es Orosháza irányába keletre, az M9-es Kaposvár felé nyugatra és délre nyitna gyorsan elérhető kaput. Az M5-ös, az M43-as elkészülte után talán minden korábbinál jobban bízhatunk megépítésükben. Erre történelmi esélyt ad az unió, az új költségvetési szakaszban ide irányítható euró milliárdok. Zalában szorgalmazzák már az M9-es sztrádát. Melléjük kellene állni, érvelni és lobbizni – Csongrádban is a sugarak közti átjárókért.

Olvasóink írták

  • 3. strangerr 2009. július 24. 08:32
    „Az M9 alföldi része semiilyen európai közlekedési folyósónak nem része. Így itt nehéz lesz európai pénzt bevonni.”
  • 2. spiler 2009. július 24. 08:01
    „nem irni.......TENNI!”
  • 1. joy 2009. július 24. 07:38
    „Így igaz!
    A szegedi és délalföldi közlekedés kínjairól sokkal több cikket kellene megjelentetni.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Távozz tőlem, Sátán!

"Jó és Gonosz, Isten és Ördög. Ez annyira megnyug- tatóan egyszerű. Csak hinni kell benne." Tovább olvasom