Délmagyar logó

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 10°C | 24°C Még több cikk.

A vásárló tanul

"„Ez itt nem Szeged: szegények az emberek, a munkanélküli nem vásárol" – ezt mondta a kilencvenes évek végén egy makói kereskedő, amikor a Penny kinyitott a városban."
„Ez itt nem Szeged: szegények az emberek, a munkanélküli nem vásárol" – ezt mondta a kilencvenes évek végén egy makói kereskedő, amikor a Penny kinyitott a városban. Az első multi megjelenéséből politikai ügy lett: többen úgy képzelték, az önkormányzatnak meg kellene akadályoznia, hogy a kisboltok tönkremenjenek. A polgármester azt bizonygatta, az önkormányzatnak nincs joga megakadályozni az üzletnyitást, csak azt írhatja elő, milyen színű legyen az épület tetején a cserép.

Azóta a huszonötezres városban a Penny után nyílt egy Spar, egy Lidl, most pedig elkészült a Tesco is. A negyvennyolcezres Hódmezővásárhelyen működik Plus, Lidl, Spar, Penny és Tesco, és még idén megnyílik a Family Center, amelyet az ifjúsági park helyén, három és fél hektáron épít föl egy budapesti cég. A harmincháromezer lelkes Szentesen elkészült a Tesco Áruház, nemsokára az is megnyílik. Bár a magyar vásárlóerő csak most érte el az uniós átlag ötvenkilenc százalékát, és egy magyar átlagpolgár annyit költhet egy évben, amennyit például egy francia két hónap alatt, a jelek szerint mégis nagyon jó üzlet boltot nyitni Magyarországon.

Tíz év alatt azonban az is kiderült, nem függ össze a munkanélküliségi ráta a nagyáruházak virágzásával, és épp a szegény emberek örülnek az új üzleteknek. A malmos vállalkozó viszont dühöng: egy évtizede még sehol sem voltak a multik, most meg ők mondják meg, mennyi legyen a liszt ára. A tejtermelők pedig legutóbb azt kérték az agrárminisztertől, közvetítsen, hátha sikerül leülni tárgyalni az áruházláncokkal.

A gazdag franciák nagyon hirtelen emberek. Egy José Bové nevű parasztember például 1999-ben többedmagával szétvert egy épülő gyorséttermet. Azóta megszelídült, és arról beszél – miközben vezető politikusok fényképezkednek vele a kampány idején –, hogy érdemes megtanulni, miért nem mindegy, milyen étel kerül az asztalunkra. A jelek szerint most nálunk is ez a következő lecke. Mert azt már sikerült megtanulni, hogy a multik színes hirdetőújságja tényleg nem csak arra jó, hogy rápucoljuk a krumplit.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A jövőnkről

"Az európai uniós csatlakozás korszakának eddigi legfontosabb tervezési időszaka folyik: az… Tovább olvasom