Délmagyar logó

2018. 02. 21. szerda - Eleonóra 0°C | 4°C Még több cikk.

Aszfaltremények

"Némelyik utunk veszélyességben felvehetné a versenyt a Párizs–Dakar rali útvonalával."
Már többször is pórul járt, tapasztalt szegedi autóstól hallom: manapság el sem indul otthonról fényképezőgépként is jól használható mobiltelefonja és a centije nélkül. Azt mondja, ez a minimális alapfelszerelés, amit a veszélyes kátyúkkal teli hazai utakon egy gépkocsi-tulajdonosnak érdemes mindig magánál tartania. Persze miután elkészítettük a centis fotót a kráterként tátongó, kárt okozó kátyúról, az sem árt, ha megállítjuk egyik autóstársunkat, és megkérjük, hogy tanúskodjon. Azt ugyanis nekünk kell bizonyítanunk, hogy a kár akkor és ott keletkezett; vagyis az úthiba és a kár között ok-okozati összefüggés van.

A szakemberek évek óta mondják: 30 ezer kilométernyi állami úthálózatunk katasztrofális állapotban van, az elmaradt felújítások miatt drámai leromlást tapasztalhatunk. Azt olvasom: az angolok útvagyonuk évi tízszázalékos amortizációjával számolnak, és a felbecsült érték közel egytizedét költik évente felújításra, karbantartásra. Nálunk már két-három százaléknak is örülnének az útkezelők, pedig azzal be sem lehetne hozni az évtizedes lemaradásokat.

Laikusként érdemben nem tudunk hozzászólni az aszfalt optimális összetételéről, minőségéről, a megfelelő útépítési technikáról és technológiáról zajló szakmai adok-kapokhoz. Mi csak azt látjuk: némelyik útszakaszunk veszélyesség tekintetében felvehetné a versenyt az embert-autót próbára tevő Párizs–Dakar rali útvonalával.

Az olasz származású császári hadvezér, Raimondo Montecuccoli nevezetes mondását – „a háborúhoz három dolog kell: pénz, pénz, pénz" – bátran alkalmazhatjuk az útügyekre is. Amíg itt, a keleti periférián a fiskális szemléletű válságköltségvetésből vagy az uniós forrásokból nem jut sokkal több pénz az infrastruktúra legköltségesebb elemére, addig ne is reméljük, hogy a gazdagabb centrumra jellemző, mintaszerűen karbantartott utakon autózhatunk.

Olvasóink írták

  • 1. .suhym. 2009. november 26. 08:42
    „Nincs autóm, de azért szeretném tudni, a benzin árában hány % az útadó? Egyáltalán létezik-e ilyen? Ha igen, akkor hova lesz a befolyt összeg?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Alacsony repülés

"A száguldozás nálunk jellemzően nem mások veszélyeztetésének számít." Tovább olvasom