Délmagyar logó

2017. 09. 20. szerda - Friderika 10°C | 19°C Még több cikk.

Autórengetegben

"Az utóbbi 8–10 évben megháromszorozódott a járművek száma, amit persze a jó- vagy jobblét jelének is felfoghatunk."
Ma a világon körülbelül 600 millió jármű van, s évente nagyjából tízmillió új autót helyeznek fogalomba. És képzeljük még hozzá, mi történne, ha Kína motorizációs szintje hirtelen elérné Európáét vagy Japánét: a jelenlegi 25 millióról 670 millióra ugrana a járművek száma a nagy fal mögötti országban. Ami ugye azzal is járna, hogy – az egy járműre jutó európai aszfaltozási szinttel számolva – 13 millió hektárt kellene leaszfaltozniuk, másképp fogalmazva, nagyjából ennyit kivonni a termőterületekből (Kína teljes rizstermő területe egyébként 23 millió hektár).

Motorizáció szempontjából Magyarország is gazdag országnak számít, több mint hárommillió személyautóval és négyszáz–ötszáz ezer teherautóval. Az utóbbi 8–10 évben megháromszorozódott a járművek száma, amit persze a jó- vagy jobblét jelének is felfoghatunk, ám áldásai – mármint hogy állandóan ezeket használjuk – olykor már elviselhetetlenek.

Addig, míg csak arról olvastunk, hogy bedugulnak Európa nagyvárosai, nem nagyon érdekelt bennünket, hogy Budapest is, az már jobban, ám igazán csak akkor ocsúdtunk fel, amikor azon találtuk magunkat, hogy már mi magunk is ott araszolgatunk az autórengetegben a napi munkából hazafele menet. És közben együtt emlegethetjük a motorizáció és globalizáció isteneit világvárosi polgártársainkkal.

A szegedi forgalomszámlálási adatok megdöbbentőek: 32 ezren dübörögnek naponta a Dorozsmai úton. Pedig a dél felé tartó tranzitforgalmat az M5-ös autópályával már megfogtuk, Románia felé azonban csak rajtunk keresztül vezet az út – egy évig még legalábbis. Költői a kérdés: mielőtt felvették Romániát és Bulgáriát az Európai Unióba, senki nem gondolt arra Brüsszelben (no meg persze Budapesten), hogy a közlekedési folyosók forgalmának brutális megváltozása miképpen érinti a szomszédos tagországokat, momentán Magyarországot? Persze, hogy nem. Utólag építünk M43-ast… Belegondolni is szörnyű, mi lenne, ha a sokat átkozott autópálya-építési boomban az M5-ös sztráda Félegyháza–Szeged közötti szakasza sem készült volna el.

Nem vagyok pesszimista alkat, így az a XIX. század végi bécsi tudós jut az eszembe, aki a lovak számának rohamos emelkedését látva azt a drámai bejelentést tette, hogy ötven év múlva másfél méteres lószar fogja borítani a földet. Csak azzal nem számolt, hogy pár esztendővel később feltalálják az autót. Most is úgy gondolom, az emberiség megoldja a motorizáció rohamos terjedésének problémáját is. Kényelmes elővárosi vasutakkal, városon kívüli parkolókkal, komfortos tömegközlekedési eszközökkel, összehangolt térségi, közösségi közlekedési renddel, biztonságos kerékpárút-hálózattal. Mert tisztább, egészségesebb, nyugodtabb, élhetőbb környezetre lesz szüksége és igénye az embereknek. És ebben áll majd egy másik kor üzleti érdeke is.

Olvasóink írták

  • 2. KolompárRómeó 2009. augusztus 21. 21:07
    „Korrekt levezetés. Viszont ne feledjük el, hogy az autótulajdonost hogyan lehet a már 70%-on adóztatott nettójából ismét sokszorosan lehúzni. Jövedéki adó, eredetiség-vizsgálat, átírási díj, zöldkártya, regisztrációs adó (az meg a tököm? mit regisztrálnak?), stb. Persze Magyarországon.

    Átírási díj: pofátlan összeg a SEMMIÉRT, de szeretnék egy összehasonlítást leírni egy olyan ország átírási díjával, ahol tudvalevőleg nagyon magasak az adók (ez persze nem igaz, de lehet etetni a magyart). Szóval Svédországba szakadt volt évfolyamtársak mesélték (akik még az ájrópéer nagy vezér, az egyetlen igazmondó ember tanácsa előtt mentek el), hogy most nagyon durván felemelték az átírási díjat. Nem emlékszem pontosan, hogy 5, esetleg 5.50 koronáról emelték, de most már 6.50. Egy bélyeg ára. Nincs 200 Ft! Megveszi az ember a kocsit, papírt kitölt, aztán bélyeg rányal és felad. Ennyi!”
  • 1. CsImre 2009. augusztus 21. 20:22
    „Az autó felfalja a várost. Persze mi majd csak 20-30 év múlva jövünk rá erre, addig még ezrek betegszenek meg a zajtól, portól, füsttől, késnek el munkájukból, és tízmilliárdok folynak majd el először az utak szélesítésére, majd a forgalom miatt tönkretett közterületek újjáépítésére.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Festett barna

"Van azonban a kenyér kapcsán valami, ami örök. Ami csábító, ami nem hizlal, ami divatfüggetlen.… Tovább olvasom