Délmagyar logó

2017. 09. 23. szombat - Tekla 11°C | 19°C Még több cikk.

Bélyegzőpárna

Vélemény - "Újra nevetséges, kínos Abszurdisztánként került a világlapokba Magyarország. (...) Tetszik vagy nem, árgus szemekkel figyelik a külföldi elemzők a magyar belpolitikát."
Újra nevetséges, kínos Abszurdisztánként került a világlapokba Magyarország. A Fidesz pártcsaládjához közel álló német konzervatív napilap, az üzleti körökben befolyásos Die Welt tegnap Megbízható bélyegzőpárna címmel közölt portrét a „túl későn és nem teljesen szabad akaratból" lemondott Schmitt Pálról. Orbán Viktor bukott kreatúráját olyan emberként mutatta be olvasóinak, aki köztársasági elnökként „bármiféle megjegyzés és kérdés nélkül" írta alá a törvényeket. A Der Standard pedig a nemrég szintén lemondani kényszerült Christian Wulff német államfőhöz hasonlította Schmittet abban, hogy „lojalitása és alkalmazkodóképessége miatt" támogatta őt a Fidesz. A bécsi liberális napilap publicistája szerint a kérdés most az, hogy a magyar társadalom – ahogy a német – benyújtja-e igényét egy erős jelöltre.

Tetszik vagy nem, árgus szemekkel figyelik a külföldi elemzők a magyar belpolitikát. Majdnem úgy próbálnak minden rezdülésből következtetéseket levonni Orbán kiszámíthatatlan fülkeforradalmi rendszeréről, mint a hidegháború idején a kremlinológusok a moszkvai vezetés lépéseiből. Így nemcsak mi találgatjuk itthon, hogy a Fidesz milyen üzenetet közvetít majd elnökjelöltjével, hanem Berlinben és Washingtonban is igyekeznek kifürkészni a kormányfő szándékait.
Az európai, konszolidált polgári vonalat megtestesítő Martonyi János, Pálinkás József, Sólyom László vagy Vizi E. Szilveszter, de akár még a poénból bedobott Tulassay Tivadar is konszenzusosabb jelölt lehetne, mint a posztot most ideiglenesen betöltő keményvonalas ősfideszes, az Orbántól jobbra álló Kövér László, akinek 2002-es „kötelezését" sokan megbocsáthatatlannak tartják, és akinek hétfői, parlamenti elszólásából kiviláglott, hogyan is képzeli valójában a nemzet egységét. Nem lenne sokkal jobb választás a másik két szóba került pártalapító, a „csornai Charles Bronson", Áder János vagy az „iPad-alaptörvény atyja", Szájer József sem. Utóbbi esélyeit rontja: feleségének le kellene mondania, hogy elkerüljék a családi hatalom még kirívóbb koncentrációját.

Annak, aki mostanában minden fontos döntést meghoz, érdemes lenne megfogadnia a magyarellenesnek aligha beállítható erdélyi közéleti napilap, a Krónika figyelmeztetését: „Schmitt utódjának kiválasztásakor nem árt odafigyelni, hogy olyan, köztiszteletben álló személyre essen a választás, akinek szerepét nem csupán annyiban határozzák meg, hogy kritikátlanul asszisztáljon a kormányoldal döntéseihez".

Olvasóink írták

49 hozzászólás
  • 49. macs 2012. április 05. 15:16
    „48. v.imre ,
    az államadósságrátát úgy számoljuk ki, hogy az államadósság összegét osztjuk a GDP összegével.
    Tehát, amikor arról beszélünk, hogy 52% vagy 82% az államadósság a GDP százalékában, akkor nem mindegy mennyi az osztó vagyis a GDP. Pl. 50/110=45%, 52/145= 35%.
    A tőzsdei kötvényhozamok, jelen esetben a magyar állam által kibocsájtott állampapírok hozama, gyakorlatilag az államadósság változását jelenti. Nem mindegy, hogy a 100 Ft értékű papíromat mondjuk 4%-os hozammal, vagy 8,5%-os hozammal adom el.”
  • 48. v.imre 2012. április 05. 14:37
    „macs

    Orbán mindenképp arra törekszik - helyesen - hogy leszorítsa a mindenképpen szükséges hitelfelvétel mennyiséget. Az ország munkavállalóinak kell többet dolgozni, nem a 100 tagú kormánynak. Hogy akkoriban a GDP sokkal magasabb volt? Na, de tényleg, komolyan vegyelek? A tőzsdei kötvényhozamoknak mi köze a GDP-hez?”
  • 47. macs 2012. április 05. 13:27
    „38. v.imre,
    és egy mai hír:
    http://profitline.hu/hircentrum/hir/263041/
    figyeld a hozamokat!”
  • 46. macs 2012. április 05. 12:39
    „38. v.imre,
    honnan veszed, hogy Orbán nem akar hitelt felvenni? Szerinted a piacon eladott állampapir, micsoda? Aki ezeket a papirokat megveszi, az ezt azért teszi, mert az állam magas, 7-8-9%-os hozammal bocsájtotta ki. Most nem akarom összeszedegetni, hogy 2010 óta hány ilyen akció volt, ahol a papirokat euróért, dolláért hirdették meg és értékesítették.
    Képesek vagyunk fizetni? Miből? A mostani, rosszabb feltételekkel szerzett pénzből törlesztünk. Jól alakulnak a dolgok? Majd beszéljünk erről, ha ki kell termelni a mostani kamatokat!

    " a cél az, hogy az örökölt 82%-os GDP-hez viszonyított hitelállományunkat levigyük a megkövetelt és célba vett 60%-ra."
    OK! de kérlek gondold végig, a GDP-hez viszonyított hitelállomány egy viszonyszámot takar, hitelállomány/GDP. És még nem árt figyelembevenni a forint dollár/euró árfolyam alakulását is.
    A 82% pl. úgy is csökkenhet, ha a GDP nő, de sajnos napjainkban ennek nem sok esélye van. A hitelállomány a már említett árfolyam csökkenésével is csökken.
    Az 52%-kal meg van egy kis bibi. Akkoriban úgyanis több nagyberuházás átraktak a MFB-ba. Arról nem beszélve, hogy akkoriban a GDP sokkal magasabb volt, mint a gazdasági válság éveiben.
    Azt mondod, hogy eladósodottságunk nem az árfolyam miatt nőtt. Azért az árfolyamhatás se piskóta. Számoljunk, 100 eurós adósságod van, a forint árfolyama monndjuk 250, akkor az adósságod 25 000Ft, ha az árfolyam 295, akkor már 29 500Ft, máris 4 500Ft a különbség, ennyivel nőtt az adósságod.
    Ja, és figyelmedbe ajánlom:
    http://www.akk.hu/ktgvetesadossag.ivy”
  • 45. v.imre 2012. április 05. 08:59
    „Csak, hogy X_Y is és más is értse, kiegészítem a 39. hozzászólásom végén lévő mondatomat.
    Így: Akkoriban 4-500 milliárd forintot kellett törleszteni, most 3.000 milliárdot! ÉVENTE. Az árfolyam ennyit változott volna?”
  • 44. v.imre 2012. április 05. 08:46
    „X_Y 2012.04.05. 05:03

    Eladósodottságunk nem az árfolyam változások miatt nőtt. Hozzászólásaid tartalmát az olvasó minősíti. Az elmúlt költségvetési évet 1.200 milliárd forint többlettel zárta az ország költségvetése annyival, amennyivel az idén esedékes hitel törlesztés kötelezettségünket áthidaló hitel felvétele nélkül is rendezni tudjuk. Mindez az eredmény az ország azon része teljesítményét dícséri, akik nem csak "dumálni és hablatyolni" tudnak, de készek megfogni a munkaeszköz nyelét is. A kormány teszi a dolgát, meghatározza a termelés feltételeit, és összesíti a részeredményeket. Hogy Te csak nyalókát vagy képes kiosztani hol ennek, hol annak a hozzászólónak, hát, istenem. Bizonyosan cukrász vagy. Vagy ha nem, rossz az ízlelő képességed, nem tudod megkülönböztetni a keserűt az édestől.”
  • 43. X_Y 2012. április 05. 05:10
    „"Egyrészt azért is tetszik, amit a 22. hozzászólásban bubuk is említ, hogy nem a nyugdíjamat rövidítette meg"

    Ne örülj, lehet hogy pár hónap múlva Böske utalványban kapod a nyugdíjadat.
    De egyet se búsulj, lesz aki beváltja neked a böskédet 80%-os "árfolyamon" hogy ki tudd fizetni a villanyszámládat meg a "zinternetet" hogy továbbra is okosakat írogathass...

    Most májustól csak a családi pótlékot meg a lakhatási- és egyéb cuciális támogatásokat adják majd böskében.

    Lesz itt "szabadpiaca" a böske utalványnak, akinek van befektetni való pénze milliós hasznot kaszálhat a böske kp-ra "váltásával"”
  • 42. X_Y 2012. április 05. 05:03
    „38. v.imre 2012.04.04. 21:31

    "És Orbán nem akar hitelt felvenni! Ennyire nem követed az eseményeket? Ennyire nem érted? Csak tartalék lekötés biztosítást szeretnénk kötni egy bizonyos összeg határig arra az esetre, ha összeomolna újra az európai bankpiac. Ha adott esetben nem tudnánk pénzhez jutni a szabad pénzpiacról. "

    Te hol tanultál gazdaságpolitikát: az MSZMP esti egyetemen?

    " Enélkül is képesek vagyunk fizetni, ezért alakította át Orbán az ország pénzügyeit, jól alakulnak a dolgaink. Csak a tőkepiac lehűtéséhez kellene a biztonsági tartalék lekötés az IMF-nél, de nem kell tényleges pénzfelvétel!"

    Ezt közöld talán Fellegivel. hogy ne strapálja magát mert szerinted felesleges :)

    Ez a "jól alakulnak a dolgaink." ez meg külön LOL:)

    Mehetsz átvenni a narancsos nyalókát :)”
  • 41. X_Y 2012. április 05. 04:59
    „39. v.imre 2012.04.04. 22:30

    "Akkoriban 4-500 milliárd forintot kellett törleszteni, most 3.000 milliárdot!"

    Na, most akkor mondd szépen: "Elmúúúúúúúúúúúúúúúúútnyócév"

    Az egy percig ne zavarjon hogy 2010 áprilisban mennyi volt 1 EUR és mennyi lesz majd májusban amikor Orbanescu és Kusza Szem gazdaságpolitikai lufija kipukkad... Lesz itt stabil 320 feletti EUR pár hét múlva...Annak örülj ha nem megy 330 fölé...”
  • 40. ferdzso 2012. április 04. 23:52
    „"v. imre"!: Ha kiesek egy repülőből, 3.000 m magasról, az már mindegy, hogy mi lenne, ha csak 4-500-ról esnék...(Ha nincs, aki hálót feszítsen ki alám.) Akkor sem volt, most sincs....”
  • 39. v.imre 2012. április 04. 22:30
    „Még annyit teszek hozzá az előbb általam beírtakhoz, hogy a cél az, hogy az örökölt 82%-os GDP-hez viszonyított hitelállományunkat levigyük a megkövetelt és célba vett 60%-ra. Nem akarunk újabb hiteleket felvenni az adósságszint tartásához. Mert ennek törlesztésére fordítjuk jelenleg az állami költségvetési bevétel 25%-át. Mennyire kellene ez a pénz más célra, ugye? 2002-ben az akkori Orbán kormány 52%-on adta át a stafétabotot Gy.-nek. Akkoriban 4-500 milliárd forintot kellett törleszteni, most 3.000 milliárdot!”
  • 38. v.imre 2012. április 04. 21:31
    „35.macs 2012.04.04. 17:59
    "...Ja és még egy apróság, nagyon sokan fogunk még rosszuljárni, ha a ma, a picon 8-9%-kos kamattal felvett hiteleket, vissza kell majd fizetni."

    Mondd, Te alszol? Már most kell visszafizetnünk a Bajnai által felvett csődmentő hiteleket, a mostani Orbán kormánynak. És Orbán nem akar hitelt felvenni! Ennyire nem követed az eseményeket? Ennyire nem érted? Csak tartalék lekötés biztosítást szeretnénk kötni egy bizonyos összeg határig arra az esetre, ha összeomolna újra az európai bankpiac. Ha adott esetben nem tudnánk pénzhez jutni a szabad pénzpiacról. Enélkül is képesek vagyunk fizetni, ezért alakította át Orbán az ország pénzügyeit, jól alakulnak a dolgaink. Csak a tőkepiac lehűtéséhez kellene a biztonsági tartalék lekötés az IMF-nél, de nem kell tényleges pénzfelvétel!”
  • 37. hahaha62 2012. április 04. 21:10
    „ÉLJEN A NEMZET GOLYÓSTOLLA---MÉG SZERENCSE-HOGY A NEVÉT HELYESEN TUDJA LEÍRNI-EZ IS VALAMI---NEM?EGY PÁRTKÁDERTŐL??”
  • 36. ferdzso 2012. április 04. 20:53
    „"27, messzegedi": " Szóval, amit mondunk magunkról...." : Élj tovább, együgyű tévhitedben, nem érdemes írnom erre semmi választ.... (Most komolyan!??? Te itt tartasz? : Akkor éljen a f i d e sz ....!)”
  • 35. macs 2012. április 04. 17:59
    „25. v.imre,
    akkor Te boldog ember vagy, mert rajtad kivűl nagyon sokan rosszul jártak. Gondolj azokra, akiknek elvették a nyugdíjmegtakarítását, és ezzel az ő teljes nyugdíjuknak a terhét a majdani aktívakra hárították, akiknek megvonták az adójóváírását, és ezzel csökkentették a jövedelmét, akik nem tudták igénybevenni a teljes gyerekkedvezményt, stb.
    Ja és még egy apróság, nagyon sokan fogunk még rosszuljárni, ha a ma, a picon 8-9%-kos kamattal felvett hiteleket, vissza kell majd fizetni.”
  • 34. Együgyű 2012. április 04. 17:05
    „,,Bélyegzőpárna"
    A szólásszabadság jegyében, ha egyes polgártársaim megengedik, de ha nem akkor is leírom a következőket!
    Lesz itt a Magyar Szent Istváni, Antal Józsefi, Orbán Viktori (I uralkodás) örökségű országban cirkusz!
    Vélelmezem, hogy megszorításokra nem csak az átlag rétegnél kerül sor. A középosztályra nemsokára szintén rá fog járni a rúd. Csak a milliárdosokat fogja, megkíméli a nemzeti felszabadító kormányunk?
    Egy vízió a sok közül!
    OFF.”
  • 33. achilleus 2012. április 04. 16:49
    „Én szeretnék magához az íráshoz hozzászólni. Nagyon egyetértek ezzel a megállapítással: "Schmitt utódjának kiválasztásakor nem árt odafigyelni, hogy olyan, köztiszteletben álló személyre essen a választás, akinek.."

    Vagyis köztiszteletnek örvendjen és ne legyen pártpolitikus. Ilyen kellene, de ennek a követelménynek a korábbi köztársasági elnökök csak részben feleltek meg. Göncz Árpádot először az MDF-SZDSZ paktumnak köszönhetően a "vesztes" ellenzéki SZDSZ jelölhette (az MSZP 1990-ben nem is támogatta), nyilvánvalóan liberális elkötelezettségű volt, köztiszteletet inkább pontosan a funkciójából adódóan szerzett. Első mandátuma lejártakor a "paktum szerint" ellenzéki (MDF-es) jelöltet kellett volna állítani, azonban az akkori 2/3-ad felrúgta a magállapodást, és a liberális-szocialista kormányzat mellé, liberális köztársasági elnököt helyezett (szerintem itt bomlott meg minden kompromisszum lehetősége). Majd jött Mádl Ferenc 2000-ben, egyértelmű jobboldali beállítottságú ember volt, de kezdetben az MSZP is támogatta volna (a titkos szavazás on azonban ellene voksoltak), végül is feles többséggel választották meg. A pártfüggetlen konszenzusos jelölt állítás elve valójában leginkább 2005-ben bukott meg, az MSZP Szili Katalint jelölte, akit az SZDSZ nem támogatott, az ellenzék Sólyom Lászlót, akit előbb a Védegylet, majd az ötletet felkarolva az MDF, végül a Fidesz-KDNP támogatott. Az MSZP az SZDSZ követelése ellenére sem volt hajlandó Szili Katalin jelölésétől elállni, így - sokszori szavazgatás után, az SZDSZ - tartózkodása mellett - Sólyom Lászlót választották meg egyszerű többséggel. 2010-ben Schmitt Pált a "/+-ad simán megválasztotta annak ellenére is, hogy vezető fideszes politikusoknak is voltak ellenvetései (amíg jobb belátásra nem térítek ....). Tehát konszenzusos jelölt lényegében nem volt a rendszerváltás óta (először Göncz Árpád sem volt az! Ezért tart(ott) az elnökök mandátuma augusztusig, mert Göncz Árpád ideiglenes köztársasági elnök volt, amíg az MSZP által kezdeményezett, majd érdektelenségbe fulladt népszvazás meg nem bukott. És ha már a mandátumoknál tartunk, a köztársasági elnököt 5 évre választják, tehát a mostan kinevezendő elnök mandátuma 2017-ben jár le. Ha a Fidesz 2014-ben veszít, aminek nem sok esélye van, akkor az új kormány még 3 évig a most kinevezendő elnök alatt tevékenykedik. Ha valaki arra gondolna, hogy a köztársasági elnök jogköre szűk, akkor figyelmeztetem egy törtszámra: 2/3. ezen is el lehet gondolkodni, vajon jót tett-e magának az ellenzék ezzel az elnökbuktatással, nem erősödik-e a Fidesz-kormányzat azzal, ha a köztudomásúlag a kormány Achilles-sarkának gondolt Schmitt helyett egy "konszenzusosabb" jelölt lesz? (Azzal maximálisan egyetértek, hogy Kövér, és a felsorolt Fideszes vezérek nem jelentenek előrelépést Schmitt Pálhoz képest, ami a társadalmi összelfogadottságot illeti. De bárki is lesz, számíthat támadásokra: Gondoljuk csak el, hogyan kerülhetett fel Sólyom László az MSZP jelöltlistájára, azok után, hogy pozíciójában miféle megítélésben volt része (és viszont) a Gyurcsány-kormány idején. Még annyit az íráshoz, hogy köztársasági elnököt magunknak, Magyarországnak kell választanunk (még ha ne is közvetlenül), és nem az EU-nak, IMF-nek, a Die Pressének. Csak ennyit apró kritikaként, amúgy zömével egyetértek.”
  • 32. nanemaaa 2012. április 04. 15:46
    „27. messzegedi
    Igazad van, elkerülte a figyelmemet a zárójeles történet. Megjegyzem, azt, hogy "mindenkori" nem zárójelbe kellett volna rakni, hanem CSUPA NAGY BETŰVEL kiemelni. Mert a lényeg sajna ebben van. És így teljesen igaz is.
    (kössz az észrevételt....valóban igazad volt)”
  • 31. nanemaaa 2012. április 04. 15:42
    „25. v.imre
    Várj még, mi még nem,tartunk ott. Nyugi, lesz itt is hasonló szigorítás. És szerintem még örülhetünk is, ha annyival megússzuk.
    Egyebekben annak örülni, hogy nem a te nyugdíjadat kurtították meg, hanem csak a magán-nyugdíjpénztári befizetéseket einstandolták el.... ez már nevetségesebb, mint a "dögöljön meg a szomszéd tehene".”
  • 30. bánki 2012. április 04. 15:27
    „Hollósi úr javíthatatlan ,,liberális" étosz! Legalább nem libsi-bibsi !

    ,,Hollósi Zsolt 1968. augusztus 16-án született Kisteleken Hollósi István és Kovács Ilona gyermekeként.

    Főiskolai tanulmányait a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola magyar-történelem szakán végezte 1988 és 1992 között. 1990-től 1992-ig a JATE BTK-n újságírást is tanult.

    1991-ben lett a Délmagyarország című napilap gyakornoka. 1992-1993-ban a Móra Ferenc Szakközépiskola és Szakmunkásképző tanára volt. 1993 és 1996 között a Délmagyarország munkatársaként dolgozott. 1996 óta szabadúszó. 1996-ban a Magyar Hírlap, 1997-1998 között a Népszava szegedi tudósítója volt. 1998 óta a Délmagyarország színikritikusa. 2001 óta a Napos oldal című hétvégi kulturális magazin szerkesztője és a Szegedi Tudományegyetem Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszékén óraadó tanár."

    Kisteleki paraszt gyerek a mi kutyánk kölyke! Vannak körök ahová születni kell !”
49 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sorstársak

"Azt látta, hogy valóban van élet a műtét után." Tovább olvasom