Délmagyar logó

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 11°C | 21°C Még több cikk.

Bringások

"Tök mindegy, hogy teker vagy a gázt nyomja valaki, ha betartja a szabályokat."
Ha ismeretlen faluba téved az ember, a kocsmát már messziről kiszúrhatja: magányos biciklik állnak előtte – várják a gazdájukat. Nem vennék rá mérget, hogy valamennyien kizárólag kapucsínót, kávét és üdítőt fogyasztanak, mielőtt nyeregbe pattannának. Sok, kocsmából hazafelé tartó kerékpáros lett baleset áldozata: ivott, autó elé kacsázott a kétkerekűvel, ami nem volt kivilágítva és láthatósági, fényvisszaverő mellényt sem viselt az illető.

A bicikli veszélyes üzem. Még ha elsőre furán hangzik, akkor is az. A kerékpárutakon ritkán fordul elő baleset, de azért van rá példa. Az igazi veszély akkor leselkedik a biciklisekre, amikor autók között, velük egy úton közlekednek, és nem tartják be a szabályokat, vagy tudatosan szegik meg, vagy nem is ismerik azokat. Ide tartozik a mellény használata, a világítás bekapcsolása, és az is, hogy aki kerékpárra száll, az ne igyon alkoholt. Nos, a most kezdődött rendőri akciónál többek között ezeket ellenőrzik.

Tavaly 16 ezer baleset történt Magyarországon, 3500 esetben volt szenvedő alanya, 50 százalékban pedig okozója is kerékpáros. Mivel egyenlőtlen erők küzdelméről van szó – gondoljunk bele, ha egy száguldó autóval, kamionnal ütközik a biciklis –, a kerekezők sokszor életükkel fizettek figyelmetlenségükért, avagy a járművezetők hibájáért.

Autósként gyakran bosszankodik az ember, amikor padlóig kell nyomnia a fékpedált egy szabálytalankodó biciklis miatt, nehogy elüsse őt. Egyirányú utcában tekernek a forgalommal szemben, átvágnak a zebrán, és a többi. Az is igaz viszont, hogyha kerékpárral közlekedik az autós, akkor a járművezetők szabálytalanságai bosszantják fel, másképpen látja a közlekedés szereplőit. Egyébként tök mindegy, hogy teker vagy a gázt nyomja valaki, ha betartja a szabályokat sokkal kisebb az esélye annak, hogy balesetet szenved. És reménykedhet benne, hogy a többiek is erre törekszenek.

Olvasóink írták

  • 4. ifj. Nagy Gábor 2011. április 06. 09:08
    „2. unknown

    A láthatósági mellény lakott területen kívül is csak korlátozott látási viszonyok között kötelező, ez biztos.

    Hogy egyébként nézhetik-e, hogy nálad van, arról a saját véleményem az, hogy nem, főleg városban...”
  • 3. balihoho 2011. április 05. 17:18
    „A jegyzet írójával teljes mértékben egyet értek! Sajnos kevés a bicajosokkal foglalkozó fórum, elsősorban az ismeretterjesztő. sajnos új veszélyként jelent meg a városokban, a túlterhelt, két három személlyel terhelt, elektromos kerékpár! A szabályszegő sok esetben nincs tudatában annak, hogy az így túlterhelt kerékpárnak, bár a hajtó motor bírja, előnytelenül megváltozik a menet tulajdonsága. Az ilyen, felnőtt utast is szállító elektromos kerékpáros, robogós, saját és mások biztonságát is veszélyezteti.”
  • 2. unknown 2011. április 05. 14:40
    „Kedves 1. ifj. Nagy Gábor lenne egy kérdésem, Te tudod bizonyosan az egzakt választ. Jól tudom-e, arra kérdeznék rá, hogy ugye a láthatósági mellény viselése a településen belül nem kötelező, csak a településeken kívüli utakon? Településen belül sem kell azt például csomagként magunkkal hordozni mintegy a kerékpár kötelező tartozékaként. Az más kérdés, hogy viselése ajánlott.”
  • 1. ifj. Nagy Gábor 2011. április 05. 11:24
    „"A királynét megölni nem kell félnetek jó lesz ha mindenki egyetért én nem ellenzem."

    Ez a klasszikus kétértelmű mondat jutott eszembe a cikk több megállapítását látva. Mert le vannak írva dolgok, amelyek tulajdonképpen majdnem igazak, de senki nem úgy fogja értelmezni őket...

    "A kerékpárutakon ritkán fordul elő baleset, de azért van rá példa."

    A kijelentés ebben a formában igaz, de roppant félrevezető. Mert annál gyakrabban van baleset ott, ahol a kerékpárút keresztez egy útestet. Városban ilyen pontok néhány száz méterenként vannak. Tehát hiába biztonságos a kerékpárút, ha egy saroknál messzebb megyünk rajta, akkor már ott leselkedik a kerékpárosra a fokozott balesetveszély. A delmagyar.hu is beszámolt már több ilyen esetről (Dóm tér sarok stb.).

    "Az igazi veszély akkor leselkedik a biciklisekre, amikor autók között, velük egy úton közlekednek, és nem tartják be a szabályokat, vagy tudatosan szegik meg, vagy nem is ismerik azokat."

    A kijelentés ebben a formában igaz, de roppant félrevezető. Mert a második részét kell hangsúlyosan értelmezni, tehát nem az autók között biiklizés veszélyes, hanem a szabálytalanul történő (autók között) közlekedés.

    "Az is igaz viszont, hogyha kerékpárral közlekedik az autós, akkor a járművezetők szabálytalanságai bosszantják fel, másképpen látja a közlekedés szereplőit."

    A kerékpár is jármű, a kerékpáros is járművezető, csak a miheztartás végett, mert a leírt mondatból nem derül ki egyértelműen, hogy a jegyzet írója tudja-e ezt...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Stoppos bizalom

"Az utak mellett szinte húszméterenként integettek fiatalok, a "beállásnak" íratlan szabályai voltak." Tovább olvasom