Délmagyar logó

2017. 12. 18. hétfő - Auguszta -4°C | 3°C Még több cikk.

Csak egy mozdulat

"Magyarázat mindig van: idegesít, szorít, elfelejtettem, nem érdekel, csak városon kívül kapcsolom be, úgyse ér semmit."
Rendőrségi sajtóközleményekben rendszeresen olvassuk, hogy a balesetek sérültjei, áldozatai be voltak kötve az autóban, vagy nem. Sajnos az utóbbi is gyakori. Elég csak a múlt hétvégi, földeáki úti esetet felidézni, amikor a kocsi többször átpördült, majd egy vizesárokban, fejjel lefelé állt meg. Sofőr és utasa a helyszínen meghalt. A rendőrség információi szerint nem használták az övet – persze azt senki nem jelentheti ki, hogy túlélték volna, ha bekötik magukat. De talán nagyobb esélyük lett volna, hiszen az átforduló kocsiban az öv az üléshez szorította volna őket.

Számos olyan esetről hallottunk már, ahol viszont egyértelmű volt: a biztonsági öv életet mentett. Egy svéd autógyár feltalálója 1959-ben alkotta meg a hárompontos övet, amit saját gyártmányaikba azonnal be is szereltek. Az azóta eltelt több mint ötven évben megbecsülni sem lehet, mennyien köszönhetik neki az életüket. Semmibe nem kerül bekapcsolni, az utcán járva mégis tízből legalább négy-öt sofőrt látunk, aki tesz az egészre. Az anyósülésen és hátul utazókról már nem is beszélve. Magyarázat mindig van: idegesít, szorít, elfelejtettem, nem érdekel, csak városon kívül kapcsolom be, úgyse ér semmit. Közben a helyszíni bírság egyre többe kerül, hiszen míg most 10 és 30 ezer forint közti bírságra számíthat az övet nem használó autós, júliustól akár 300 ezerről is szólhat a csekk.

Önámítás legyinteni, és (megint) a rendőröket szidni, hogy csak a bevétel miatt szállnak rá az autósokra. El kellene végre fogadni: ez a szabály értünk, és nem ellenünk van. A büntetés pedig azért ilyen magas, mert az évek alatt bebizonyosodott: a szép szó, a felvilágosító film, az óriásplakát a sofőrök és utasok egy részénél semmit nem ér.

Olvasóink írták

  • 6. pistike27 2011. január 20. 21:54
    „nem olvassa mindenki a magyar közlönyt - godolom igy nevezik, ezért nagyon helyes, hogy valaki ismerteti a jogszabályokat velünk ezért dicséretet érdemel nem kritikát, nem mások nem tudásán kell az ügyvédeknek megélni. azok akik a szabálysértők szerint bátortalanok azért közlekednek bekötve. sokan azért nemkötik be az övet mivel ugy gondólják azáltal emelik tekintélyüket a közönséges halandókkal szemben és ezer kifogást találnak az őv használata ellen, nagyon helyes a 300.000 forintos büntetés ha a szép szó nemsegit majd segit a büntetés, akinek kevés a fizetése tartsa be a szabályokat !!!! ne panaskodjon. természetesen szigorubban kell büntetnia vezető mobilozását, gyorshajtását, gyalogátjáró előtti kerülését. nagyon sajnálatra méltó, hogy a gyalogosoknak nincs közlzkedési kulturájuk és őket ezért senki nem bünteti , minennapi állado a legszigorubban büntetést érdemlő gyalogos viselkedés mivel - gondólja a zebrán neki van előnye látja, hogy jön az autó már egészen közel van ő nagybőlcsen felfelé néz az égre és rá ront a zebrára, az ilyen gyalogosokat nem sajnálni hanem büntetni kell, nem a vezetőt kárhoztatni, ha szol neki a vezető a felelet: " b....az anyját fékezzen " az ilyeneket elkell küldeni kecskepásztornak nem városban tartani. az ilyen példákat minden zebrán álandóan lehet tapasztalni sajnos az ilyen viselkedés nem az egyszerü halandókra jellemző. én nem kezdő vagyok, már 50 éve vezetek még soha büntetve nemvoltam.”
  • 5. marque 2011. január 20. 18:52
    „300 ezer forint, persze. Azért kár a fizetést adni neked, kedvesem, hogy ilyen badarságokat írjál. Két év múlva meg kivégzik a rendőrök azt, aki nem kapcsolta be?!?”
  • 4. mazsolaszolo 2011. január 20. 16:32
    „Deszkás! Nem dolgom egy ojságíró védelme, de azért az eszembe jutott, hogy gondolod, hogy azzal érdemes vitatkozni, aki csak símám leírja azt, amit mások kötelező erővel megalkottak, mint rendeletet? Miért nem veszekszel a Fidesszel? Bár, szerintem ebben a kérdésben abszolúte igazuk van.

    A magas büntetési tétel pedig azért kell, mert sok ember alapból brahira venné az egészet és nem érné el a jogszabály a kívánt hatást. Magyarul: kis pénzbírság esetén kiröhögnék az egészet, és ugyanúgy csinálnák tovább. Semmi változás. De ha nagyobb zsetont kell leeemlni a családi kasszából vagy a saját számláról, akkor nagyobb esély is van arra, hogy legközelebb időben eszébe jut, hogy be kell kötnie magát - és szorgalmazni, hogy az anyósülésen ülő is tegye ugyanezt, mert lehetséges, hogy otthon is büntetni fogják, ha nem teszi. Itt a dojcsok büntetik, az tuti.”
  • 3. mazsolaszolo 2011. január 20. 16:25
    „Ha tízből 5 beköti, akkor az már nagyon is haladás! Amikor én számolgattam tavaly nyárom, unalmamban a buszra várva a Tisza Laján a Centrum előtt, akkor az átlag az volt, hogy 10-ből 8-9, rosszabb esetben 10-ből mind a tíz bekötetlen volt. Ha valaki be volt kötve, az majdnem mind nyugati rendszámú autós volt.
    Itt fordítva van: alig-alig látok olyan embert, aki nem kötné be magát. Mert kedves az élete.

    Egy ismerős öccsét vesztettük el nemrégiben, aki soha nem volt hajlandó bekötni magát. A asszony sem. A gyerek hátul ült a gyerekülésben, az megúszta néhány karcolással. A nő rokkant lett, a srác (harminc se volt) azonnal halott. A gyerek ötévesen lett félárva. Az út tökéletes, nyár, sehol egy porszem, sehol egy másik autós, de ő dzsalt ezerrel és nem volt bekötve.

    Csak helyeseni tudom, hogy komolyabban odafigyelnek erre a jelenségre.”
  • 2. deszkás 2011. január 20. 15:42
    „Kedves újságiró nő! Egyetértünk,értünk van a szabály DE én vitatkoznék önnel a büntetési tétel összegét illetően.Gondolja normális az összeg kiötlője? Hol van ilyen büntetési tétel a bér arányaihoz képest? Tudjuk a cca 14 milliárdos birságból kb 7 milliárdot fizettek be. Vajon miért?A sokkal súlyosabb ittas vezetés miatt kiszabott " büntetésekről" sincs tudomásunk: hány jogsi bánta már az ittas vezetést? De még nagyobb hiba CSAK A MAGYAR rendszámú( na néha azért külföldi is aki a csekket el is hajithatja) gk vezetőket cseszegetni. Tudom majd 2013ban és addig??????”
  • 1. mattil 2011. január 20. 12:35
    „Jelenleg nincs autóm, de 2002-ig szinte mindenhova egy kispolszkival jártam. Az övem mindíg be volt kötve, ami miatt persze sok ismerősöm ugratott, pláne, hogy a kisautóban csak a legegyszerűbb biztonsági öv van beszerelve, semmi övfeszítés vagy egyéb modern dolog. Aztán egyszer a Bajai úti benzinkútnál hátulról belémrohant egy kisteherautó.
    Láttam a tükörből, hogy a teherautó söfőrje nem nagyon figyel, hanem a szomszédjával beszélget. Próbáltam azért elkerülni a dolgot, de mivel előttem is voltak, szemből meg jöttek, ráadásul az előttem haladó fékezett, kénytelen voltam én is fékezni. A teherautó olyan 40-es sebességgel csapódott belém, a kisautó először megtanult repülni, majd átpördült párszor és ripityává tört. Én meg annyit érzékeltem, hogy amíg repült és pörgött az autó, addig én előredőltem, majd hirtelen úgy visszavágott az ülésbe az öv, hogy mozdulni sem tudtam volna.
    No egyből rohant is oda mindenki én viszont sértetlenül szálltam ki és én voltam a legjobban meglepődve amikor láttam, hogy az autóm teljesen összetört nekem viszont semmi bajom nem lett. A teherautó sofőrje egyből elismert mindent kitöltötte a papírokat. És még később is többször meglátogatott otthon hogy megkérdezze tényleg nincs-e semmi bajom? Ő még talán jobban megijedt mint én, de tényleg nem történt semmi bajom és ezt a bekötött övnek köszönhetem. Ha nem lettem volna bekötve szerintem úgy repülök ki a szélvédőn keresztül mint ahogy az a nagy könyvben meg van írva.
    Azóta is bekötöm az övet mindíg ha vezetek, és nagyon háklis vagyok arra, ha valaki nem hajlandó bekötni, hiszen nekem már saját tapasztalatom is van arról, hogy milyen sokat jelenthet egy ilyen egyszerű öv is mint ami a régi szocialista autókba szereltek annó.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tankcsapda

"Üzemanyagárak tekintetében Magyarország a térség éllovasa lett." Tovább olvasom