Délmagyar logó

2017. 11. 23. csütörtök - Kelemen, Klementina 3°C | 13°C Még több cikk.

Csokimikulás

"Multikulturálisan korrekt módon megfér az áruházban a halottak napi tömegmécses, a halloweentök meg a rituális mikulásevés csokifigurája, s az egész globális cucc mellett a „karácsonyi nagy kedvezmény" felirat."
Megérkeztek boltjainkba a csokimikulások. Üresfejű barátainknak, amelyek adventi színekben tündökölnek a pultokon, az lenne a piaci hivatásuk, hogy kereskedelmileg előrehozzák nekünk a téli ünnepi időszakot, s lehetőleg októberi fizetésünkből már megindítsák a karácsonyi költekezést.

A csokimikulások október végi dömpingjét egy kicsit sem zavarta, hogy Mikulás napjáig több mint egy hónap van hátra. Multikulturálisan korrekt módon megfér az áruházban a halottak napi tömegmécses, a halloweentök meg a rituális mikulásevés csokifigurája, s az egész globális cucc mellett a „karácsonyi nagy kedvezmény" felirat, valamint
a vásárlóvallás ünnepkörének egyéb kellékei. Hogy az adventi várakozás kezdetéig még van majd egy hónap, s az adventi várakozásnak annyi köze van a vásárláshoz, mint Jézusnak a kufárokhoz, az a kereskedelmi stratégiákban áthidalható tényező. Lám, a fejlett Japánban például senki sem akadékoskodik ilyesmin. Az olyan vallási ünnepeket, mint a karácsony, szépen, díszesen, kereskedelmileg ünneplik meg, senki sem gondolja, hogy az áruházban felállított fenyőfa az ünnep lényegével ellenkezik, arról pedig szó sincs, hogy az együgyű csokimikulások hada mintha kaján tükröt tartana a derék japánok elé, arról, hogy milyen is egy konzumnemzet. Sőt a fejlett Japánban talán még Jézus nevét sem ciki kimondani.

A kereskedők kézbe vették a karácsonyi ünnepkört. Nem csoda, hiszen a felmérések szerint kiemelkedően sokat költünk decemberben, a fizetésünkhöz képest többet, mint a nyugat-európai országokban. A felmérés azt is elárulja, hogy nem jólét kérdése a karácsonyi ajándékokra költött pénz mennyisége: az új piaci körülmények között Oroszországban jóval nagyobb a költés, mint Hollandiában. A piackutatók arra is rájöttek, hogy a karácsony előtti tömegben végzett ajándékvásárlás több költést már nem eredményez, a vásárlók egy része átszokik a „kora karácsonyi" kedvezményekre.

Ameddig vásárlási hajlandóság van, az ünnep is nyúlik. A csokimikulások piaca egyszer talán akkora fejlődésnek indul, hogy megjelenik a Szent István-napi csokimikulás is.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az adós szomszéd

"Halványan érzi a magyar ember, hogy talán az lenne az öntudatos polgárhoz méltó, ha megtiltaná a… Tovább olvasom