Délmagyar logó

2017. 06. 24. szombat - Iván 21°C | 33°C Még több cikk.

Dízelkerékpár

JEGYZET - "Egyre kevesebb honfitársunknak lesz pénze üzemanyagra, és kényszerből vált négyről két kerékre, télvíz idején is."
Közlekedni kell. Mert otthon ülve, még az internet egyre valóságosabb virtuális világában sem intézhetünk el mindent. És arról se feledkezzünk meg, egyszer „oda", haza is eljutottunk valahogy. Sejthető, nem szobakerékpárral.

A szárazföldi helyváltoztatás több formája ismert, mehetünk gyalog, biciklivel (elektromos verziójával is), segédmotorral, motorral, autóval, illetve a tömeggel tartva villamossal, autóbusszal, vonattal. A döntés és az okok egyéniek: egészséges, olcsó, gyors, kényelmes, praktikus – ahány ember, annyiféle. A Dél-Alföldön, Csongrád megyében népszerű a bringa, Hódmezővásárhelyen fő közlekedési eszköz, viszont a kerekezés nem téli „sport": tengelyig hóba süllyedve, jégbordákon egyensúlyozva, vacogva keveseknek van kedve tekerni. De kampányolnak mellette, igyekeznek népszerűsíteni. A cangások alaposan felöltözhetnek, van ülésmelegítő, biciklis poncsó, használhatunk síkesztyűt, havazáskor munkavédelmi szemüveget, és létezik már „ebben a műfajban" is téli gumi. Ráadásul az utóbbi napokban egyre több nagyvárosban – Budapesten, Miskolcon, Nyíregyházán – rendeltek el szmogriadót. A légszennyezettséget jelentősen növelik a kipufogógázok –, s űrmagasságba szökött az üzemanyag, főként a gázolaj ára. Míg kerékpárral – hivatalosan szólva – a károsanyag-kibocsátás zéró. Esetleg egy-két zaftosabb káromkodással, gyalogosokat, autósokat korholva szennyezhetjük környezetünket, de ezért még nem rendelnek el riadót.

A döntés könnyű, ha egyirányú utcába kerülve nincs más választásunk. Nem mehetünk másfelé. Nincsenek illúzióim, annyira környezettudatosan nem élünk, hogy a növekvő, terjedő szmog miatt hagyjuk garázsban a kocsinkat. Viszont elképzelhető, egyre kevesebb honfitársunknak lesz pénze üzemanyagra, és kényszerből vált négyről két kerékre, télvíz idején is. Intettek, ne legyek negatív, keressem a történések pozitív oldalát. Megkísérlem: a kormány azért emelte a jövedéki adón keresztül a gázolaj árát, hogy óvja egészségünket, környezetünket. Reméljük, ez sikerül.

Ha nem, hát magyar módra reagálunk-mulatunk, és nem ülünk vissza az autóba télen sem. Inkább dízelkerékpárra pattanunk, és azzal járunk. Vagy marad a szobabringa.

Olvasóink írták

• 6. Büfékocsi 2011. november 04. 21:39
    „Nembaj már nem kell sokat aludnunk, és nekünk magyaroknak nagyon jó lesz! Mert itt a UNIÓ és az ugye meg akar bennünket is menteni, leginkább saját magunktól. Ezért cserébe pedig nagyon sok pénzt akar ideadni nekünk. Szóval nyugalom, nemsoká nagyon jó és szép lesz az élete mindenkinek, persze aki minderre igényt tart. És akkor vehetünk pl. dízel kerékpárt is, ami egyelőre még nincs, de ha a technikai ilyen rohamléptekkel halad előre, és ahogy látni lehet már a jövő villanyautóit is benzin és gázolaj fogja majd hajtani, akkor itt bármi elképzelhető. Hehe....csak vicceltem!”
  • 5. muhelyiek 2011. november 04. 18:50
    „Sokan járnának télen is "keróval",köztük én is,de sokszor "lábbusszal" is isten kísértése! Az út ,a járda és a kerékpárút sincs letakarítva,így már örülhetünk annak,ha egyáltalán esések nélkül hazaérünk. Dízel kerékpár??!! Még mit nem?!! Nagyon drága,úgyhogy marad a "zsíroskenyérgőz,lilahagymával".”
  • 4. berkabela 2011. november 04. 17:38
    „A mélyépitő iparban dolgoztam 1960-ban,amikor 70 fillér volt egy lityi gázolaj.A földmunkagépek egy halastavat épitettek Békés és Mezőberény között - órabérben.A beirt, elszámolt üzemóra duplája volt a ténylegesnek.Igy aztán,hogy stimmeljen a norma szerinti fogyasztáshoz a higitott üzemóra,-ástak kotróval egy nagy gödröt,és 30-40 db 200 l-es hodó gázolajat engedtek bele.Dózerrel betemették és minden oké volt.(Néha rémálmaimban még visszatér...)”
  • 3. jq 2011. november 04. 15:36
    „A téli szmog nem a kocsiktól van, hanem a szilárd tüzelőktől (pl. szén) Lásd még losangelesi illetve londoni szmog
  • 2. klj_54 2011. november 04. 10:54
    „Kimaradt a gázolaj, mert a motor négyütemű diesel volt.
    sorry”
  • 1. klj_54 2011. november 04. 09:11
    „Csak a dízelkerékpárra reagálok.
    Anno 1971-ben tettem szakmunkás vizsgát.
    Abban az évben olvastam az "Univerzum" című lapban, hogy Indiában gyártottak olyan motorkerékpárt amely 2 liter fogyasztott 100 Km.-en.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Adatbánya

"Kérdezőbiztos volt a talpán, aki könnyedén eloszlatta a kételyeket." Tovább olvasom