Délmagyar logó

2017. 10. 17. kedd - Hedvig 9°C | 23°C Még több cikk.

Egyenkapuk

"És Szegeden is azt hihetjük, mint az ország, s az unió egész kelet-európás szegletében – közel sem várostervező mérnökök, építész irodák alakítják a város képét. Sokkal inkább a beruházásra képes vállalkozások formálják képükre a várost, mint megtették azt az egész fejlettnek mondott világgal."
Nemrégiben több év után először látogattam el Szolnokra. Este borult már a városra, közút mentén álló lámpák szórták a fényt. Ha nem tudom, hová igyekszem, akár órákig is agyalhattam volna – mégis, melyik magyar megyeszékhely határában araszol a kocsim? Szupermarketekből fonják ugyanis már ott is a városkapuba kapaszkodó kerítést. Meg sem említem nevüket, hiszen pontosan azok a cégek vásárolták fel ott is a telkeket, amelyek Szeged pesti úti bejárójánál reménykednek a vásárlók rohamában.

És éppen azok, amelyek a Dunántúl, a Duna–Tisza köze, a Tiszántúl minden nagyobb településén gyökeret vertek már, egyenruhába öltöztetve a külvárosokat az egyébként is világcéges logókkal uniformizált világunkban. Ebből a sorból, úgy tűnik, Szeged sem lóghat ki, így aztán megtaláljuk Csongrád megye székhelyén a többi „modern" városbejárós kelléket is. Így a XXI. század legfontosabbnak ítélt kötelezettségére, a vásárlásra ingerlő, csalogató óriásplakátokat, a kisebb, de mindenképp fejlődő gazdaságot hirdető cégek, káefték, béték reklámtáblácskáinak erdejét.

És Szegeden is azt hihetjük, mint az ország, s az unió egész kelet-európás szegletében – közel sem várostervező mérnökök, építész irodák alakítják a város képét. Sokkal inkább a beruházásra képes vállalkozások formálják képükre a várost, mint megtették azt az egész fejlettnek mondott világgal.

Hogy jó ez, netán sírni való? Mondjuk inkább: ez tény, amivel nemigen tehetünk mást, mint elfogadjuk. És persze keressük a városkapuk környékére építhető kiskapukat, amiket már szegediesre (szolnokiasra, pécsiesre, kassaiasra, krakkóiasra) formázhatunk. Aztán a siker hol kisebb, hol nagyobb.

Pest felől érkezve akár tapsikolhat is a szegedi, hiszen az autópályáról város felé kanyarogva a biztató jövő jeleivel (lásd: tovább építhető autópálya, ipari park) szembesülhet. Míg mondjuk a Bajai, netán a Szabadkai úton befutva azon törhetjük a fejünket, vajon a sok ezer milliárdos uniós pénzből jut-e végre vasúti felüljáróra? Oda, ahová úgy ötven évvel ezelőtt kellett volna kétszintes kereszteződést építeni? Az összkép Szeged kapuiban mindenesetre más, mint tíz éve volt. Még akkor is, ha ésszel fel nem fogható: ugyan meddig állomásozik még ideiglenesen a szovjetek több mint másfél évtizede nem lakott romos laktanyája Szeged határában?

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Biopolisz-mozaikok

"A mozaikképhez hasonlatosan születő szegedi biopolisz centrumában az egészségipari projekt áll. Ez… Tovább olvasom