Délmagyar logó

2017. 01. 16. hétfő - Gusztáv -5°C | 1°C

Eladni a várost

"Ha Szegeden biotechnológiai cégek virágozhatnának, a városnak lenne jövője. Lakóinak pedig minőségi élete."
Uniós csatlakozásunk előtt másfél évvel már nagyon szorítónak érezte az időt Dudits Dénes szegedi akadémikus. Ha uniós tagként fogalmunk se lesz róla, merre akarunk haladni, miként kívánjuk kihúzni saját hajunknál fogva saját magunkat a kátyúból, akkor nekünk annyi; ha még le sem tudjuk írni, mire szeretnénk pénzt kapni, akkor nem is kapunk – gondolhatta, ha sokkal pontosabb szavakkal is. Ezért a nyilvánosságot is segítségül hívta, hátha így nem ítéltetik örökös bolyongásra a hivatalosság útvesztőiben város- és régiómentő elképzelése.

Ennyi idő után azt mondanám, az ő szóleleménye – biopolisz – bizonyult eddig a leghasznosabb ötletnek. Szép szó, jó szó, még akkor is, ha évtizeddel a születése után sem sokan értik. Nincsenek tisztában a jelentésével. Itthon. Mert Európában nagyon is értik. Szeged, a biopolisz – csak ennyit kell mondani, és külföldön nagy biztonsággal egyből eltalálják, hogy – bioiparról van szó. Olyan városról, ahol „ráfeküdtek" a modern biológia észvesztően gyorsan gyarapodó tudásának mindennapi hasznosítására. Franciák, skandinávok, németek bólogatnak: jó választás, trendi dolog, végtére az egész világ errefelé, az emberek életminőségét javító fejlesztések felé feszül neki a teendőknek. (Tegyük hozzá, reméljük, még mindig, legföljebb úgy értik: az a régi-új nagy kérdés is az emberi életminőség része, hogy a Föld lakóinak legyen mit enniük.)

A világ gazdagabb részein tudják, hogy a tudomány napi „felhasználásához" csúcstechnológia kell. A termék, amit valamely tudományos eredmény, majd szabadalom révén gyártani és használni lehet, nagy értékű, nagy a piaca, drágán lehet eladni. A bioipar jó ipar, van jövője. Ha Szegeden biotechnológiai cégek virágozhatnának, a városnak lenne jövője. Lakóinak pedig minőségi élete.

Most ne rágódjunk azon, mire alapozta a szegénységből való „kitörési ötletét" a növénybiológus akadémikus, fogadjuk el, volt alapja-oka, hogy biopolisznak kiáltatott ki Szeged. Mert ez történt: kikiáltottuk, a jól csengő elnevezés sláger lett a médiában – megvalósítva a városmarketing egyik feltételét. Ezt akartuk, eladni a várost: megmutatni, hogy itt egy jó terv, kérünk hozzá pénzt, és megcsináljuk.

Hétköznapi szemlélő szerint sokkal több nem is történt, mint az, hogy immár ország-világ tudja: ha Szeged, akkor biopolisz. Tessék elhinni, ez nem kevés! „Ráadásul" jött pénz a hívószóval jelzett programokra, nyert az egyetem a tudásközpontokra a pólusvárosban. De valóban nincsenek még itt a vágyott gazdag high-tech cégek, csak a „kicsik" dolgoznak erejüket megfeszítve.

De korai lenne még föladni.

Olvasóink írták

  • 2. Tóth Lajos 2008. április 30. 11:36
    „Amit drágán lehet eladni az az emberek többségének -akik a létminimumon a városban élnek-nem jó mert nem tudják megfizetni ! Az egészség megőrzése szempontjából ugyanakkor nagy jelentőséggel bír.Gazdasági fellendülést pedig csak a termelőnek és a kereskedőnek hoz nem az átlag lakosságnak.E két területen dolgozók körmére igazán ránézhetne jobban az APEH !! / Piaci mérlegelés,számlaadás,adóbevallás stb./
    Pándy L-nak:A kultúra kicspta a biztosítékot talán hogy másokat a véleményük kifejtése miatt lehülyéz? Ma a falusi csirkéiket és a gyümölcseiket adómentesen drágábban adják mint bármely más Európai országban!Kérem ezen is gondolkodjon el.”
  • 1. pándy lajos 2008. április 26. 20:31
    „biotechnologiát kitiltani.kizárolag bio -tönkreteszitek a falusi csirkéinket is meg a gyümölcseinket-egyél haribót hülye”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Névnapi ajándék

"Egyet azonban sohasem fogok megérteni: miért és milyen fantáziát látnak egyesek a magyar… Tovább olvasom