Délmagyar logó

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 5°C | 16°C Még több cikk.

Elefánt a volán mögött

"A többség tesz a KRESZ-re! Ez nem csupán benyomás, a Goodyear felmérése szerint a 20 és 50 év közötti magyar sofőrök 70 százaléka nem tartja be..."
„Szörnyű, mennyi szabály! Egy egész élet sem elég rá, hogy valamennyit megszegje az ember!" – kiált föl a „szőke nő" – a vicc szerint – a KRESZ-tanfolyamon.

Csöppet sem vicces: a még érvényes, de krisztusi korú, mert 33 éves közlekedési szabályrendszer 67 paragrafust és több száz bekezdést, meg legalább kétszáz ábrát tart szükségesnek ahhoz, hogy az egyre növekvő forgalomban forgolódók biztonságban érezzék magukat. Az ijesztően vaskos könyvre pillantva üdítő fölidézni: az első szabálykönyv mindössze 11 oldalas volt, 55 paragrafussal.

A számoknál és Mák László KRESZ-történeti kurzusánál maradva: az első karambolt 1834. július 29-én az angliai Paisleyben okozta „önjáró gépkocsi" – a balesetnek 3 halálos és 25 sérültje volt. A mai „tűzszekerekhez" hasonlatos robbanómotor először 1896-ban Nagy-Britanniában lett tragédia főszereplője: 2 halálos áldozatról tud a krónika. Az úttörő hazai szabálykönyv „Automobil közlekedési rendészet" címmel 1926-ból való. Az „őskresz" például a sebességhatárról csak annyit mondott: „biztonságos" legyen, mert „a túlzott sebességgel haladó vezető nem ura, hanem szolgája a mechanizmusnak". Az intelem ma is érvényes.

Kevesebb közlekedési szabály több lenne, ha azokat betartanák az úton járók – magyarázta kedvenc gépjárműoktatóm. Miközben mazsolaként a volánba kapaszkodva görcsösen igyekeztem sofőrré lenni, Feri bácsi nyugodt hangon magyarázott. A KRESZ tízparancsolatát az emberi együttélés általános szabályaiból vezette le. Azóta sok év eltelt, de ma is úgy indulok, ahogy ő mutatta: SIKK-esen – sebesség, irányjelző, körültekintés, kézifék. Naponta ingázom a 47-esen, mégis a kényelmet és a biztonságot favorizálom. Mit bánom én, hogy ezért az elefánthoz hasonlítanak – a magukat gazellás gyorsaságúnak és a rókás trükközőnek minősítő (nem is úriember) úrvezetők.

A többség tesz a KRESZ-re! Ez nem csupán benyomás, a Goodyear felmérése szerint a 20 és 50 év közötti magyar sofőrök 70 százaléka nem tartja be a KRESZ-t, feszülten és türelmetlenül vezet.

Most, hogy frissítik és közvita tárgyává teszik a már legalább hússzor módosított KRESZ-t, biztosra vehetjük: még több szabály lesz. Ám az ősi bizalmi elv marad: mindenki abban a tudatban vezet, hogy hozzá hasonlatosan mások is betartják a közlekedési szabályokat. Ez együttműködésre kötelez. Meg elefántos biztonságra.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ki a felelős?

"Tanulságos az iskolarobbantással fenyegetőző nyolcadikos makói fiú ügye – valóságos kis… Tovább olvasom