Délmagyar logó

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 5°C | 16°C Még több cikk.

Értékarányok

JEGYZET - "Lehet itt olyan értéket teremteni, ami nem csak a Kárpát-medencében érdemel figyelmet."
Miközben patinás nyugati lapok elszörnyedve elemzik a rossz időket idéző vér és rög szimbolikát, a magyarországi turulkonjunktúra történelmi, kultúrpolitikai hátterét, szerencsére maradtak nemzetközi figyelmet keltő olyan hazai kezdeményezések is, amelyeket egyértelmű rokonszenv övez. Ilyen a szegedi Armel-operafesztivál is, ami persze nem a kortárs darabokat a helyszínen megnéző kétezer ember miatt fontos, inkább ezért, mert azt is jelzi: a totális elhülyülés, provincializálódás idején is lehet itt olyan értéket teremteni, olyan szövetséget kötni, ami nem csak a Kárpát-medencében érdemel figyelmet.

Szeged évente 40 millió forinttal száll be a 200 milliós költségvetésű Armel-fesztiválba – bár ez az összeg jelentősnek tűnhet, ha valaki nagy utánajárással készítene egy korrekt elemzést, abból feketén-fehéren kiderülhetne: megéri. Egyszerűen azért mert jóval többet hoz. A közel negyven országba sugárzó francia Mezzo csatorna rendszeresen beszámol a fesztiválról. Mint ahogyan Európa legnagyobb kulturális tévéje, a 160 millió nézőt elérő ARTE, amely már harmadik éve főszerepet játszik abban is, hogy online akár világszerte láthassák az öt versenyprodukciót. Az elmúlt öt évben olyan komoly világlapok – The New York Times, The Wall Street Journal – és rangos szakmai orgánumok – Opernwelt, Opera News – foglalkoztak a fesztivál kapcsán Szegeddel, amelyek korábban évtizedenként ha egyszer leírták a város nevét. Ha az így megkapott lapfelületeket, műsorperceket hirdetésként vásárolta volna meg a város, ugyanennyi pénzből töredéknyi és kevésbé elegáns reklámhoz jutott volna.

A következő napokban Újvidékről, Pozsonyból, Plzenből és New Yorkból érkeznek 60-200 tagú együttesek Szegedre; a zsűri tagjaként itt találkozik a nemzetközi operavilág több neves szakembere, beszélget szakmáról, művészetről. Ha a fesztivál nem is köti le az utóbbi években szépen fölfutott helyi szálláskínálat teljes kapacitását, sokat lendít a főszezonon kívül elég gyér forgalmon. Közben Avignonnak, a franciák világhírű fesztiválközpontjának és az Európa kulturális fővárosa 2015 projektre készülő Plzennek is megtetszett a Szegeden felnevelt szépreményű „gyermek". Ha vendégnek hívják, az nekünk is jó. De ha már ennyit áldoztunk rá, nagy kár lenne, ha végül máshol bontakoztatná ki a tehetségét.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fő a fejünk

"Az ember azt hiszi, csak azt kell kifizetnie, amit elfogyaszt." Tovább olvasom