Délmagyar logó

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 0°C | 7°C Még több cikk.

Értékeink

"Állíthatja a tanár, hogy a tudás és a tisztesség elvont és közvetlenül nem kifizetődő elvei fontosak, amikor a diákja éppen az ellenkezőjét tapasztalja az életben?"
Ian McEwan brit író egyik kitűnő regénye azzal indul, hogy egy síró gyermekkel elszabadul egy léghajó, amit egyetlen ember igyekszik visszatartani. Hamarosan segítségére siet egy csoport, a kötelekbe kapaszkodva próbálják féken tartani a ballont, de egy szélroham felkapja azt. Hatan lógnak a köteleken, és dönteniük kell, hogy eleresztik-e. Öten eleresztik, egy embert pedig felkap a léghajó, s már a magasból zuhan le. Terheli-e felelősség a kötelet eleresztőket a kötelet szorongató emberrel szemben? Ez a dráma magva.

Hadd hozzam elő annak az óvónőnek az esetét, aki úgy érezte, a gyerekekre kevéssé hatnak a magyar népi kultúra dalai és mondókái, s egy reményvesztett próbálkozással rap stílusú dallamra tanított mondókákat. Úgy érezte, ha a hagyományos értékeket sem a család, sem a sokat nézett televízió nem közvetíti a gyerekeknek, hát neki kell óvatosan igazodnia az új viszonyokhoz. Ez az eset jól mutatja a pedagógusi munka talajvesztettségét.

Milyen kultúrát, milyen erkölcsi értékeket közvetítsen az iskola, ha az a világ, ahol a tanuló felnő, a könnyen fogyasztható kulturális üzenetek gyártására rendezkedett be, a közösségi értékrend csúcsára pedig a haszonszerzést helyezte? Állíthatja a tanár, hogy a tudás és a tisztesség elvont és közvetlenül nem kifizetődő elvei fontosak, amikor a diákja éppen az ellenkezőjét tapasztalja az életben? Állíthatja, hogy Babits Mihály egyetlen verse többet ér, mint az egész havi tévéműsor? Állíthatja, hogy a másik iránti figyelem és józan konfliktusmegoldás a célhoz vezető út, amikor tévéműsorok, közéleti viták garmadája propagálja az erőszakos, cinikus mintákat? Hanem, ha a pozitív értékek nem egyeznek az életben tapasztaltakkal, s a katedráról visszatetsző lenne a társadalom „harc az élet" színvonalú életfilozófiáit képviselni, akkor mit közvetítsen a tanár? Válassza a „semleges" pedagógiát, amely amúgy is fából vaskarika, s ne közvetítsen értékeket? Legyen első padsoros tanár, aki nem tudja megszerezni az osztály figyelmét? A tanári hivatás minden korábbinál jobban függ attól, hogy a társadalom képes-e biztosan őrizni értékeit. Az iskola enélkül magára marad.

Eleresztjük-e a kezünkbe kapott kötelet? Merthogy együtt tartjuk ezt az el-elszabaduló léggömböt, mondjuk ki, értékeink köteleibe kapaszkodva. A tudás, a mindennapi tisztesség, a műveltség és a józan törekvés kötelein lógunk, fel-felemelkedve a biztos földről, nem tudva egyikünk a másikról, hogy milyen kitartás lakik benne.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Útügyi csapda

"Aki szegény, az a legszegényebb. Az ősrégi szólásmondás közhelyigazsága még a 21. században is… Tovább olvasom