Délmagyar logó

2017. 10. 24. kedd - Salamon 9°C | 13°C Még több cikk.

Fapados

JEGYZET – „Közösségi közlekedésünk ugyanolyan állapotban van, mint az ország: balkanizálódik."
Ha a fizetésekben még nem is, az utazási költségeket tekintve nagyon is közelítünk Nyugat-Európához. Már most is van olyan uniós tagállam, ahol körülbelül ugyanannyiba kerül autózni, mint nálunk. Ez azt is jelenti: a jövedelmekhez viszonyítva sokkal rosszabbul állunk.

Bár mai összeállításunkból az derül ki: két embernek még nem érné meg autóval menni Szegedről Budapestre, a valóságban összetettebb a kérdés, mert több szempontot is érdemes mérlegelni.

Közösségi közlekedésünk ugyanolyan állapotban van, mint az ország: balkanizálódik. Elszegényedett, finanszírozhatatlan, koszos, pontatlan, megbízhatatlan, kényelmetlen – egyre kevésbé vonzó. Fapados. Szeged és Budapest között vonattal utazva az utóbbi három alkalomból kétszer azt tapasztaltam: nem tudta tartani a MÁV a versenyképesnek egyébként sem tekinthető hivatalos menetidőt. A Magyar Királyi Államvasutak már a 19. század végén is el tudta juttatni két és fél–három óra alatt a szegedi polgárt a fővárosba. Eltelt százhúsz év, hiába közlekednek ma már villamos mozdonyok, a legfontosabb mutató, a menetidő terén nemigen léptünk előre. Másban sem. A mai hibrid járatok régi kocsijai olyan leharcoltak, mocskosak, büdösek, hogy oda csak akkor ül be az ember, ha már nem kapott InterCity-pótjegyet vagy kénytelen megspórolni azt a 380 forintot. Persze mára az IC-kocsik is sokat veszítettek másfél évtizeddel ezelőtti fényükből. Néhány éve még természetes volt, hogy a kedves utas a büfékocsiban megihatott egy kávét, ma már ezt sem teheti meg. A Szeged–Budapest vonalon a MÁV egyelőre wifit sem kínál.

Azok, akik laptoppal utaznak, az évek során megtanulták: ha az IC-kocsi utolsó, szingli ülésére kérnek jegyet, akkor a mögötte található konnektorból áramhoz juthatnak. Pár hónapja már dorgáló tábla jelzi: tilos onnan vételezni. Az rendben, hogy semmi sincs ingyen, de tiltás helyett kérjenek inkább pótdíjat érte. A legtöbb gép aksija nem elég nagy kapacitású az oda-vissza közel hatórás úthoz. Ameddig ilyen mentalitással és viszonyokkal szembesülnek, csak a szorító anyagiak kényszeríthetik az autósokat a vasútra.

Közösségi közlekedésünk ugyanolyan állapotban van, mint az ország: balkanizálódik.

Olvasóink írták

  • 8. v.imre 2012. március 01. 00:06
    „6.macs 2012.02.29. 16:42

    A kormány azért szorgalmazza és adórendszerén keresztül támogatja a kis- és közép-vállalkozások megerősítését, hogy kialakuljon (helyreálljon) a hazai termelő kapacitás, képesség. Még meg vannak ennek az alapjai, szakemberei, a tudás. Amikor pesten a Ganz-Mávagban jártam a 60-as években, éppen az oroszoknak építettek komplett vasúti szerelvényeket a BAM (fiataloknak: transzszibériai vasútvonal) számára. Ezen az alapon állítható helyre az autóbusz gyártás (már most csak Budapesten 800 db. új buszra lenne szükség) és lám, Szolnokon a vagongyártás. Könnyű azt mondani, hogy mindent pénzért vegyünk külföldről, de ahhoz pénz kellene. Hazai előállítás során a pénz nagy része munkavégzéssel pótolható, helyettesíthető. Az előállítás ezen módja rentábilis a nemzetgazdaság szempontjából. Macs, éppen azt jegyeztem meg, hogy az ország nem jut messzire a külföld jószándékú alkalmi rövidtávú támogatásával, segélyével. Ugrálhatunk örömünkben, de ha vége a báli szezonnak, az országnak valamiből tovább kell élnie az azt követő években is.”
  • 7. Mignon 2012. február 29. 19:10
    „Konrad Adenauer, az NSZK elsö kancellarja mondta volt, hogy :
    "Braunschweig utan mar a Balkan kezdödik...!"

    (Braunschweig a volt belsö-nemet hatartol, az NDK-tol kb. 40 km-re nyugatra fekszik))

    :)))”
  • 6. macs 2012. február 29. 16:42
    „5. v.imre,
    most nem értelek. EU-s forrásból kapott 462 mFt-tal indul meg a vasúti járműgyártás Szolnokon. Munkahelyek jönnek létre, ami szerintem nagyon jó. Számomra nagy kérdés, tudunk-e versenyezni a hasonló profilú vállalatokkal, mert hiába magyar, ha drága és a MÁV-nak kevéske pénze van, de ne legyünk borúlátok. :-)
    Ami a 2-es villamost illeti, az igaz, hogy 180 mFt plusz az SzKT-nek, de körülbelül ennyi mínusz a Volánnak. Tehát a város a pénzénél van.
    Meg kéne állni a saját lábunkon, OK!. De, ha valaki pénzt ad, hogy pl. az infrastruktúra terén fel tudjak zárkózni a fejlettebb világhoz, akkor azt el kell fogadni.
    Egyébként nagyon nem látom a magyar befektetőket, akik piacképes termékeket gyártó üzemek tucatjait hozzák létre. :-)”
  • 5. v.imre 2012. február 29. 14:40
    „Tudod, 4. macs, az eu-s felzárkózási támogatások legfeljebb még egy eu ciklusig (2014-2020) tarthatnak, attól kezdve már tényleg jó lenne megállnunk a saját lábunkon olyan saját nemzeti bázisunkat erősítő tulajdonosi érdekeltségű gyárakkal, iparral, bankokkal, mint legalább a skandináv országok. Itt van ez a szegedi új öröm, a 2-es villamos. Üzemeltetés fenntartása miatt kell most 180 millió forint kiadást megtakarítani a már meglévő rendszerben. Jó, ha kapunk, de ha azt betonba öntjük (általánosító jelző) és annak működéséből semennyi tartós értéktöbblet előállító munkahely nem keletkezik, akkor megkérdőjelezhető a távlati hasznosság.”
  • 4. macs 2012. február 29. 13:02
    „Igaz, hogy a vasúti kocsik ramaty állapotban vannak. Igaz, hogy a MÁV-nak nincs pénze új kocsikra. Igaz, hogy vannak késések is.
    De! miért van az, hogy friss fővizsgás - még festékszagú - kocsi fülkéi már tele vannak tegekkel? Miért van, hogy a lehetőség szerint tiszta WC-ben az indulást követően kb. 10 perccel már a földre van szórva a papir és a kéztörlő? Miért van az, hogy bár tilos a dohányzás, a peronon mégis csikkek vannak a földön?
    v.imre,
    akkor most szeressük vagy ne szeressük az Uniót? Most szuverének legyünk vagy sem?
    A MÁV-Gépészet Zrt. aláírta a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel (NFÜ) az Új Széchenyi Terv keretében elnyert támogatási szerződést a Szolnoki Vasútijármű Javítási Telephelyen. Az Európai Unió 462 millió forintos támogatásával újraindulhat a több mint másfél évtizede szünetelő hazai vasúti járműgyártás.
    http://www.napi.hu/magyar_vallalatok/ujraindul_a_vasuti_kocsik_gyartasa_magyarorszagon.509229.html”
  • 3. v.imre 2012. február 29. 11:17
    „Megjegyzésre késztet a jegyzet egyetlen fogalom használata miatt: "balkanizálódás". Bennem valami más kérdés merül föl az egyébként a szerző jegyzeteivel szemben máskor talán kritikus véleményeim ismeretében. Most amúgy egyetértek a jegyzetben vázolt észrevételekkel.
    A II. Világháborút követően 1945 után már a környezetét felfogó gyerekként tapasztaltam, hogy felnőtt, gyerek boldogan utazott a marhaszállító tehervagonokból személyszállításra átalakított vasúti kocsikban. Boldogan kapaszkodtunk fel az újszegedi vasútállomáson várakozó, fabódéval, benne rögzített lócákkal átalakított Csepel teherautókra, mint vonatpótló "buszokra", s utaztunk be vele a belvárosba, illetve a Nagyállomásra. Innen tovább Budapest felé a Ganz-Mávag által rendbe hozott gőzmozdonyok vitték az akkor még szedett-vedett, leginkább faüléses termes kocsikból összeállított gyorsvonatokat mindössze csak kb. 20 perccel hosszabb menetidővel, mint ma. Még az ötvenes évek végén, a hatvanas évek elején voltam, jártam, tanulmányidőben ismerkedhettem azokkal a hazai köztulajdonban lévő magyar vállalatokkal, ahol a mozdonyokat, a vasúti személykocsikat, a Csepel és az Ikarusz autóbuszokat gyártották nem csak hazai, de külföldi igények kielégítésére is. Mindezek mellé minden nehézség ellenére az emberek lelkében élt a közösség alkotó képességébe és a szolidaritásba vetett hit. Tudtuk, éreztük, hogy összefogással fejlődik az ország. De a 80-as évek elején elillant ez az illúzió. Az akkori politikai elit magára hagyta a közösséget.
    Ezért vetődött fel bennem a kérdés, hogy nem kellene-e más fogalmat használnunk jelen esetben, mint "balkanizálódás"? Ne sértsük meg őket; sehonnan nem hallottam hírét annak, hogy a jobb élet reményében ennyire feladták volna nemzeti és gazdasági önazonosságukat és önbecsülésüket, mint történt az Magyarországon. Mindezeket átgondolva próbáljuk megérteni a kormány helyzetét, akinek a szűkös bevételi forrásból (hol vannak már a társadalmi tulajdonban lévő vállalatoktól, szövetkezetekből érkezett befizetések?) annak negyed részét az állam által korábban felvett hitelek törlesztésére, illetve elodázó kiváltására kell fordítania ahelyett, hogy azt az egészségügyi, szociális, közigazgatási, oktatási, közlekedés fejlesztési és így tovább lenne képes fordítani. Mindezeket átgondolva próbáljuk értékelni a kormány azon törekvését, hogy újból legyen munkahelyeket is teremtő hazai járműgyártásunk. Mert ha semmi értéket nem gyártunk, honnan lenne a kormánynak plusz pénze utakat, vasutakat és járműparkot építeni, fejleszteni, fenntartani?”
  • 2. klj-54 2012. február 29. 10:06
    „Én keresztfiam Kispolszkijával töredék áron megjárom Pest városát:)
    Nem kell autópályára menni, jó a régi ötös és máris spórol az ember fia!
    Amíg a melóstól elvárják a világszínvonalú munkát (Lásd: Huszár utcai ügyintézők, Démász ügyfelesei netán a Gutenberg utcai DM. ügyintéző:) és bantu néger fizetéseket adnak, itt változás nem lehetséges CSAK A CSŐD!
    Nem látok kiutat:(”
  • 1. klj-54 2012. február 29. 09:30
    „Én keresztfiam Kispolszkijával töredék áron megjárom Pest városát:)
    Nem kell autópályára menni, jó a régi ötös és máris spórol az ember fia!
    Amíg a melóstól elvárják a világszínvonalú munkát (Lásd: Huszár utcai ügyintézők, Démász ügyfelesei netán a Gutenberg utcai DM. ügyintéző:) és bantu néger fizetéseket adnak, itt változás nem lehetséges CSAK A CSŐD!
    Nem látok kiutat:(”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szép pálya

"Erős gyomor, vastag bőr? Butaság, legenda. Köztük is ugyanannyi rendes ember van, mint más munkahelyen." Tovább olvasom