Délmagyar logó

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 1°C | 11°C Még több cikk.

Feltört az olaj

"A héten három forinttal csökkentették a kutaknál a benzin árát, és megesett a csúfság, amire kevés példa volt évtizedek alatt, többe került a gázolaj."
Olyan a hangja, mint egy IFA-nak – ugrattuk kollégánkat, amikor megvette dízelautóját, mert valóban zajosabb volt a kocsi motorja a benzinesnél, ráadásul úgy mozgott a járgány, mintha le akarta volna rázni magáról a karosszériát. Ő meg azzal vágott vissza: savanyú a szőlő, ez lényegesen kevesebbet fogyaszt, és a nafta is kevesebbe kerül. Ritka pillanat, amikor mindenkinek igaza van.

A rendszerváltás környékén valóban kevés személyautó szaladgált hazánkban az utakon, amelynek gázolaj adta a lendületet. Mára alaposan megváltozott a helyzet. Jelenleg az Európában eladott autók felét teszik ki a dízeljárművek. Hét esztendeje az arány harminc százalék volt. Vagyis szalad a dízel szekere.

Milyen érvek szólnak mellette? A legfőbb az, hogy 25-30 százalékkal kevesebbet fogyaszt, mint a benzines. Motorjaik tovább bírják, jobban tartják az árukat. Ám! Ha egy átlagos kocsit veszünk – amilyen persze nincs –, akkor 500-600 ezer forinttal többe kerülnek, mint a hasonló paraméterekkel bíró benzinesek. Azt nem mondhatjuk, hogy lassúak, mert ma már a dízelek is mennek, mint a rakéta. Ami viszont tény: a dízelmotornak magasabb a nitrogén-dioxid-kibocsátása. Ez viszont feladja a leckét a gyártóknak, mert Európában igen magasra tették a környezetvédelmi követelmények mércéjét. Ha át akarják ugrani, akkor többet kell befektetniük a technológia fejlesztésébe. Éppen ezért is vélik a szakemberek, hogy megáll a dízelautók részarányának növekedése a vén kontinensen. Azt pedzegetik, hogy a nagy márkák gyártói már az amerikai és a kínai, az indiai piac felé kacsingatnak.

A héten három forinttal csökkentették a kutaknál a benzin árát, és megesett a csúfság, amire kevés példa volt évtizedek alatt, többe került a gázolaj. Hát akkor most hogyan termeli ki a kocsi az árkülönbözetet, amennyivel drágábbért kínálta a kereskedő? Mások által kocsikhoz értőnek mondott kollégám szerint sehogy. Csak annak csönget vissza a dízel, aki évente 40-50 ezer kilométert autózik. Ennyit meg kevesen kocsikázunk. Nem is beszélve arról, hogy ehhez meg rengeteg üzemanyag kellene. Ami meg momentán drágább, mint a benzin.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szabálysértési áremelés

"A kormány mellesleg azzal indokolta a jelentős áremeléssel együtt járó jogszabályváltozást, hogy a… Tovább olvasom