Délmagyar logó

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -3°C | 10°C Még több cikk.

Fesztivál itt és ott

"Hogy mit csinál sokkal jobban Salzburg és Verona? Többek közt az önreklámot."
Az István, a király díszletét már lebontották, még két hét, és a nézőtér is eltűnik a Dóm térről. Ismerjük már a Szegedi Szabadtéri Játékok idei gyorsmérlegét is: az előadások 95 százalékos, azaz kimagaslóan magas látogatottsága mellett háromszázmillió forintos jegyárbevétel. Az adatok beszédesek, világosan jelzik a sikert: a szegedi a legnagyobb és a legnépszerűbb nyári színházi fesztivál Magyarországon. A professzionális népszínházi előadások után a publikum többnyire elégedetten távozik; minden nyárra jutnak zajos sikerek; érzékelhetően egyre színvonalasabb a kiszolgálás.

A dicshimnuszból persze ösztönösen visszavesz egy kicsit az ember, ha megnézi, hogy a szegedi fesztivál megálmodói számára is mintát jelentő Salzburgban és Veronában hogyan csinálják. Mozart szülővárosában például szóba sem kerülhetne, hogy egy olasz operát németül állítsanak színpadra. Szakítva a Dóm téri Vaszy-hagyománnyal, idén magyarul kísérleteztek a Turandottal, hamar kiderült: kár volt. Jövőre már olaszul megy. Ez csak egyetlen példa, de rávilágít arra, amit szerintem Szegeden nem eléggé értenek. Igaz ugyan, hogy ma még a Dóm téri közönség soraiban csak kis számban bukkannak fel külföldiek, mégis arra kellene törekedni: amiben csak lehet, a Tisza-partján is a nemzetközi színvonalhoz, elvárásokhoz közelítsünk. Így léphetnénk egyszer felsőbb osztályba.

Hogy mit csinál sokkal jobban Salzburg és Verona? Többek közt az önreklámot. Mindkét fesztiválnak saját boltja van, ahol a tengernyi apró szuvenír, póló, sapka, esernyő mellett tucatszám kaphatók képes kiadványok, a korábbi saját produkciók CD- és DVD-felvételei. Nálunk erre még nem jut elég pénz és figyelem, a régi sikerekből legfeljebb egy-egy kalózfelvételt lehet megtalálni a YouTube-on. Sokkal egyszerűbb lenne, ha legálisan is hozzá lehetne jutni mondjuk a Szegedi Kortárs Balett emlékezetes tüzes-vizes táncshow-jához, a legsikeresebb operaprodukciókhoz vagy Alföldi Róbert Csárdáskirálynőjéhez Gregorral, Bodrogival, Rálikkal, Hernádival. A legjobb reklám, és biztos vagyok benne: lenne rá igény. Valahogy jobban csinálhatják a szponzorszerzést is tőlünk nyugatabbra: a nálunk is jelenlévő világcégek ott mintha sorban állnának, hogy támogatók lehessenek.

Egy ilyen sikeres szezon után persze igazságtalanság lenne mindezeket most Bátyai Edinán és maroknyi csapatán számon kérni. Főleg, ha azt is hozzátesszük: míg Szegeden hatszázmilliós költségvetésből idén hetvenezer nézőt szórakoztattak, a Salzburgi Ünnepi Játékok szervezőinek 50 millió eurós – közel 12 milliárd forintos – büdzséből kell 200 ezer nézőt kiszolgálniuk.

Mások az arányok: ott húszszor annyi jut, nem egészen háromszor annyi nézőre.

Hogy mit csinál sokkal jobban Salzburg és Verona? Többek közt az önreklámot.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Betelik a pohár

"Én, kérem szépen, a tegnapi napig hittem. Töretlenül optimista voltam, és megkockáztatom, még csak… Tovább olvasom