Délmagyar logó

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 20°C | 34°C Még több cikk.

Gördülő gondok

"A racionalizálás persze nem megy súlyos érdeksérelmek nélkül."
Ismétlődő és egyre szervezetlenebb, kiszámíthatatlanabb sztrájkjaival a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete – élén Gaskó Istvánnal – lassan magára haragítja a fél országot. Régóta tudjuk: a MÁV egy korszerűtlen, rossz hatékonyságú társaság, amelynek finanszírozásához minden magyar állampolgár – csecsemőtől az aggastyánig – akaratán kívül 25 ezer forinttal járul hozzá évente. Világos, hogy az ország egyik legnagyobb „pénznyelő automatája" nem kerülheti el az átalakítást. Racionálisan végig kell gondolni, hogy a szolgáltatás balkáni minősége mellett megér-e nekünk ennyit a vasúti közlekedés mostani szintjének a fenntartása. Az óriási veszteségek miatt sokszor tervezték a teljes átszervezést, nagy vehemenciával többször neki is láttak. Vajúdtak a hegyek, egeret szültek – 15 év alatt jó kétezer milliárd forintunk bánta.

A válság miatt az IMF-től kapott hitelkeret egyik feltétele a közösségi közlekedésre elfolyó pénzek lefaragása volt. A jövő évi költségvetési tervezetbe végül 40 milliárd forintos csökkentés került, amit főként a MÁV-tól kellene elvonni. A kormányzat felül akarja vizsgálni a tarifa- és kedvezményrendszert, meg akarja szüntetni a vasúti és közúti utasszállítás pazarló párhuzamosságát. Akadnak szárnyvonalak, amelyeken olyan kevesen vonatoznak, ha minden utast taxival fuvaroznának, az feleannyiba sem kerülne, mint a vonatközlekedés változatlan fenntartása.

A racionalizálás persze nem megy súlyos érdeksérelmek nélkül. Gaskóék szerint a kormánynak vissza kell vonnia „a vasút átalakításával kapcsolatos ötletrohamát, aminek következtében sok ezer vasutas munkahelye szűnik meg". Ha nem teszi, a gördülő sztrájk rövidesen folytatódik. A VDSZSZ „nem hajlandó eltűrni a vasút szétrombolását", és továbbra is fellép ennek megakadályozása érdekében. Az mintha kevésbé számítana: a sztrájkot is végső soron az adófizetők finanszírozzák, számítások szerint a munkabeszüntetés – a múló dührohamok mellett – egymilliárdos kárt okoz.

Az MSZP szerint „a Fidesz udvari masinisztája" lejáratja a sztrájk intézményét azzal, hogy politikai célokkal tart megmozdulásokat. Az internetes fórumokon „megélhetési érdekvédő", „vasutas báró" címmel kitüntetett Gaskó keresete is beszédtéma lett: saját kollégáit is sokkolták a hírek, amelyek szerint több mint egymillió forint a havi jövedelme. Ilyen teherrel még akkor is nehéz hiteles érdekvédőként tündökölni, ha vannak megfontolandó szempontjai. Látszik is a VDSZSZ vezérén: egyre frusztráltabb, rosszul viseli, hogy lassan ellenük fordul a megbízhatóbb vasútra vágyó közvélemény.

Olvasóink írták

  • 3. Léni 2009. október 21. 17:55
    „A "Zorbán kormány " alatt nem lesz sztrájk, legalábbis gördülő ! Gaskó már jó magas polcon fog ülni, ami igaz,
    az igaz, meg is dolgozott érte rendesen. Arra azért kíváncsi volnék, hogy mit csinál a gördülő vezér olyankor,
    amikor éppen nincs gördülés? Várja a parancsot?”
  • 2. madártej 2009. október 21. 09:16
    „A 4-es metró ára nem irritálja a DM-et, csak Gaskó fizetése? Mármint az, hogy a mszp-t ez nagyon csípi, de a saját szemükben a gerenda még éppen elfér.”
  • 1. dondongó 2009. október 20. 11:41
    „Akik felszámolják a vasútvonalakat azok általában nagy uradalmi autón járnak az adófizetők pénzéből. A baráti sajtó pedig valószinüleg akkor fedezi fel érdekvédő szocdem gyökereit, ha majd a Zórbán kormány alatt lesz vasutassztrájk. Akkor már Gaskó is rendes ember lesz. :)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Don konyhája

"Mi, nézők pedig jobban szeretjük a csillogó talentumokat, mint a celebgyár halvány fényű szülötteit." Tovább olvasom