Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 18°C Még több cikk.

Ha Lechner látná

"Csak egyvalamivel nem számolt az építész, mégpedig az automobilokkal, azok számával, s nyilván meg sem fordulhatott a fejében, hogy a Tiszával szerves egységben megálmodott szegedi belvároson, valamint a későbbi rakparton ekkora forgalom dübörög majd keresztül, mint napjainkban."
Egyik magyarországi városban sincs olyan pedáns rend, mint Szegeden, ami sajnos egy természeti csapásnak, az 1879-es Nagy Árvíznek köszönhető. A Tisza, az áldott és szeretett folyó, az építő és a pusztító erő, eltüntette a középkori várost, s mindössze 265 házat hagyott meg, amelyek nagy részében még mindig gyönyörködhetünk. Lechner Lajos építészmérnök tervei alapján azonban az újjáépítéssel olyan modern város született meg, a millenniumi ünnepségekhez és országos beruházásokhoz közeli esztendőkben, amelynek akkoriban nem volt példája.

Lechner olyan városszerkezetet alakított ki, amely több mint száz év elteltével is korszerű. Az idő nem haladta túl, sőt az idő Lechnerre támaszkodik, Lechnert idézi, és a mai mérnöki-építésztervezői generáció az ő nyomdokain halad előre. Gyakran hallani a tervezett harmadik Tisza-híddal kapcsolatban, ha élne, Lechner is ezt szeretné. Ő még csak két körutat tervezett, mára megvan a harmadik – amely szintén egy hídban fejeződhetne be, vagy kezdődhetne el –, átszelve a Tiszát.

Csak egyvalamivel nem számolt az építész, mégpedig az automobilokkal, azok számával, s nyilván meg sem fordulhatott a fejében, hogy a Tiszával szerves egységben megálmodott szegedi belvároson, valamint a későbbi rakparton ekkora forgalom dübörög majd keresztül, mint napjainkban. Szeretnék valamit leszögezni: nem vagyok autóellenes, magam is használom nap mint nap, megkönnyítem az életemet azzal, hogy autóba ülve percek alatt a város egyik pontjából a másikba jutok. Ami persze nem történhetne meg, ha nem ilyen sugaras és köríves az eredeti, Lechner-féle városszerkezet.

Ugyanakkor meg kellene értenem, hogy az a Szeged, amit vonalzóval és körzővel rajzoltak meg hajdanán, arra is alkalmas, hogy a távolságokat gyalogosan és biciklivel is könnyedén legyőzzük. A Tisza-terv kacérkodik az autómentes belváros megvalósításával is. Azért, hogy a még ma is élhetőnek mondott város még inkább, és holnap is élhető legyen. A tervezők olyan szegedieket látnak maguk előtt, akik nem lótnak-futnak reggeltől estig, hanem sétálnak, be-beülnek egy vendéglő teraszára, majd gondolnak egyet, s leugranak a Tisza-partra, hogy kishajóra, csónakba szálljanak. Vagy megmártózzanak a vízben. Csak úgy...

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Alkalmassági

"De ez az egész már akkor komolytalan volt, amikor a helyi választási bizottság meghozta döntését.… Tovább olvasom