Délmagyar logó

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -3°C | 4°C Még több cikk.

Halálúton, hazafelé

"Félúton, kialvatlanul, elcsigázva hoznak rossz döntéseket a volánnál ülők, mint ahogy a tegnapi sofőr is. Megkockáztatta az előzést, és öt ember meghalt, négyen ártatlanul."
Amíg az M5-öst át nem adták, a régi európai főközlekedési utat nevezte mindenki halálútnak. Ott dübörgött Szeged és Budapest között déli irányból Nyugat-Európa felé haladva és visszafelé az egész Balkán, bennünket is beleértve. A forgalom nemcsak dübörgött, hanem a hajmeresztő előzések és az eszeveszett gyorsaság miatt súlyos balesetek sorozatát követelte.

Az M5-öst 2005 végén átadták. 2007 elején azonban Románia uniós tag lett, így a keleti szomszéd felé tartó forgalom megháromszorozódott, halálúttá a 43-as út változott, itt, a közvetlen közelünkben. S hiába épül már az M43-as is, az átadásig még párszor beleremeg az emberek gyomra abba, hogy Makóra kell utazniuk. 25 kilométeren át nemcsak a saját fejükkel kell gondolkodniuk két kamion közé beékelődve, hanem azokéval is, akik szembe jönnek. Kitalálni azt, hogy kiugranak-e kanyarban, záróvonalnál, vagy beletörődnek a lassú cammogásba.

Általában nem törődnek bele: akárcsak a régi 5-ös úton, most a 43-ason érzik azt a hazafelé tartó vagy vissza, ideiglenes otthonuk felé igyekvő vendégmunkások, hogy még mindig csak félúton vannak, és jobban rá kéne lépni a gázpedálra. Félúton, kialvatlanul, elcsigázva hoznak rossz döntéseket a volánnál ülők, mint ahogy a tegnapi sofőr is. Megkockáztatta az előzést, és öt ember meghalt, négyen ártatlanul.

Amit tett, megbocsáthatatlan. Ha vele szemben nem egy kamion jön, hanem egy személygépkocsi, az abban utazók sem élik túl a balesetet.

Miért pont Magyarország van tele halálutakkal, amelyek mentén fekete, ember formájú bádogalakok figyelmeztetik az autóst, hogy őt is hazavárták? Egyesek szerint túl enyhék a szankciók a gyorshajtókkal szemben: a rendőr például kiszabhat helyszíni bírságot, tehet feljelentést, de a külföldi állampolgár útlevelét, jogosítványát – törvényeink értelmében – nem veheti el. A nálunk száguldozó, baleseteket okozó románok állítólag odahaza szelíd bárányokká változnak, olyannyira nagy a rendőri szigor visszatartó ereje.

Egyáltalán nem arról van persze szó, hogy ki milyen nációhoz tartozik. Magyar sofőrök hibájából is van elég baj. És mivel az utak a közlekedők nemzetközi terepei, gyakran előfordul, hogy a vétkes magyar sofőr ártatlan áldozata külföldi – mondjuk román.

Olvasóink írták

  • 3. sauron2 2009. augusztus 12. 11:43
    „2. hozzászólás Mc_Mi 2009.08.11. 16:47

    de a KIszombor - Temesvár útvonal az nem a 43-as! Sokkal kisebb a forgalma, és pár éve építették!”
  • 2. Mc_Mi 2009. augusztus 11. 16:47
    „Gyakran teszem meg az utat Temesvár és Kiszombor között. Azt tapasztaltam, hogy semmi rendőri szigor. Olyan, mint nálunk. A rendőr soha sincs ott, amikor kellene. Hasonló a trafipax gyakorlatuk a magyar rendőrséghez. Csak ott állítják fel a szerkezetet, ahol egyenes az út és semmi veszély pl. városszélén, várostáblánál). A csatlakozás óta nem kellemetlenkednek, mint annak előtte.
    Ebből az is következik, hogy a cikkben szereplő kezesbárányok nincsenek. Ugyanolyan módon közlekednek, mint itt. Az előzés a gyengéjük. Van egy feltűnő különbség. A vasúti kereszteződésnél lévő állj-elsőbbség táblánál hosszan álldogálnak. Nem csak megállnak és már mennek is, hanem álldogálnak, min. 5-10 másodpercig. Átmegy egy, azután a következő álldogál.

    Követendő példa az is, hogy ők megvédték a drága pénzen épített útjaikat. Nem engedik a 7,5 to feletti forgalmat. Nem is nyomvályús az út. Melegben meg nappal nem engedik futni a nehéz teherautókat. Nekik van igazuk.

    Temesvárra érve azután kösse fel mindenki a fehérneműt. A város belül azután kaotikus a közlekedés és kátyús az út. MINT NÁLUNK.”
  • 1. abrakapokusz 2009. augusztus 11. 13:45
    „Az utóbbi hónapokban többször is jártam Erdélyben.
    Teljesen hasonló a közlekedési morál, mint itthon.
    Annyi különbséget tapasztaltam, hogy kinti száguldozók
    közül többen mentek bele ész nélküli előzésbe, mint nálunk.

    Viszont a 43-as folytatása nem nyomvályús.
    Déváig vatta új, tükörsima.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Meghalt a Dalnok

"Két korszakon át kétség sem fért a hitelességéhez. Ezért terjedtek is dalai, de nem a divattal,… Tovább olvasom