Délmagyar logó

2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 10°C | 21°C Még több cikk.

Iskolapélda

JEGYZET - "Azt is Budapestről mondanák meg, hány rajztanárra van szükség a csongrádi kistérségben?"
Tanítani lehetne – mármint elrettentő példaként –, hogyan változik politikai ciklusonként a gyermekek oktatásáról-neveléséről alkotott elképzelés.

Az elmúlt nyolc év liberális modellje szerint például a kisiskolák életképtelenek, nem segítik a hátrányos helyzetű gyermekek felzárkózását. Meg is buktatták ezeket az intézményeket – ha már a diákokat az iskolában nem szabadott. Létrejöttek a plusznormatívákkal támogatott társulások, nagyvárosok köré csoportosulva vagy települések összefogásában. Csakhogy a csökkenő apanázs, az iskolák kiadásait csupán nagyjából hatvan százalékban finanszírozó állami támogatás mellé egyre kevesebb önkormányzat bírta odatenni a további negyvenet. Néhol a tanárok fizetése késett, másutt a közüzemi hátralékok halmozódtak.
Újranyithatnak a bezárt kistelepülési iskolák – ígérte a Fidesz, s lőn, 300 millió forintot el is különített a kormány erre a célra. Ám az egyre nagyobb forráshiánnyal küzdő, működőképességük határán egyensúlyozó önkormányzatok nem kapkodnak a lehetőség után. Egy kistelepülésnek az iskola a jövő záloga – csak már nem meri kiváltani.

Mert valami miatt mindig aggódni kell. Tavaly decemberben a 2011-es költségvetés tervezete okozott kellemetlen perceket az érintetteknek: nem tartalmazta az óvodáikat, iskoláikat közösen működtető településeknek szánt plusznormatívát. Az elfogadott büdzsébe végül visszakerült ez a tétel.

Most pedig itt a közoktatási törvény tervezete, amelynek kapcsán elhangzott: az iskolák állami kezelésbe kerülhetnek. Megszűnhet az önkormányzati feladatellátás, a pedagógusok állami alkalmazottak lehetnek. Nemcsak az a kérdés, hogyan döntené el mondjuk a minisztérium, Zákányszéken Misi bácsi vagy a Jóska a Petőfi utcából lesz-e jobb pedellus, hanem az is: mi lenne a feladat nélkül maradó közoktatási célú önkormányzati társulásokkal, a kialakításba fektetett milliókkal? Azt is Budapestről mondanák meg, hány rajztanárra van szükség a csongrádi kistérségben?

Ilyen körülmények között kellene dönteniük május végéig az önkormányzatoknak iskoláik fenntartójáról. Ezért sem fog átszervezésbe például a partnert kereső Mártély kedvéért Fábiánsebestyén, ezért is menekítené intézményét 38 település az egyházmegye fenntartásába.
Pedig lehetne más az oktatás. Csak épp nem látunk tovább az aktuális konvergenciaprogramnál, költségvetési évnél, választási ciklusnál. Az oktatás koncepciótlansága iskolapéldája annak, miért tart itt ez az ország.

Olvasóink írták

  • 6. palimadar 2011. április 24. 12:28
    „Sajnos igaz a leírás.
    A társulások azért jöttek létre, mert plusz normatívát kaptak. Az egyháznak azért adnák, mert az több pénzt kap az iskolafenntartásra, mint az önkormányzat. (Van is neki honnan 100 milliót visszaadnia az államnak adósságcsökkentésre.)

    Jelzem, Klebelsberg Kunó idején is felét adta adta az állam az iskola fenntartásának és felét helyben kellett hozzátenni, hogy érdekeltek legyenek, maguknak érezzék.”
  • 5. klj_54 2011. április 22. 15:05
    „2. klj_54 2011.04.22. 09:29

    A Rákosi rezsim kiskutyafüle volt a most alakuló Orbánlandhoz képest!
    Őelmeháborodottsága azt képzeli magáról, hogy ő a nagy géniusz mondhatja meg mi legyen ebben az országban a legutolsó tanyáig.
    Mindenhova fideszes popsinyaló kerül, lásd Szeged.
    Nem baj ha hülye ahhoz ahová kerül csak fideszes legyen.
    Oktatás, minek az?
    A képzett ember látja hová süllyed az ország, a képzett ember az gondolkodik!
    Nem képzett emberek kellenek, hanem ész nélkül bólogató rabszolgák:(”
  • 4. achilleus 2011. április 22. 12:07
    „Ha szabadna hozzátennem egy linket, esetleg szabadjon megjegyeznem:

    Dante, Isteni színjáték Babits Mihály fordításában:
    "Ó Német Albert, mért szálltál le róla?
    Tenéked nem szabadott volna félned"

    Karinthy Frigyes: Capillária:
    "A nővel való dolgom kettőnk ügye volt, abba nem szabadott volna beleszólni senkinek,"

    Móricz Zsigmond: Tündérkert:
    "szólt legelébb Kornis Boldizsár, akinek a legtöbb szabadott "

    --- + http://www.e-nyelv.hu/2009-09-25/szabad-szabadjon-szabadott/

    3. krixi 2011.04.22. 11:33
    Néha szeretem felvállalni az "ördög ügyvédje" szerepet, noha én is megszokottabbnak érzem a javasolt formát.”
  • 3. krixi 2011. április 22. 11:33
    „Kedves R. Tóth Gábor úr!

    Tetszett a cikke, sok igazságot érzek benne, ugyanakkor kellően mértéktartó. Mindamellett egy - talán nem is -apróságra szeretném felhívni a figyelmét. Ha már iskoláról beszélünk, akkor talán célszerű is lenne visszagondolni korábbi tanulmányainkra. A cikkben ezt írja: "Meg is buktatták ezeket az intézményeket - ha már a diákokat az iskolában nem szabadott." Úgy gondolom, hogy egy újágírónak be kell tartania a magyar nyelv szabályait. A "szabad" szó semmilyen formában nem ige, tehát nem szabad hozzá a múlt idő jelét ("-tt") illeszteni. Helytelen az a kifejezés, hogy "nem szabadott". Helyesen így kellett volna írnia: "nem volt szabad".
    Tisztelettel kérem, hogy újágíróként ápolja a helyes magyar beszédet és írást!
    Sok sikert kívánok a további cikkeihez!”
  • 2. klj_54 2011. április 22. 09:29
    „A Rákosi rezsim kiskutyafüle volt a most alakuló Orbánlandhoz képest!
    Őelmeháborodottsága azt képzeli magáról, hogy ő a nagy géniusz mondhatja meg mi legyen ebben az országban a legutolsó tanyáig.
    <moderálva>
    Oktatás, minek az?
    A képzett ember látja hová süllyed az ország, a képzett ember az gondolkodik!
    Nem képzett emberek kellenek, hanem ész nélkül bólogató rabszolgák:(”
  • 1. achilleus 2011. április 22. 09:22
    „Ennek az írásnak szinte minden szava ül. Még mértéktartó is, ahhoz képest, hogy a fentieken túlmenően további bizonytalanságot szül a koalíciós partnerek közötti csetepaté, melyek mögött mintha nemcsak szakmai nézetkülönbségek lennének megfigyelhetők.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Több mint egy út

"Ma nézhetünk körül először, milyen az élet a monstrumok nélkül." Tovább olvasom