Délmagyar logó

2017. 12. 12. kedd - Gabriella 7°C | 16°C Még több cikk.

Iskolaszolga

JEGYZET - "Az a kérdés, hogy tényleg védelem lesz-e ez, vagy félelemkeltés lehet belőle."
Egy magyar nagyvárosban jártam ki az általános és a középiskolát a rendszerváltás tájékán. Akkoriban fel sem merült, hogy ne lenne elég Balázs bácsi, a karbantartó, aki megtanított bennünket „Jó napot!-ot" köszönni, vagy hogy az ügyeletes tanárnak erősítés kell valamilyen hivatalos iskolaőr formájában, hogy megvédjen bennünket, meg a berendezést. Igaz, a tanárokat sem akarta megverni senki.

Azóta nagyot fordult a világ. Mindennapos a lógás, a szülők nem egyszer ügyvéddel vagy éppen verőemberrel keresik az igazukat, a tolvajokról, rablókról és más iskolakörnyéki kártevőkről nem is beszélve. Vagyis szükség van a biztonsági szolgálatra, amely felismerhető egyenruhában, elrettentő eszközökkel tűnik fel a kellő pillanatban, és amely nemcsak a rendet szolgálja, hanem élettapasztalatával, tartásával példát mutat. Így az iskolások és a dolgozók valódi védelmezői is lehetnének.

Igény van rá. Az ötletgazda Belügyminisztérium közleménye szerint lehetne az iskolaőr akár rendőr, akár közterület-felügyelő, de átnyergelhet erre a pályára természetvédelmi őr, halőr vagy hivatásos vadász is. Megfelelő engedéllyel fegyvert tarthat magánál, és arányosan testi kényszert alkalmazhat. Lám, így lehetne az állásba visszakényszerített nyugdíjas rendőröket és a munka nélkül maradt fegyvereseket ismét bevetni. Az a kérdés, hogy tényleg védelem lesz-e ez, vagy félelemkeltés lehet belőle. A kettő között vékonynak érzem a mezsgyét. Főleg, hogy nem olvasok egyeztetésről, amit a belügy a szülői szervezetekkel vagy szakértőkkel tartott volna. Ami biztos nem lesz az iskolaőrségből, az a flanc, mert arra végképp nincs pénz. Arról sem szólnak a hírek, hogy ki és miből fogja fizetni az őrt, amikor az intézmények a fennmaradásukért küzdenek? Az állam láthatóan kihátrál a teljes iskolaátvételből és már csak részfeladatokat akar vállalni, a többit az önkormányzatokra hárítaná, miközben az eddigi normatívának a töredékét fogja kifizetni érte. Tartok tőle, hogy ez is olyan lesz, mint a többi remekbe szabott ötlet, amiből nem lett semmi. Csak felengedték, mint egy lufit, hogy addig se figyeljünk másra.

Olvasóink írták

  • 5. tuskóhopkins 2012. április 21. 09:48
    „4. Aranea írja: "az emberekben is totálisan elvesztettem a bizalmamat." Szomorúan és ellentmondásokkal küszködve, de egyet kell értenem Önnel. A népek lelkülete hitványodott el a rendszerváltás húsz éve alatt. Az eldurvulás tömegméreteket ölt, szóban, viselkedésben, munkahelyen, bűnözésben. Az iskola sem lehet különálló sziget. Társadalompszichológusok bizonyára tudják a magyarázatot.
    De, amint Hamvas Béla írja: "A magam részéről az olyan embernek nemcsak ép értelmében, hanem tisztességében is kételkednék, aki kétségbe vonná, hogy ezt a világot mi csináltuk és folyamatosan mi csináljuk. Arra vonatkozólag, hogy a világ olyan, amilyen, senki részéről semmiféle panaszt nem vagyok hajlandó elfogadni. Nem kellett volna olyan készséggel hozzájárulni ahhoz, hogy így legyen, és nem kell olyan készséggel hozzájárulni ahhoz, hogy így is maradjon."
    Na, erre varrjunk gombot.”
  • 4. Aranea 2012. április 20. 19:03
    „3. tuskóhopkins:
    Jómagam nem csak a kormányban, de az emberekben is totálisan elvesztettem a bizalmamat.
    Éppen ezért: iszonyat nagy szükség van az iskola rendeltetésszerű használata érdekében erre a posztra. Kár, hogy csak most jutott eszükbe. Viszont legyek a szerencsétlen őrnek valós eszköze is, különben csak egy röhejes paradicsommadár lesz... (szívem szerint heti gyűlésen, fenyítésként bevezettetném a erest és a kalodát is a drága gyermekek között... talán ez lenne az egyetlen, amivel eredményt lehetne elérni)”
  • 3. tuskóhopkins 2012. április 20. 17:33
    „2. v.imre:"...de mintha hiányozna belőle a jóhiszeműség bizalma, az állam és kormánya iránti bizalom,"
    Pártunk és kormányunk kétéves, folyamatos munkával harcolta ki jól megérdemelt bizalomvesztését. Jegyzetíró nem áll egyedül e téren.”
  • 2. v.imre 2012. április 20. 10:52
    „Nem értek valamit. És ha nem értek valamit, akkor tudják mit teszek? (Ugye, ismerjük, mit tesz ilyenkor Piedone?) Az utolsó mondat: "...Csak felengedték, mint egy lufit, hogy addig se figyeljünk másra. ..." kiverte nálam a biztosítékot. Jelenlegi kormányunk ostoba, semmi mérlegelésre nem képes, alkalmatlan, intézkedései minek? Bezzeg ha talán megkérdeznék a szakértőket és társadalmi vitát rendeznének! Meg az egész iskolarendszer átszervezés... Kihátrál... Holott aki akarja, tovább viselheti a fenntartási költségeket. De nem lesz mindig eu-s potya pénz a felújításra. Most még lehet verni a melleket, hogy lám, csak negyedébe került a városnak, mert ÉN tettem azt egyedüli bölcs döntésemmel, az új Pol Pot... Miközben a jólnevelt diákok lógnak, drogoznak, verik a tanárt, a szülők verőlegényt küldenek a pedagógusra... A jegyzetíró oké, lufit képes eregetni, még ott tart, hiszen gyerek, de mintha hiányozna belőle a jóhiszeműség bizalma, az állam és kormánya iránti bizalom, a munkájából eredeztethető közéleti küldetéstudat. Vagy csak az a baja, hogy a lufira nincs felfestve a már jó ideje a nemzetközi tőkét szolgáló párt jelképe? Akiknek jóhiszeműségében és jószándékában még mindig jobban hisz, holott már le se ...*”
  • 1. theseus 2012. április 20. 10:37
    „"Az a kérdés, hogy tényleg védelem lesz-e ez, vagy félelemkeltés lehet belőle."

    Féljenek csak a besurranó tolvajok, hiszen éppen ez a cél. A tanárok és a gyerekek ugyan mitől félnének? Éppen ellenkezőleg: biztonságban érzik majd magukat és az értékeiket.
    Sehol sem félnek az ott dolgozók a biztonsági őröktől, hiszen éppen őket védik. Ezért értelmetlen és álságos a felvetés.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jogsi

"Ez a vizsga olyan, ahol csak két minősítés létezik: átment vagy nem." Tovább olvasom