Délmagyar logó

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

Kerékpárbaj

"A kerékpárosok és az autósok egymás ellen hangolása be szokott jönni."
Tapasztalataim szerint ugyanolyan kibékíthetetlen a kerékpárosok és az autósok ellentéte, mint a vegetáriánusoké és a húsevőké vagy a nem dohányzóké és a füstölőké.

Az értelmetlen szembeállítás abszurd példája: a világ egyik legnagyobb autógyártója legújabb modelljét azzal reklámozza, hogy még egy kerékpárosnak is nagyobb a szén-dioxid-kibocsátása, mint egy elektromos autónak. Azaz a biciklisek jobban szennyezik a környezetet a legmodernebb gépkocsiknál – az utasok ugyanis kevesebb szén-dioxidot lehelnek ki, mint a kerekezők. Az Emberibb Parkolásért Mozgalom egyenesen azzal érvel: ha valóban számít a környezetvédelem, ideje lenne haladni a korral; dokkoló állomásokat létesíteni, parkolási kedvezményeket adni az elektromos autóknak, nem pedig a hozzájuk képest környezetszennyező, szállításra és távolsági közlekedésre is alkalmatlan kerékpározást erőltetni. Úgy fogalmaznak: „a szén-dioxiddal szennyező kerékpárok ideje lejárt", nem kérnek a Ho Si Minh-ösvényekből, kerékpár- és demagógiamentes napot szeretnének.

Számomra meggyőzőbbek a Levegő Munkacsoport érvei: átlagos személygépkocsi-használat mellett Budapesten – és igaz ez Szegedre, valamint a hasonló infrastruktúrával rendelkező többi vidéki nagyvárosra is – nincs gazdasági racionalitása az autó fenntartásának. Költségtakarékosabb a közösségi közlekedés és a kerékpár kombinálása, ha pedig mégis szükséges, akkor taxit is lehet hívni, vagy egy-két napra akár autót bérelni. Egy átlagkeresetből élő autós, akinek havonta nettó 135 ezer forint a fizetése, éves jövedelmének körülbelül 37 százalékát fordítja autója fenntartására. Ha ésszerűen gondolkodna, azonnal tömegközlekedésre és kerékpárra váltana. A racionális döntéseknél azonban mifelénk mindig vannak más, fontosabb szempontok is.

A két tábor, a kerékpárosok és az autósok egymás ellen hangolása be szokott jönni, pedig nem nehéz belátni: ha például Szegeden minden biciklis kocsiba ülne, még idegőrlőbb lenne a belvárosban a reggeli és a délutáni csúcsforgalom. Értelmes autós inkább ezt mérlegeli, és nem tekinti nyomuló ősellenségnek a KRESZ-t sokszor tényleg lazán kezelő kerékpárosokat – különösen nem a mai biciklis felvonulás, a Critical Mass résztvevőit, akik Szeged lakosságának naponta kerekező 9 százaléka érdekében demonstrálnak. Ráadásul az autómentes nap aktivistái a közlekedési szabályok betartására, a biztonságos kerekezésre is felhívják a figyelmet.

Olvasóink írták

  • 3. nelek 2010. szeptember 23. 08:09
    „Érdekes ez a széndioxidozás, mert a villanyautónál azért nem mindegy milyen áramot használ. Mert azért elég sok erőmű termel szédioxidot, csak éppen nem ott, ahol az autó van.”
  • 2. kiokushyn 2010. szeptember 22. 20:59
    „Igen be is jött,gartulálok. De már igazán tövig lerágott ez a csont.”
  • 1. CsImre 2010. szeptember 22. 12:25
    „Ez az ellentét csak azok egy része közt áll fenn, akik csak autóval, vagy csak biciklivel járnak. Olyan ez, mint az Újpest - Fradi, a a Barca - Reál szembenállás, két pártra szakítják magukat, és élvezik a saját táborukhoz tartozást és a másik szapulását. De ez nevetséges és szűk jelenség. Valójában tudjuk, hogy nincs se biciklis, se autós, csak közlekedő ember. A Kárászon bicikliző alak ugyanaz, aki még akkor is behajt autóval a kereszteződésbe, ha már nem tud kimenni belőle. Ugyan az.

    A különbség a járművek jellemzői között van. Ebben pedig - legalábbis a városi közlekedésben biztosan - a bicikli a nyerő. Több biciklis, kevesebb dugó. Ezt nyugaton már belátták, most rajtunk a sor.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kockarépa

"Az intézmények eddig sem a kimagasló minősége miatt vásároltak egy multitól zöldséget." Tovább olvasom