Délmagyar logó

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -2°C | 7°C

Kérjük becsatolni!

"Mi, magyarok is nehezen szoktunk hozzá, ráadásul kicsit le is voltunk maradva, a KGST-import autókba ugyanis sokáig csak az első két üléshez szereltek övet. "
Toller László, Diana hercegnő, Horn Gyula. Közös bennük, hogy egyikük sem volt bekötve az autóba, amikor a súlyos baleset érte őket. Diana meghalt, Horn Gyula csak a Saabnak köszönheti, hogy életben maradt – más márkából 1994-ben nem nagyon szállt volna ki –, Toller László élet és halál között. Van, aki tanult a példájukból, van, aki nem. De aki járt már súlyos baleset helyszínén, s látott totálkáros autóból élve kiszállni utast, miközben meghalt az, aki nem kötötte be magát – az mindig be fogja csatolni, még ha kényelmetlen is.

Kényelmetlen volt az amerikaiaknak is, akik a negyvenes-ötvenes években már próbálkoztak a kétpontos biztonsági övvel, de azután feladták – szabad mozgásuk korlátozását látták benne. Nils Bohlin nem adta fel, a repülőgépiparból igazolt az autókhoz, pontosabban a Volvóhoz. A márka 1959-ben a P20-asban már alapfelszerelésként kínálta a hárompontos biztonsági övet. Néhány év múlva a svédek visszavitték találmányukat az USA-ba, ahonnan az ötlet származott. A fafejű – és autóipari nagyhatalomnak számító – amerikaiakat nem volt könnyű meggyőzniük, csak a számok hatottak rájuk. Mert már a hatvanas évek közepén tudták és bizonyították a svédek, hogy hárompontos övek használata 50-60 százalékkal csökkenti a sérülést.

Mi, magyarok is nehezen szoktunk hozzá, ráadásul kicsit le is voltunk maradva, a KGST-import autókba ugyanis sokáig csak az első két üléshez szereltek övet. Ha húsz évvel ezelőtt a szegedi, Etelka sori autópiacon mégis olyan használt Ladát talált a vevő, ahol hátul is voltak övek, gyorsan jött az eladó – egyébként igaz – magyarázata: Hollandiába is szállítanak a szovjetek.

Ma már mi is teljes értékű autóimportőrök vagyunk, minden üléshez jár az öv. Mégsem használjuk mindig, lusták vagyunk, magabiztosak, s gyerekeinkhez sem vagyunk elég szigorúak. Az ő nevelésükhöz durva lenne baleseti helyszínt felkeresni, de egy könnyed bemutató talán javallott. Ahol szakember segítségével szimulálják, milyen az, amikor 15-25 kilométeres sebességgel ütközik az autó. Ilyen kis tempónál is nagyot tud rántani az öv.

Akkor mi lenne öv nélkül?

Olvasóink írták

  • 1. Kovács Luca 2008. február 21. 20:27
    „Ez a cikk igazán érthetően magyarázza el,miért is fontos a biztonságiöv.Nagyon jó a megfogalmazása.Igazán remek cikk. Negyedik osztályos olvasó”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Forró krumpli

"Koszovónak Szerbián belül kell maradnia. Erről csaknem teljes volt a konszenzus egy éve Szerbiában… Tovább olvasom