Délmagyar logó

2017. 02. 28. kedd - Elemér 5°C | 17°C Még több cikk.

Kétkerekű politikát!

"Pedig Szegedet az Isten is bringázásra teremtette: lapos, kompakt; a széles utcákon elférnének a sárga csíkok. Ha lenne bátorsága a döntéshozóknak meghúzni azokat. Az említett biciklis útvonalára terv készült, de „vissza lett vonva". Az autósokat nem merik a politikusok bosszantani."
Ha ma egy újszegedi, „madártelepi" polgár biciklivel indul plázázni, akkor a víztoronynál elfogy alóla a kerékpárút. A hídon az egykori járdára terelik – az odatévedt gyalogosok közé. Majd valahogy vissza kell jutnia az úttestre. Később, a Mikszáth Kálmán utcán vezet egy elátkozott kerékpárút, de az a Mars térnél véget ér. A rókusi templomtól egy járdára húzott csík jelöl ki bicikliutat a célig.

Pedig Szegedet az Isten is bringázásra teremtette: lapos, kompakt; a széles utcákon elférnének a sárga csíkok. Ha lenne bátorsága a döntéshozóknak meghúzni azokat. Az említett biciklis útvonalára terv készült, de „vissza lett vonva". Az autósokat nem merik a politikusok bosszantani. Pedig kerékpársávok, tárolók létesítése néhány tízmillióba kerül. A polgármester pedig rendszeresen emlegeti: harmincmilliárdot fordítanak beruházásokra, fejlesztésekre. Majd az újjáépülő Szent István tér körül bővülhet a kerékpárút-hálózat – mert része volt az uniós pályázatnak.

Egyelőre azonban autóvárosban élünk. Őrült mennyiségű pénzt öl a nép és az ország a kocsizásba. Na persze, kinek van kedve a lúzerek közt a buszon kapaszkodni. Nem divat tömegközlekedni, biciklizni Szegeden. Nem is meglepő ez, ha tudjuk: a városban összesen kettő, azaz kettő darab alacsonypadlós, hűthető-fűthető jármű rója a köröket. Mindössze három sugárút mellett húzódik végig kerékpárút. (Egy a bicikliúttá kinevezett járdát jelenti, egy másik pedig tönkrement, gyakorlatilag használhatatlan.)

Most direkt nem holland példa következik. Itáliában, a 140 ezer lakosú Ferrarában az utak harmadát biciklivel teszik meg. A városközpontba autó nem hajthat be, viszont 2500 ingyenes biciklitárolót építettek, ebből 300 őrzött. Az egyirányú utcákba a biciklisek „szemből" is bemehetnek. A rázós díszkővel kirakott utcákat a biciklisek számára aszfaltcsíkkal „akadálymentesítették".

Magyarország – a rendszerváltás utáni fogyasztási lázban – egyelőre a banktól bérelt autók divatjánál tart. A gazdagabb országokban érezhető gyaloglás-, bicikli- és villamosmániának az előszele ért ide. Szegeden egy „szembeirányúsított" utcánk már van. (Igaz, tele épp a biciklisávon „meghibásodott", kétségbeesetten vészvillogó autókkal). A belváros autótlanítása, biciklisítése nem közlekedési, szakmai kérdés – az már rég eldőlt –, hanem politikai probléma. Öntudatos polgárok kellenek, akik az autó nyújtotta előnyöket szívesen föláldozzák az élhetőbb város nyújtotta előnyökért.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ha Lechner látná

"Csak egyvalamivel nem számolt az építész, mégpedig az automobilokkal, azok számával, s nyilván meg… Tovább olvasom