Délmagyar logó

2017. 02. 25. szombat - Géza 2°C | 8°C Még több cikk.

Kialakulatlan tudás

"A nehezebb felvételi próbatétel céltudatosabb felkészülést is jelentene, az egyetemi képzési potenciál is kevésbé szóródna szét a szakmai pályát el sem kezdő diplomásokra."
Tizenkétezerrel kevesebben jelentkeztek idén a felsőoktatási felvételire, mégis ugyanannyi hallgatót vettek fel, mint tavaly. Aki idén jelentkezett, az nagyobb eséllyel került be, ősztől csak mintegy 5 százaléknyi továbbtanuló nem folytathatja. Ez kedvezőbb a gyengébben felkészült felvételizőknek, és azoknak, akiknek iskolája a romló közoktatási feltételek között hátrányban volt a nagyvárosi elit középiskolákkal szemben.

Az eredmény kevésbé pozitív azonban egyes felsőoktatási szakok színvonalát tekintve. Nagyobb lett azoknak a hallgatóknak a száma, akik nem első helyen választott szakjukra jutottak be. Ez látszólag érdektelen, hiszen a diplomások várható számának növekedése önmagában is kedvező. A továbbtanulás eldöntésekor annyit bárki biztosra vehet Magyarországon, hogy az elért diplomával több fizetésért, jobb esélyekkel lehet munkát találni. Ezért, érthetően, a felvételizés alapcélja a biztos bekerülés lesz, és sok esetben másodlagos az, hogy milyen szakra sikerül bejutni.

Itt azonban megtörik a képzés folyamatossága. Míg a középiskola feladata a továbbtanulásra való felkészítés, az egyetemeken az érkező hallgatótól azt várnák, hogy nemcsak általában a továbbtanulásra, hanem bizonyos szinten az illető szakra orientáltan van felkészítve. Innen származik a felsőoktatási oktatóknak az a meglehetősen általános véleménye, hogy kialakulatlan tudású és életcélú hallgatókkal kell kezdeniük az első évet.

Az sem véletlen, hogy évek óta népszerű jó pár olyan felsőoktatási szak, amelyről nem tudni egészen biztosan, hogy a diplomát szerző hallgató milyen területen is szerez vele komoly képesítést. Főleg a menedzserképzési és kommunikációs szakok a kor sztárjai: kitűnően alkalmazkodtak ahhoz a helyzethez, amelyben sem a felvételiző, sem a középiskola, sem pedig a felsőoktatási intézmény nem tudja pontosan, hogy mit is szeretne elérni.

A megoldást – legalább részben – az jelenthetné, ha több egyetemi szakon lenne emelt szintű érettségi a felvételi követelmény. A nehezebb felvételi próbatétel céltudatosabb felkészülést is jelentene, az egyetemi képzési potenciál is kevésbé szóródna szét a szakmai pályát el sem kezdő diplomásokra. Jóllehet ebben a munkanélküliség is hibás, de a mostani felvételizés eredménye a felsőfokú végzettséget nem is igénylő munkahelyi állásinterjúkon mérhető fel, ahol esetenként a jelentkezők fele jól hangzó diplomával adja be pályázatát.

A nehezebb felvételi próbatétel céltudatosabb felkészülést is jelentene, az egyetemi képzési potenciál is kevésbé szóródna szét a szakmai pályát el sem kezdő diplomásokra.

Olvasóink írták

  • 6. Rokon 2008. július 28. 20:00
    „theseus: a cikk írója tán rokonod? Egyébként hogy van ez? Baloldali lapban tárgyilagos újságíró? Hogy a fenébe engedik oda? Ejnye, bejnye, olvasni is tudni kell!”
  • 5. theseus 2008. július 28. 14:45
    „Szép eufémizmus a cikk címe! Ma így becézik a tudatlanságot?
    Egyébként jó a cikk. Panek Úr is nyilván tudja, hogy De Zső a hozzászólásával csak a pártszimpátiáját fejezte ki, no meg az öszödi hazug böszme iránti töretlen bizalmát és lelkesedését, amivel ma már szerencsére a kisebbséghez tartozik.
    Panek cikkei sok olvasónak a tárgyilagosságot jelentik, üdítő színfoltként ebben az egyébként erősen baloldali lapban.”
  • 4. vélekedő 2008. július 28. 14:13
    „"Sajna" a TTK-n, műszakin, tudni is kell, ott nem lehet(ne) rámondani a félig tudomra a ketteskét.”
  • 3. uzsolt 2008. július 28. 10:34
    „"a diplomások várható számának növekedése önmagában is kedvező"
    Mivan? Így is már annyi a diplomás munkanélküli, hogy na. Főleg BTK-környéken. De azért képezzük csak a munkanélkülieket.
    Nem egy BTK-s végzettségű ismerősöm nem a szakmájában helyezkedett el, mivel egyáltalán nincs hely.
    Persze a másik véglet a TTK ill. műszaki pálya. Ott lehetne magasabb a létszám, ui. nagy hiány van nagyrészükből.
    Szóval nem kellene több diplomást képezni, sőt, csökkenteni vagy legalább átcsoportosítani. Meg ennyi mindenkit se kell felvenni, különben olyan lesz a diploma értéke, mint az USA-ban.
    De sajnos ezt se a kormány, gyakorlatilag egyetlen párt, se a továbbtanulni szándékozók ill. szüleik nem képesek felismerni.”
  • 2. De Zső 2008. július 28. 08:25
    „Ma nincs ima sem Orbánhoz, sem Semjén Zsolthoz? Sanyi, Sanyi...”
  • 1. ivcsek 2008. július 28. 05:53
    „Bizony-bizony! Mondasz valamit:)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elvarratlanul

"Emberrablást a kilencvenes évek elején csak a moziban láttunk, a magyar büntető törvénykönyv akkor… Tovább olvasom