Délmagyar logó

2017. 01. 21. szombat - Ágnes -11°C | 0°C Még több cikk.

Ködszurkálás

"A tanár ugyanis a csökkentett óraszám ellenére a korábbi tananyagmennyiséget igyekszik belapátolni a diák fejébe."
Sajnálja a mai fiatalokat Kovács tanár bácsi. Azt mondja, ködös a jövő, meg túl nagy a választék. Olyan sokféle szakra várják a jelentkezőket, hogy nagyon nehéz lehet dönteni, merre is fordítsa az irányt a család, hogy a fia majd révbe érjen. De azért is sajnálja a most érettségizőket az algyői Tóni bácsi, mert miközben ő, túl a nyolcadik ikszen, fejben képes összeadni három-, de akár négyjegyű számokat is – majdnem gyorsabban, mint a minikomputere –, addig a mai diákok a technikára hagyatkoznak, nem csiszolják az elméjüket például számolással. Az nem iskolai követelmény.

A közoktatást, pontosabban az iskolát és a tanárt szabályokkal gúzsba kötő döntéshozókat okolja a természettudós is, amikor sajnálkozik: nincs elég jelentkező az életközeli szakokra. Hiába, hogy a fizika, a kémia, a biológia a körülöttünk lévő világ megértését jelentené, ha a tárgyat csak bebiflázandó definíciók vagy értelmetlen képletek sorozatának látja a gyerek. A tanár ugyanis a csökkentett óraszám ellenére a korábbi tananyagmennyiséget igyekszik belapátolni a diák fejébe, megfosztva az ifjút a kísérlettől, a felfedezés örömétől. Pedig az élményszerű tudás a maradandó. Az így összegyűjtött tapasztalaton alapuló felismerés ad iránytűt – amikor arról kell dönteni, mint most, legkésőbb keddig, a felvételi jelentkezési lapok leadási határidejéig – a sok végzősnek: mi legyek, ha nagy leszek.

Ködszurkálásra kényszerülnek a gyerekeink. Mint az a majdnem kitűnő gimis, aki hiába olvasta el újból és újból a gyönyörűen illusztrált és kiadói díjjal kitüntetett tankönyvben a ködről írt hasábot, sehogy sem értette. Végül megmutatta vegyész ismerősének, aki megnyugtatta: szakmailag pontos a szöveg. Ám annyira tömör, hogy az idegen szavakkal tűzdelt mondatok kifejtése egy óránál is több magyarázatot kíván. A ködről szóló, ködöt oszlató beszélgetéshez hasonlókra vagy a mindennapok kémiájának megismertetésére lenne szükség ahhoz, hogy a fiatal rájöjjön: érdemes fizikusnak vagy vegyésznek indulni, mert arra majdnem annyira szükség van, mint mondjuk pékre, hogy meglegyen a mindennapi kenyerünk.

Olvasóink írták

  • 2. kiokushyn 2011. február 11. 12:58
    „Csak ott a bibi, hogy a fizikus, vegyész NEM tud elhelyezkedni,vagy ha igen akkor a pék is többet keres nála.”
  • 1. EAM 2011. február 11. 11:22
    „Szegeny, Latinovits Zoltan.
    :(”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Diákmunka

"Elmesélte, hogy egyszer az egyik tanára kopogtatott az ajtaján." Tovább olvasom