Délmagyar logó

2017. 01. 18. szerda - Piroska -7°C | 1°C

Köldökzsinór

"Nem gondoltuk volna két évvel ezelőtt azt sem, mennyire távol kerülünk attól a napi politikai témától, hogy mennyibe is került ez a pálya nekünk."
Ha nosztalgiázni akarnánk, milyen volt az élet Szegeden sztráda nélkül, elég ma egy kis kirándulást tenni a 6-os út Dunaújváros és Pécs közötti szakaszán. Azt érezhettük akkor, mint amit jelenleg a pécsiek: hogy infrastruktúrában egy évszázaddal vannak lemaradva más európai nagyvárosokhoz képest. Az ő sztrádájuk a legjobb esetben is csak 2010-ben éri el – akkor már – Európa kulturális fővárosát.

Hát persze, hogy örömünnep volt a sztrádaavatás két évvel ezelőtt Szegeden. Durrogtak a pezsgőspalackok, és mindent komolyan vettünk, amit a politikusok mondtak: a köldökzsinórt, azaz a becsatlakozást az európai vérkeringésbe, valamint az ugrásra készen álló befektetők hadát, akiket addig egyedül a sztráda hiánya tartott vissza attól, hogy a térségbe jöjjenek. Az ígéretekből bejött a köldökzsinór és az európai vérkeringés, a befektetők viszont azóta sem tapossák egymás sarkát.

Sok víz lefolyt ugyanis a Tiszán, s az eseményeket is képesek vagyunk már a megfelelő távlatból, ráadásul reálisabban nézni. És hát olyan történelmi lépések következtek be – csatlakozott az unióhoz Románia és Bulgária –, amelyeket ugyan sejteni lehetett, de a hatásai felmérhetetlenek voltak. Nem gondoltuk például, mekkora lesz a megyén átdübörgő tranzitforgalom – mi lenne most, ha nem épült volna meg az M5-ös! –, és nem gondoltuk, hogy egyes befektetők még pihenni sem állnak meg a Dél-Alföld ékszerdobozában, Szegeden, hanem mennek a csúnyább, de központibb fekvésű Temesvár felé. Ezt a folyamatot nehéz szívvel éljük meg, még akkor is, ha tudjuk, az M5-ös nélkül tényleg sehol se lennénk.

Nem gondoltuk volna két évvel ezelőtt azt sem, mennyire távol kerülünk attól a napi politikai témától, hogy mennyibe is került ez a pálya nekünk.

A kilométerenként csaknem kétmilliárd forintért megépült M5-öst azóta már hajazták árban: az M0-s és az M3-as új kilométerei 2,5 milliárdért készültek el. És van példa a másik végletre is: a többször megbüntetett sztrádaépítők az M7-es egyes részeinek kilométereit képesek voltak már egymilliárdból is kihozni.

Így változik a világ, így változunk vele együtt mi, és a véleményünk is. Az irigyelt „bezzeghorvátoknak" pedig emlegetjük a felmenőit, amikor kétszáz kilométert autózunk, mire egy pihenőt találunk. Nem úgy, mint az M5-ösön.

Olvasóink írták

  • 1. ditti 2007. december 12. 11:58
    „A befeketetők nem azért nem jönnek mert Románia nekik jobban tetszik, hanem ezért mert ott a gazdasági környezet kedvezőbb. Ez a gazdaságpolitikánk sara!
    1 %-os SZDSZ, 1 %-os GDP”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egy emlékév vége

"Pedig amikor a kereskedelmi tévében vezető hírek lehetnek az ismert emberek hétköznapi, sokszor… Tovább olvasom