Délmagyar logó

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 13°C | 22°C Még több cikk.

Közlekedési reflexek

"A rendszerváltás előtti átkosban a szakemberek, de az egyszerű utazók is mintaszerűnek tartották Tisza-parti nagyvárosunk közlekedését. Ez alapozta meg a közvélekedést, miszerint Szeged élhető város – volt."
Mint ahogy egy szegedi gyereknek élményt jelentett a fővárosi metró mozgólépcsőjére, vagy a föld alatt sikló szerelvény kivilágított kocsijába lépni, ugyanolyan újdonság volt egy csongrádi diáknak, mikor a megyeszékhelyen az öregecske villamos „csöngetett egy picit", vagy a szögletes troli nekiiramodva fölburrogott. A rendszerváltás előtti átkosban a szakemberek, de az egyszerű utazók is mintaszerűnek tartották Tisza-parti nagyvárosunk közlekedését. Ez alapozta meg a közvélekedést, miszerint Szeged élhető város – volt.

De Szeged nem csak a múltban és nem csupán a Csongrád megyeieknek szolgált a térség fővárosát jellemző közlekedési újdonságokkal. Gondoljunk csak az utóbbi néhány évben megszeretett Dugonics téri körforgalom-hurkokra, vagy a Tisza Lajos körúton egy pályára terelt villamosokra és gázüzemű autóbuszokra. Meg persze az elkerülő út híján a nagykörúton vágtázó és nagyon utált kamioncsordákra. Nem csoda, hogy újabban másik megyei jogú városunkból, Hódmezővásárhelyről, de még Békéscsabáról, Kecskemétről is érkeznek mazsolák, akiknek itt mutatják be a nagyvárosi közlekedés trükkjeit és rémségeit az úrvezető-iskolák.

Eddigi szegedi közlekedési szokásainkat azonban fölülírja, ha megvalósul az a projektcsokor, ami átrajzolja Szeged közlekedési térképét – 2010-ig. Ha minden terv megvalósul, az szinte akkora fordulatot hozna a szegedi közlekedésben, mint „a Víz" pusztítása utáni, modern városszerkezetet eredményező újjáépítés. Hiszen e tervözön új vezetékes járműveket, de új villamos és trolivonalakat ugyanúgy ígér, mint a reptéri szolgáltatások gazdagságát is nyújtó vadiúj autóbusz-pályaudvart, sőt: két parkolóházat és számos eddig nem volt bicikli utat, no meg a kamionokat kiszippantó elkerülőt is, ami az M43-as építésével együtt járna.

Véletlennek mondják, hogy épp a politikailag is fordulatosnak ígérkező esztendőre, 2010-re valósulna meg a milliárdokat – magántőkét, önkormányzati és állami pénzeket, de uniós forrásokat is – mozgósító szegedi álom. Az viszont bizonyos, hogy az önkormányzati és országgyűlési választásokig nemcsak a kormányzást most jellemző ötletözön miatt kapkodhatjuk a fejünket, mert szegedi közlekedési reflexeinket is folyton korrigálnunk kell. Mert a Tisza-parti városban fővárosnyi méretű fölfordulás várható szinte minden útszakaszon és közlekedési formában. Közben legfeljebb a remény marad állandó: 2010 elhozza a fordulatot, Szeged élhető város – lesz.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Alvó ördög

"Bár többen megjósolták, nem omlott össze április elseje után a magyar egészségügy. A… Tovább olvasom