Délmagyar logó

2017. 07. 20. csütörtök - Illés 21°C | 34°C Még több cikk.

Lapos pislantás

JEGYZET - "Nincs mese: hosszú utazásnak pihenten kell nekivágni. Beiktatni a pihenőket kávéval, egy kis testmozgással."
Aki hosszú évek, netán évtizedek óta vezet, maga mögött tud néhány hosszabb, külföldi utat, annak nem kell részletesen ecsetelni, mit jelent, amikor a fáradtság rátör az emberre. Szinte leragad a szeme, reflexei lelassulnak, néz ki a fejéből, úgy tűnhet, mintha nem is ő vezetné az alatta guruló járművet – csak egy filmet látna arról, hogy valaki éjszaka száguld az autópályán. Valami ilyesmi történt ismerősömmel. Néhány másodpercesre sikerült a pislantás – ennyi időre csatlakozott a mellette, illetve a mögötte alvó kollégáihoz. Amikor kinyitotta a szemét, már majdnem lekapott a jobb első kerék az útpadkára. Nem tudni, minek köszönhető, hogy nem kapta azonnal vissza a kormányt, mint hasonló szituációban a legtöbben, akik aztán a szalagkorláton kötnek ki. Lassan csalogatta beljebb a kocsit. Az első parkolónál megállt. Kétszázas pulzus, remegett mindene. Utasai nem értették, mi baja, miért álltak meg. Azóta másképp látja a világot – és az autóvezetést.

Egy angol tanulmány szerint három óra megszakítás nélküli éjszakai vezetés olyan, mintha ittasan vezetne a sofőr, három-négy sörrel a gyomrában, ami 1 ezrelékes véralkoholszintnek felel meg. A fáradtság ugyanúgy befolyásolja a teljesítményt, mint az alkohol. Az említett dolgozat szerint a közlekedési balesetek egyötödéért az autóvezetők álmossága okolható Angliában.

Nem olyan rég volt, amikor megyén belül is félve közlekedett az ember. A régi 5-ösön, meg a 43-ason hosszú sorokban dübörögtek a kamionok fáradt vagy nagyon fáradt sofőrökkel a volán mögött. És bizony számos példa akadt arra, hogy a mamutjárművek pilótái elaludtak, aztán egy makói ház oldalában kötöttek ki, avagy egész családot küldtek a halálba egy-egy karambolnál.

Nincs mese: hosszú utazásnak pihenten kell nekivágni. Beiktatni a pihenőket kávéval, egy kis testmozgással. Garantáltan megéri. Még akkor is, ha a fáradtságot nem mutatja ki a szonda.

Olvasóink írták

  • 1. klj-54 2012. március 23. 15:28
    „Szépet és jót ír kedves Sándor!
    Persze valamivel nagyon nincs tisztában.
    A kamiont vezető ember nem önmaga osztja be az idejét.
    Neki a főnöke előírja, hogy hol és meddig pihenjen!
    El lehet képzelni miként pihen mondjuk vasárnap nappal egy nagy parkolóban ahol NEM CSAK a kamionok vannak és üvölt a gyerekhad, harsog a rádió?
    Nem mentség, de ez is lehet ám oka annak, ha elalszik a kolléga a volán mögött.
    A magyar sofőrök anyagi hátteréről inkább nem írok, mert úgy vélem, hogy nem az orvosokat hanem a busz és kamion vezetőket kellene megfizetni, hisz ők egy pillanat alatt képesek megölni egy busznyi embert!
    Ha ők nem a melóra hanem a zsebükre figyelnek annak tragédia lehet a vége.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

137 euró

Csak reménykedhet a kormányzat, hogy itthon maradnak a szakemberek. Tovább olvasom