Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

Mennyit ér a diploma?

"Oktatási és gazdasági szakemberek szerint egyelőre nem látszik, hogy 5-7 év múlva Magyarország milyen felsőoktatást is szeretne."
Gimnáziumi történelemtanárom gondolt egy merészet, és miután doktorált a középkori erdélyi fejedelmekből, beállt bankárnak. Választhatta volna az egyetemi katedrát is, de ő piacképesebb munkát szeretett volna magának. Bölcsészből gazdasági emberré avanzsált: jelenleg egy pénzintézet felsővezetője.

Manapság nem az a kérdés, hogy túl sokan tanulnak-e a hazai felsőoktatási intézményekben, hanem hogy a frissen végzettek milyen értékű diplomával kezdik meg az álláskeresést.

Oktatási és gazdasági szakemberek szerint egyelőre nem látszik, hogy 5-7 év múlva Magyarország milyen felsőoktatást is szeretne.

Hiába folynak fejlesztések egyes egyetemeken, ha a „nagy tervezőasztalnál" senki nem látja egyben az egészet. Vagyis hol, milyen átalakítások szükségesek, és miként lehet összhangba hozni a képzést a
piaccal.

Magyarán: miközben tömegével kerülnek ki az egyetemről a bölcsészek és a jogászok, aközben a munkaerőpiacon hiány van mérnökökből, orvosokból, közgazdászokból, valamint informatikusokból.

Pedig a tudás egyre inkább üzlet. Nyugat-Európában és a tengerentúlon összekötik a felsőoktatási és a gazdaságpolitikát. Szakemberek szerint ugyanis csak azok az országok képesek emelni felsőoktatásuk színvonalán, amelyek bevonják a gazdasági élet szereplőit a döntéshozatalba.

Az országban működő 71 felsőoktatási intézményben évek óta csökken a hallgatói létszám. Az egyetemek és a főiskolák többnyire azzal vannak elfoglalva, hogyan is töltsék fel padsoraikat diákokkal.

Ezért továbbra is meghirdetik a keresett szakokat, függetlenül attól, hogy a gazdasági szféra vevő-e a kikerülő diplomásokra. Idén 96 ezer jelentkezőből 82 ezret fel is vettek valahová. Mindez azt mutatja: ma nem igazán érvényesül még a minőségi szelekció.

Jövőre ugyan hírek szerint emelni fogják a felvételhez minimálisan megkövetelt pontszámot, melynek eredményeként erősödhet a minőségi szelekció. Ez sem jelent azonban megoldást arra a problémára, hogy valóban piacképes diplomát kap-e valaki a felsőoktatásban eltöltött évek után.

Olvasóink írták

  • 9. szederszem 2008. november 02. 23:36
    „Így igaz. És ennyi értelmiségi között a városban mégis alig néhány épkézláb vélemény - a cikk alattiakkal együttvéve.

    Gyakorlatszerzés és szakképzettség legyen a diploma előtt is. Sokirányú haszna van.
    -Szakmai munkát kaphat,
    -gyakorlatát is hatékonyabban végezheti,
    -későbbi munkáját, sőt már egyetem alatti feladatait is praktikusan támogatja,
    -jobban megismeri önmagát és képességeinek megfelelően tud dönteni a továbbiakról:
    -munkaerőpiacra lép, számára elég volt a tanulás, vagy nem is képes többre, és jól hasznosítható szakmát kap
    -továbbtanul - már megfontoltabban
    -hátrányos helyzetűeknek felzárkóztató szerepe van.
    Mivel a Bologna első számú lépcsőfoka a felsőfokú szakképzés - én mindenkinek kötelezően előírnám, hogy csak ilyen végzettség birtokában tanulhasson tovább.
    Egyszerű és hatékony, könnyen kivitelezhető, talán a legkisebb ellenállásba ütköző megoldás lenne, és helyretenne sok problémát, a szakképzettség megbecsülésétől a diplomák értékéig, a fiatalok saját helyének, mivoltának mielőbbi megtalálásáig.
    Talán a gazdaságon is többet lendítene - amellett kiszórná a feleslegesen támogatott alapképzésbe járókat - helyette - hiszen így is van, a szakképzés is támogatott képzési forma.”
  • 8. Bill 2008. november 02. 09:20
    „Egy diplomás ügyel a helyesírásra, továbbá nem használ kocsmafalra való fogalmakat...”
  • 7. ZOLI51 2008. november 01. 19:54
    „EZ IGEN BILL............”
  • 6. Bill 2008. november 01. 08:10
    „A 4. valamint az 5. hozzászóló valószínűleg a 2. elemiben szerezhette meg legmagasabb szintű diplomáját. De azért van véleménye e fontos témát taglaló nyílt fórumon. Végül is Szeged magára oly büszke értelmiségi város...”
  • 5. Bill42 2008. október 31. 20:49
    „Mennyit ér a diploma???????????????????????????????
    Egy kalap szart.Sok-sok diplomás fiatal "csavarog" mert nemkellenek a kutyafaszára sem.”
  • 4. ZOLI51 2008. október 31. 15:23
    „KÉTÉVE MEGSZERZETT KIVÁLLÓ DIPLOMÁVAL SAJNOS NEMSOKRA LEHET MENNI,TALÁN PIACKÉPESEBB SZAKOKRA VAN SZÜKSÉG.LEHET,HOGY MENNE IS A DOLOG DE A RÉG BEBETONOZOTT IDŐS KORÚ OKTATOK MÁR NEMBIZTOS ,HOGY A VÁLLTÁST ELŐSEGITENÉK,NEMÉRDEKÜK.MANAPSÁG KIZUDJA MEGMONDANI ,HOGY MELYIK SZAK A PIACKÉPES............”
  • 3. szederszem 2008. október 31. 12:31
    „Ezt támogatom én is, sőt nemrég én is felvetettem: egyes piacképtelen diplomák luxusnak számítanak, azt végezzék el akkor, ha már előtte egy használható tudást adó végzettséget szereztek, álljanak munkába és keressék meg a rávalót, és termeljék azt a GDP-t, stb., utána hobbiból elmehetnek mást is tanulni kedvük, igényeik szerint, amiért már fizetni fognak. Sőt ezeket a bölcsész stb. szakokat is érettebben lehet művelni, nagyobb hozzáadott értéket képviselnének akár a már akkorra mindenkinek meglévő munkaterületen is. Először a házat építjük, utána berendezzük, élhetővé tesszük, végül csinosítgatjuk tovább...

    A felsőoktatás színvonalának kérdésekor sosem veszik figyelembe, hogy mire képesek a hallgatók. Persze, mondogatják, hogy sok a gyenge hallgató, meg gyenge diplomákat szereznek. De ettől függetlenül mégis a színvonal emelését várják bármiféle gazdasági eszközök bevetésétől is - a létszám megtartásával.
    A gyengébbek pedig lehetnének akár színvonalas szakmunkás emberek is, nem pedig színvonaltalan diplomások - devalválva mindhol az értékeket. Úgy a szakmunkáét, mint az ilyen diplomásnak saját magáét. És nem kell csodálkozni, hogy hiteltelen némely diploma - rájuk van írva egyesekre - legfeljebb jó boltosnak talán beválna. De ahhoz is szakképzettség kell - valójában még oda se alkalmasak.
    Ki írta a cikket, hogy évek óta csökken a hallgatói létszám? Pedig tudnia kellene:
    15 évvel ezelőttig még alig volt egyetemista, töredéke a mai létszámnak. Mihez képest csökken? Azt követően a növekedés egyik felét a régebben érettségizettek tették ki, akiknek még nem volt nyitva a tömegképzés, és fizethettek érte nagyon sokat, hogy tanulhassanak - velünk párhuzamban meg az aktuális 18 évesek, akik közül már minden gyengécskét felvettek. Csak éppen a fizetős, régebbi korosztályok mára már elvégezték iskoláikat, ilyen egyszerű a csökkenés magyarázata.
    A tandíjat pedig ezért kellett volna bevezetni, mert elfogyóban a fizetős régebbi réteg. Akik mellesleg többszörösét fizettük a tervezett tandíjnak - méghozzá jobb képességekkel, mint az ingyen bent üldögélő motiválatlan hallgatói tömeg.
    Munka mellett végeztük sokan. Ezt kellene ma is preferálni. Végezzék csak munka mellett a többség. Az igazán kiváló szerényebb réteg maradhasson az ingyenes nappali képzéseken. A többit tessék kidobni munkára, ha már az egyetemen kevésbé hajlandók ezt tenni.
    Hogy nincs munka? Tíz éve termelődik a rengeteg diplomás - teremtsenek! Tudniuk kellene hogyan, hiszen papírt kaptak róla. Vagy tényleg csak hasznavehetetlen papír a legtöbbjük számára?
    Pedig még az EU is besegít a munkahelyteremtésben - minden pályázat ahhoz kötött.”
  • 2. emzsr 2008. október 31. 10:30
    „1., teljesen igazad van, a megoldási javaslat is korrekt, ráadásul a leendő hallgató is tudja, mire számítson, nem akkor éri meglepetés, amikor végzett, és nem tud elhelyezkedni.”
  • 1. bolondlyukbol.... 2008. október 31. 09:38
    „A magyar felsooktatasban kialakult, illetve kialakuloban levo kaosz tokeletes lenyomata az orszag egyeb teruletein tapasztalhato fejetleneseghalmaznak.

    Az elso es legfontosab porblema, hogy (1) ma az egyetemek koltsegvetesuk jelentos reszet a fejkvota alapu finanszirozas jelenti. Ez tehat nyilvanvalova teszi, hogy minel tobb hallgato, annal tobb penz, tehat mar meg is tortent az elso arconcsapas a minosegi oktatas fele.(2) gyarkolatilag semmilyen kommunikacios forum nincs a munkaeropiac es az oktatas, illetve az illetekes miniszteriumok kozott.(3) az akkreditacio egyszeruen vicc.Gombamodra nonek ki a 2,5-3 eves felsooktatasi szakok, ahol a dontoen nem csinalnak mast, mint az adott teruleten vezeto egyetem tananyagat probaljak leadni tobb kevesebb sikerrel, termszetesen a gyengebb kepessegu hallgatoknak. Ok pedig tobb kevesebb sikerrel el is sajatitjak, majd nagy tervekkel indulnak a munkaeropiacnak.

    A munkaeropiac viszont - ertheto modon - jobban preferalja a vezeto egyetemek papirjait. Igy csalodas a hallgatonak, csalodas a csaladnak, csalodas a munkaadonak, s csalodas az oktatasi intezmenynek. Kulonosen jelentos ez a hatas, ha olyan teruletrol van szo, ahol mar evek ota tultermeles van, mint pl. jogasz, kozgazdasz,kommunikacios blabla.

    Eszre kellene mar venni, hogy nem attol lesz valaki ertekes, hogy van egy totalisan hasznalhatatlan papir a kezeben.

    Es innentol kellene belepnie az allamnak az oktatasi politikaval. Egyszeruen nonsense, hogy tandijat akartak bevezettetni MINDEN felsooktatasi intezmenyben, mert, hogy tul sokban van az oktatas. Magyarul mindenki fizessen azert, hogy a silany felsoktatasi muhelyek ezutan is zavartalanul mukodjenek. Remek otlet.

    Itt kellene sarkara allnia a kormanynak, s letrehozni egy platformot, ahol a munkaltatok es egyetemek egyuttesen megvitatjak a kovetkezo 5-10 ev oktatasi iranyvonalakat. Egyszeruen, nyilvanvaloan tudatni veluk, hogy milyen szakemberekre van szukseg. S ahol tultermeles van, ott egyszeruen vagy megemelni a ponthatart, vagy reszlegesen fizetosse tenni az oktatast. Aki nagyon szeretne az ilyen "kevesbe piackepes"teruleten diplomat szerezni az vagy tanuljon es jusson be allamilag finanszirozott kepzesre, vagy fizesse ki a tanitasanak egy reszet. Csak idotoltesbol ne uldogeljen az egyetemen ugy, hogy utana EGY SEMMIT ERO PAPIRT KAP MAJD A KEZEBE!!!!

    egy frissen vegzett egyetemista”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ejnye-bejnye!

"Hál' istennek hazánkban még sosem bizonyult valósnak az ilyen fenyegetés. Ami több mint dühítő a… Tovább olvasom