Délmagyar logó

2017. 10. 24. kedd - Salamon 9°C | 13°C Még több cikk.

Minimálbér, nagyhatalom

JEGYZET - "Bővít az Opel Szentgotthárdon, a Bosch Észak-Magyarországon, jön tehát a működőtőke, mert megéri. "
Lassan autóipari nagyhatalom leszünk, köszönhetően színvonalas mérnökképzésünknek és színvonal alatti béreinknek. Ez utóbbi persze ünneprontás, örüljünk, hogy nálunk építi meg a régió legnagyobb zöldmezős beruházását a Mercedes – közvetlenül 2500, közvetve több mint tízezer embernek ad munkát. Az Audi is óriási bővítésre készül Győrben, s még az is belefér, hogy a természetvédelmi terület értékeit áttelepítik – olyan horribilis költségen, mintha a nőszirmot és futrinkát lenge öltözetű fiatal hölgyek hosszú sorban adnák kézről kézre. Bővít az Opel Szentgotthárdon, a Bosch Észak-Magyarországon, jön tehát a működőtőke, mert megéri.

Miért? Ha a német szaki csavarozza fel ugyanazt a lengőkart az autóra, mint magyar kollégája, minimum négyszer, négy és félszer annyi eurót kap érte. Közben a benzint majdnem kevesebbért tölti az olcsóbban vásárolt VW Golfjába, és a kereskedelmi multiknál sem „fog vastagabban" a német, osztrák, francia, olasz vonalkód-leolvasó. Persze változnak az arányok, ha az élőmunka-igényes szolgáltatást nézzük, de a mindennapi megélhetésben óriási a különbség.

Ezt tükrözi – felnagyítja vagy mérsékli – a minimálbér is, de autós példánál maradva, a munkanélküliség sújtotta végeken, a sokadik lépcsős beszállítóknál alig-alig kell többet fizetni a foglalkoztatónak, mint a minimálbér. És attól lesz versenyképes a borsodi öntöde, a nyírségi elektronikai üzem vagy éppen a szolnoki üléshuzatgyár. Mert ha drágán szállít, keres olcsóbbat a megrendelő. A szolnoki gyárnak nincs honlapja, így szakportálunkon, az autopro.hu-n másfél éve megjelent cikkre heti rendszerességgel érkeztek a hozzászólások – szinte kizárólag az alacsony bérszínvonalat szidalmazták. Egyetlen más írás sem váltott ki ilyen permanens figyelmet, ennyi indulatot, mint ez a szolnoki gyár, amelynek üléshuzata nélkül egyébként nincs például Scania kamion. De olyan sincs, hogy nem veszik fel a varrónőt, ha jó a keze, legyen akármekkora válság. Igaz, a minimálbér körül kezd, de jó teljesítménnyel ez feltornázható. Ez a cég komoly zavarban lenne, ha érdemben emelkedne a magyarországi minimálbér, de hogy ne menjünk messzire, a makói ContiTechnél is újra kellene számolni a költségeket.

Ezeknél a cégeknél az elmúlt esztendőkben az egyik legfontosabb beosztás volt a munkaügyisé, pontosabban HR-esé, hogy a válság megrendelésingadozásait munkaerővel követni tudja a beszállító. Történik mindez a minimálbérhez közeli szinten, ami egyfelől arcpirítóan alacsony, másfelől viszont magas, ha a munkanélküli járandóság drasztikus csökkentése, valamint a közmunkaprogram új szabályozása felől tekintünk fel rá.

Olvasóink írták

  • 4. s3307 2011. május 11. 10:54
    „Elgondolkodtató,hogy miért kap kevesebb bért ugyanazon munkáért egy magyar munkás,Magyarországon,mint egy német munkás Németországban?holott a gyár német tulajdonba van és a Magyarországon lévő gyárrészt az állam még támogatja is különböző kedvezményekkel.De a leg szomorúbb az,hogy különböző indokokkal elküldik a dolgozót,hogy utána mint munkanélkülit újra alkalmazza esetleg más munkakörbe,de ismét felveszi a cég az állami támogatást mert munkanélkülit vett fel.Nincs senki aki erre felfigyelne?vagy ez törvényes?”
  • 3. TGyT 2011. május 05. 14:28
    „Mi akkor is nagyon gazdagok vagyunk a munkavállalóink bőrére! Milliárdokkal támogatjuk a betelepülőket meg a politikai "?elit?" zsebét a tőlünk beszedett súlyos adóforintokat a külföldnek utalva. Aztán meg jól betámogatjuk őket még pluszban a munkahelyteremtésre hivatkozva, a korábbi munkanélküliek minimálbérével ugyancsak az adóforintokból beszedett pénzből. De a dolgozók jó része "struktúraváltás" miatt a kötelező foglalkoztatási idő után utcára kerül, majd szerencsés esetben visszaveszik mint munkanélkülit, hogy újra megkapják az államtól a munkahelyteremtős támogatást. Így finanszírozzuk a külföldi tőkét rendületlenül.
    Ez nem gyűlöletkeltés és nem is uszítás. Csupán tények, amikkel könnyűszerrel élnek a megfelelő helyen, megfelelő háttérrel, megfelelő ajándékosztási lehetőséggel bírók.”
  • 2. scott1 2011. május 05. 07:47
    „Az Audi óriási bővítésre készül Győrben egy kerozinos volt katonai gyakorló területen... ha már területeket és gyárakat emlegetünk, nem értem miért nem került inkább megemlítésre a dunaújvárosi Hankook gyár (ahol olyan mint munkavállalói érdekérvényesítés - szakszervezet - a mai napig nem létezik) ami az előző kormány gazdasági miniszterének telkén épült, és az alacsony fizetések miatt a mai napig nem tudták feltölteni a dolgozói létszámot, szemben a Bosch-sal, az Opellel, az Audival...
    Bővít az Opel és a Bosch, így szerencsére máshol zárta be gyárait, így nem nőtt tovább a munkanélküliségünk...
    A szolnoki gyárnál szinte kizárólag az alacsony bérszínvonalat szidalmazták, de ezt csak az nem érti, aki nem tudja, hogy a Temes megyei Détán található gyárral kell megvívnia az árversenyét...
    És tényleg ne menjünk messzire, ha már volt gumigyár megemlítve, a makói ContiTechnél egy munkás aki véglegesítve van és tudja hozni a normát, akár egy kezdő orvos fizetésének a másfél-kétszeresét is hazaviszi... :)”
  • 1. achilleus 2011. május 04. 11:27
    „Hát igen, a munkabér és a segély egymástól való eltávolítása (ami elvileg /ha van munka/ a munkavállalás ösztönzője lenne), jelenleg még (?) inkább a segélyek (és ahhoz hasonló, nem kifejezetten munkáért járó) juttatások szintjének jelentős csökkentésében nyilvánul meg, nem pedig a bérszínvonal (annak is alacsonyabb részének lényeges emelésében Ez kétségtelenül szociális feszültséget kelt. Őszintén szólva, figyelembe véve a munkahelyeket teremtő vállalkozások, multik és egyebek igényeit is, nem nagyon látok más megoldást, legfeljebb a mértékeken lehetne vitatkozni: a munkára ösztönző elvonások és - ezen a szinten - a munka értelmét adó bérfejlesztés arányain. Nagyon lényeges problémát boncolgató írás, amelyet talán - igen szikár /tárgyszerű/ megfogalmazása miatt - senki nem fog demagógnak érezni, gratulálok.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Állami adósság

"Az újonnan kinevezett vezetők tartózkodnak attól is, hogy nyilvánosan kimondják, nincs pénz." Tovább olvasom